PLAN DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY
GRUPA ŻÓŁTA
KWIECIEŃ
1. Mały ogrodnik
2. Poznaje Nowalijki
3. W zagrodzie u dziadka
4. Kolorowe kwiaty
Zakładamy zielony ogródek- przygotowanie skrzynek nasion i cebulek, wspólne sadzenie cebuli, cebulek kwiatowych, sianie rzeżuchy itp.
Poznawanie środowiska przyrodniczego- wycieczka do ogródków działkowych, wiosna na działce.
Rozwijanie zainteresowania przyrodą. Zapoznanie sensoryczne z Nowalijkami ( pomidor, szczypiorek, ogórek, rzodkiewka). Kształtowanie i utrwalanie pojęć związanych z nowalijkami( sytuacje naturalne, zdjęcia, ilustracje).
Zapoznanie dzieci ze zwierzętami żyjącymi na wsi: krowa, koń, świnka, kura, kaczka, kot i pies. Rozpoznawanie zwierząt po ich odgłosach oraz na ilustracji, zagadki, wiersze.
Wiosenne kwiaty- zapoznanie z nazwami i wyglądem kwiatów ogrodowych podczas pośredniej i bezpośredniej obserwacji (tulipan, żonkil, krokus, forsycja). Poznanie wielozmysłowe kwiatów – wąchanie, dotykanie, prace plastyczne.
Wydłużanie czasu koncentracji uwagi- czytanie wierszy i bajek.
Co czuje? co widzę? co słyszę? – stymulacja zmysłów poprzez poznawanie świata dotykiem, węchem, smakiem, wzrokiem,słuchem oraz poprzez stymulację czucia głębokiego (zabawy dotykowe z wykorzystaniem różnych faktur, zagadki słuchowe, zajęcia kulinarne i degustacje, masaże).
Kształtowanie pojęć czasu- pory roku, dni tygodnia, plan dnia.
Wspomaganie rozwoju mowy dzieci – korzystanie z książek do komunikacji ( PCS) komunikatorów, zabawy dźwiękonaśladowcze, nauka stosowania gestów naturalnych i Makaton w codziennych sytuacjach.
Zajęcia muzyczno –ruchowe, rozwijanie orientacji w schemacie ciała, relaksacja.
Wykonywanie tematycznych prac plastycznych i technicznych korzystając z różnorodnych technik, faktur i materiałów.