IMG_3453
DSC_0005
DSC_0011
DSC_0021 - Kopia
DSC_0040 (2)
DSC_0044
DSC_0059 (2)
DSC_0071
DSC_0072
DSC_0176 (2)
DSC_0179
DSC_0180
DSC_0208
DSC_0315

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
Tel.: (22) 646 50 16
Tel./Fax: (22) 845 05 77
ps393@edu.um.warszawa.pl

Terapia ręki

Terapia ręki – praca w grupie
 
 
Nie chodzi o terapie ręki stricte jaką zajmują się fizjoterapeuci, ale o codzienną pracę w grupie z dziećmi z mpdź i niepełnosprawnością intelektualną. Wiadomo, że ręka jest przewodnikiem uczenia się. Zmarły profesor Andras Petö zauważył: „Jeżeli mógłbym przeżyć moje życie jeszcze raz to leczyłbym tylko rękę.”
 
U dziecka z mpdź bardzo często dłonie są zaciśnięte a mięśnie ramion we wmożonym napięciu lub wiotkie; dotykanie rąk wywołuje reakcje „obronne” i „wycofywanie” się ramion, wzrost napięcia wyprostnego, dlatego w naszej pracy staramy się – metodą czynnego wspomagania – pomóc dziecku polisensorycznie poznawać otaczający go świat przedmiotów. W pracy używamy różnych tworzyw, które dają dziecku poczucie sprawstwa, bawią, rozluźniają, dają możliwość działania, wymagają użycia siły mięśni, a także przełamują „opór” dzieci nadwrażliwych na dotyku; jednocześnie stymulują zmysły: dotyku, wzroku, słuchu, smaku i węchu:
 
  • zabawy wodą,
  • zabawy materiałami półpłynnymi np. kisiel, galaretka, pianka itp.,
  • zabawy materiałami sypkimi np. groch, fasola, ryż itp.,
  • zabawy masą solną, plasteliną itp.,
  • zabawy materiałami naturalnymi np. kasztany, szyszki, nasiona itp.,
  • zabawy materiałami kontrastującymi np. twardy – miękki; ciepły – zimni itp.,
  • zabawy przedmiotami codziennego użytku.
 
 
Często malujemy palcami i całymi dłońmi.
 
Wszystkie zajęcia odbywają się systematycznie i powtarzają się cyklicznie – ma to na celu utrwalenie poznanych technik, faktur i materiałów, ale także i to, że dzieci mają swoje ulubione materiały do zabawy: jedne lubią zabawy z wodą, drugie z kiślem itp. Dbamy także o to, żeby dziecko było aktywne nawet wtedy, gdy nie pracuje z nim nauczyciel. W tym celu stworzone zostały: tablice manipulacyjne i kąciki manipulacyjne. Zawieszono na nich korale, baloniki, pozytywki, gumki, grzechotki – które mogą wywołać aktywność dziecka – samo sięga lub spontanicznie dotyka przedmiotów – co daje mu poczucie sprawstwa i radości jednocześnie ćwicząc rękę.
 
 
 

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.