DSC_0015
DSC_0017
DSC_0179
DSC_0066
DSC_0091
DSC_0072
DSC_0180
DSC_0113
DSC_0125
budynek

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
Tel.: (22) 646 50 16
Tel./Fax: (22) 845 05 77
ps393@edu.um.warszawa.pl

Aktualności

Dzień Dziecka
1 czerwca 2020

Z okazji Dnia Dziecka, nasza Wolontariuszka Natalia przesyła dla Was piosenkę ...

Film o tolerancji
29 maja 2020

Pare słów o tolerancji! Zapraszamy do obejrzenia filmu, w którym Kinga, siostra Martynki i Weroniki z naszego przedszkola, ...

Linki

 

Domowe Przedszkole

Szanowni Rodzice!

Wiadomo już, że do Świąt Wielkanocnych nie zobaczymy się.
W związku z tym będę codziennie przesyłać tematy zabaw,
zajęć oraz propozycje materiałów i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu.
Zachęcam do zabaw plastycznych,  manualnych, sensorycznych.
W razie potrzeby proponuję kontakt mailowy.
Jestem dostępna pod adresem domowo393@gmail.com
Na ten adres można również przesyłać zdjęcia wykonanych prac oraz  Państwa dzieci podczas swobodnej zabawy.
Na naszej stronie możecie się Państwo dowiedzieć o konkursach i akcjach  organizowanych
w tym czasie przez nasze przedszkole. Zachęcam do kontaktu.
 
Agnieszka Jarosz – pedagog specjalny
 
 
Drodzy rodzice, kochane dzieci
 
Za oknem wiosna. Przyroda  budzi się do życia. My też obudźmy się z zimowego snu.Pora na ćwiczenia i trochę ruchu.
  Codziennie będziemy zamieszczać ćwiczenia dla poszczególnych grup.
Życzymy powodzenia i dobrej zabawy. W razie pytań i wątpliwości prosimy pisać na podanego mail'a. domowo393@gmail.com
 Chętnie wszystko wyjaśnimy.
Rehabilitacja
 
 
Drodzy rodzice!
 
W związku z zaistniałą sytuacją, w każdą środę będę umieszczać propozycje ćwiczeń, gier i zabaw rozwijających komunikację do wykorzystania przez Państwa w domu. W każdy poniedziałek będę umieszczała dodatkowe ćwiczenia i zabawy, co tydzień, dla innej grupy. Zachęcam do kontaktu mailowego w celu konsultacji oraz przekazania informacji zwrotnej na temat proponowanych aktywności. Proszę kontaktować się ze mną pod adresem domowo393@gmail.com.
 
Oliwia Iwańska- pedagog specjalny, logopeda  
 

 

Dzień dobry :)

Naszym codziennym rytuałem w przedszkolu jest zapoznanie się z aktualnym dniem tygodnia. To ważny element zajęć. Wprowadza w  codzienne życie ład oraz powtarzalność, która sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie. Wszystkie dni tygodnia mają swoje kolory. Część dzieci ma dni tygodnia  w swoich książkach do komunikacji. Można również przygotować 7 kartek, najlepiej z bloku technicznego (zielony, niebieski, biały, brązowy, żółty, różowy, czerwony) i napisać na nich  u góry nazwy dni tygodnia. Proponujemy aby codziennie pokazywać dzieciom kartę w danym kolorze  dnia: np. w środę pokazujemy dziecku kartę w kolorze białym, mówiąc:

Popatrz dziś jest środa, biały dzień. Biały jak śnieg.  A może masz białe ubranko na sobie?  Zobacz, mama ma białą bluzeczkę. Poszukajmy białego koloru?

Tak mogą Państwo rozpoczynać swoją codzienną aktywność z dzieckiem. Być może uda się również zawieszać karty kolejnych dni tygodnia na rozwieszonym sznurku przypinając spinaczem do prania lub powiesić na tablicy czy ścianie. Tak kolejno zawieszane karty pozwalają nie tylko widzieć dany dzień. ale również upływający czas.

Kolory dni:

poniedziałek- zielony, wtorek- niebieski, środa- biały, czwartek- brązowy, piątek- żółty, sobota- różowy, niedziela- czerwony

 

Pożegnalny filmik od  wolontariuszki Natalii

 

Kilka słów od Rehabilitantek

 

Życzenia wakacyjne od Pani Oliwii

26.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

26.06.2020r. rehabilitacja     

25.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

25.06.2020r. rehabilitacja    

24.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik 1       załącznik 2        załącznik 3           załącznik 4

24.06.2020r. rehabilitacja      

24.06.2020r. Zajęcia logopedyczne.    

Basia

Zuzia

Ania

Stefan

Maks

Staś

Gabrysia

23.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.

załącznik 1           załącznik 2

23.06.2020r. rehabilitacja   

22.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik 1           załącznik 2

22.06.2020r. rehabilitacja     

19.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

19.06.2020r. rehabilitacja      

18.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

symbole

18.06.2020r. rehabilitacja    

17.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

symbole

17.06.2020r. rehabilitacja      

17.06.2020. Zajęcia logopedyczne     

Staś

Gabrysia

Stefan

Maks

Zuzia

Basia

Ania

16.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

symbole

16.06.2020r. rehabilitacja     

15.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

15.06.2020r. rehabilitacja      

12.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

12.06.2020r. rehabilitacja   

10.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

 

10.06.2020r Rehabilitacja  

 

10.06.2020. Zajęcia logopedyczne  

Ania

Basia

Gabrysia

Maks

Staś

Stefan

Zuzia

 

09.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

 

09.06.2020r Rehabilitacja  

08.06.2020r Zajęcia dydaktyczne   

załącznik

 

08.06.2020r Rehabilitacja  

 

05.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

05.06.2020r. rehabilitacja     

04.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

04.06.2020r. rehabilitacja     

03.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

03.06.2020r. rehabilitacja      

03.06.2020. Zajęcia logopedyczne.  

Basia

Stefan

Staś

Maks     dzik        dzięcioł        żaby       sowa

Ania

Zuzia

Gabrysia

 

 

02.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

02.06.2020r. rehabilitacja   

01.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

01.06.2020r. rehabilitacja   

29.05.2020r. Zajęcia deydaktyczne.      

29.05.2020r. rehabilitacja     

28.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

28.05.2020r. rehabilitacja.       

27.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

27.05.2020r. rehabilitacja.     

27.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Basia

Stefan

Ania

Gabrysia

Staś

Zuzia

Maks

26.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

26.05.2020r. rehabilitacja       

25.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

25.05.2020r. rehabilitacja    

22.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.       

22.05.2020r. rehabilitacja   

21.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne,    

21.05.2020. rehabilitacja    

20.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

20.05.2020r. rehabilitacja       

20.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.    

Ania

Basia

Gabrysia

Maks

Staś

Stefan

Zuzia

19.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

19.05.2020r. rehabilitacja   

18.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

18.05.2020r. rehabilitacja   

15.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

15.05.2020r. rehabilitacja.    

14.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

14.05.2020r. rehabilitacja     

13.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

13.05.2020r. rehabilitacja     

13.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.  

Basia

Stefan

Ania

Gabrysia

Zuzia

Staś

Maks

12.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

12.05.2020r. rehabilitacja    

11.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

11.05.202r. rehabilitacja    

 

11.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Stefan

Basia

Maks

Ania

Zuzia

Gabrysia

Staś

08.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

Piosenka

08.05.2020r. rehabilitacja   

07.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

07.05.2020r. rehabilitacja   

06.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

06.05.2020r. rehabilitacja   

06.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Staś

Zuzia

Ania

Stefan

Basia

Maks

Gabrysia

05.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

05.05.2020r. rehabilitacja   

04.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.

04.05.2020r. rehabilitacja 

30.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

30.04.2020r. rehabilitacja     

29.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

29.04.2020r. rehabilitacja  

29.04.2020r Zajęcia logopedyczne   

Staś

Zuzia

Stefan

Basia

Maks

Ania

Gabrysia

 

28.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

28.04.2020. rehabilitacja   

 

27.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

 

27.04.2020r. rehabilitacja   

 

24.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

24.04.2020r. rehabilitacja   

 

23.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

 

23.04.2020r. rehabilitacja   

 

22.04.2020r. zajęcia dydaktyczne     

   

22.04.2020r. rehabilitacja   

 

22. 04.2020 zajęcia logopedyczne    

Maks

Zuzia

Staś

Basia

Stefan

Gabrysia

Ania

21.04.2020r. zajęcia dydaktyczne  

21.04.2020r. rehabilitacja   

 

20.04.2020r. zajęcia dydaktyczne     

 

20.04.2020r. rehabilitacja    

   

17.04.2020r. zajęcia dydaktyczne  

 

17.04.2020r. rehabilitacja   

 

16.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

16.04.2020r. rehabilitacja  

 

15.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

15.04.2020r. rehabilitacja    

 

15.04.2020r Zajęcia logopedyczne   

Maks   Maks tablica

Stefan

Zuzia

Gabrysia

Ania

Basia

Staś

 

14.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

14.04.2020r. rehabilitacja   

 

Symbole PCS do wykorzystania podczas przygotowań i Świąt Wielkanocnych

10.04.2020r. zajęcia dydaktyczne     

 

10.04.2020r. rehabilitacja    

 

 

09.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

 

09.04.2020r. rehabilitacja   

08.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

08.04.2020r. rehabilitacja     

 

08.04.2020r. Zajęcia logopedyczne      

Basia

Stefan

Staś

Ania

Maks      tablica

Gabrysia

 

07. 04. 2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

07. 04. 2020r. rehabilitacja   

PIĄTEK 03.04.2020
 
KOCHANE DZIECI
Wielkanoc tuż, tuż… Chcesz mieć przystrojony świąteczny stół? Udekoruj go wyhodowanym przez siebie owsem (zieloną trawką). To symbol rodzącego się życia. Jak się do tego zabrać? Przeczytaj i do dzieła. Zrób to jak najszybciej , ponieważ owies potrzebuje kilku dni, żeby  zdążyć wykiełkować i urosnąć.
 
ZASIEJMY OWIES
 
Zapraszam rodziców i dzieci do zabawy i wykonania pracy, polegającej na zasianiu ziarenek owsa . Zachęcam do używania książki do komunikacji w trakcie proponowanych aktywności.
Do wykonania naszej pracy potrzebne będą:  doniczka lub pojemnik, ziemia do wypełnienia doniczki, ziarno owsa, konewka z wodą.
 
ZASIEJMY OWIES- Do dużego pojemnika  wsyp ziarno owsa. Pokażmy dziecku jak wygląda, daj mu powąchać, dotknąć i poprzekładać z ręki do ręki.
 
Nasyp ziemię (przynajmniej 4 cm) do przygotowanej doniczki.  Posiej równo ziarno owsa ( ziarenko obok ziarenka) na całej powierzchni, ale nie za grubo. Następnie przykryj ziarenka centymetrową warstwą ziemi. A teraz podlejmy wodą z konewki. Na kiełki trzeba poczekać 2-3 dni.                                    
Pamiętaj, żeby codziennie zraszać ziemię!
Ustaw doniczkę z owsem w słonecznym miejscu, najlepiej na parapecie. Przekręcaj doniczkę do słońca, żeby kiełki nie rosły tylko w jednym kierunku.
Nasz owies wykiełkuje szybciej , jeżeli go przykryjemy folią.  Należy ją jednak codziennie zdejmować, żeby przewietrzyć kiełkujące rośliny. Folię zdejmujemy na stałe, jak  owies  wykiełkuje.
 
GOTOWE. Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.
 
GRATULACJE!  ZADANIE WYKONANE
 
Tak będzie wyglądał nasz owies po wykiełkowaniu!
 
 
Po skończonej  pracy zapraszam rodziców i dzieci do zabawy.
 
,,SPACER BIEDRONKI”- masaż relaksujący
Siadamy na dywanie, dziecko zwrócone do nas plecami. Wykonujemy polecenia zawarte pod każdym wersem.
 
Biedroneczka mała po trawce biegała.
(delikatnie poruszamy palcami po plecach w różnych kierunkach)
Nóżkami tupała,
(naprzemiennie uderzamy w plecy otwartymi dłońmi)
rączkami machała.
(masujemy plecy obiema rękami)
Potem się ślizgała
(przesuwamy zewnętrzną stroną dłoni do góry)
do góry i w dół.
(wewnętrzną w dół)
W kółko się kręciła
(rysujemy dłońmi koła w przeciwnych kierunkach)
i piłką bawiła.
(delikatnie uderzamy pięściami)
Gdy deszcz zaczął padać,
(stukamy palcami wskazującymi z góry na dół)
pod listkiem się skryła
(rysujemy obiema rękami kształt liścia)
i bardzo zmęczona spać się położyła.
(przesuwamy złączone dłonie w jedną i w drugą stronę)
 
PODOBAŁO CI SIĘ?  POBAWIMY SIĘ JESZCZE RAZ?
Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.
 
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą lub zabawą?- zrób zdjęcia i wyślij na adres mailowy: domowo393@gmail.com
 
 
 
 
 
Witamy w piątek.Czas na cotygodniowy relaks. Wygospodarujmy 20 min aby odprężyć się po całym tygodniu intensywnej pracy. 
Włączmy proponowaną muzykę poważną( lub inną swoją ulubioną)
 Życzymy przyjemnego odpoczynku
 
 
  Jest piękny, słoneczny poranek.Wstajemy uśmiechnięci. Podchodzimy do okna i otwieramy je szeroko. Czujemy na twarzy miły powiew wiosennego, ciepłego wiatru. Ooo! przechodzi sąsiad- machamy do niego na powitanie ręką, uśmiechamy się. Ptaki już wstały i wesoło śpiewają. I w nas wstępuje dobra energia.Czas na gimnastykę poranną.
Stajemy w rozkroku - podnosimy ręce w górę - wdech nosem. Opuszczamy  ręce - wydech ustami (liczymy na głos do 3)
ręce w bok-wdech nosem. Opuszczamy ręce- wydech. Teraz zataczamy rękoma wielkie koła - krążenie w przód (3 razy). Krążenie rąk w tył (3 razy). Podnosimy same barki w górę, do uszu - wdech nosem i opuszczamy - wydech ustami (3 razy)
Maszerujemy w miejscu, wysoko podnosząc kolana i wymachując rękoma.
Kładziemy ręce na biodrach - skręt tułowia w lewo-patrzymy przez ramię - powrót i skręt tułowia w prawo - powrót. Możemy powiedzieć dziecku - popatrz na ścianę, drzwi, fotel itp.
Uff! Trochę się rozruszaliśmy i zmęczyliśmy. Czas na poranną toaletę:
Myjemy buzię, szyję i ręce. Następnie zęby i czeszemy włosy. Pokazujemy wykonywane czynności. Teraz możemy usiąść i wsłuchać się w kojące tony muzyki.
Posiedźmy wygodnie, na miękkiej kanapie, czy połóżmy się na podłodze(interpretacja dowolna)
Prawda, że było miło?
Wstajemy, przeciągamy się, zamykamy okno. 

 

 
 
Czwartek 02.04. 2020
 
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Wspólnie świętujmy ten dzień- bawmy się razem z dziećmi.
 
Propozycje zabaw:
 
Zabawy dla dzieci w naśladowanie czynności - dziecko powtarza po rodzicu, udajemy, że wykonujemy jakąś czynność np. możemy naśladować padający deszczyk,  uderzenia palcami o blat stołu, jak również  bawić się w zabawy paluszkowe.
Zabawy paluszkowe:  podczas zabawy paluszkowej mówimy tekst i jednocześnie pokazujemy dziecku ruchy, ale też wykonujemy je razem z nim.
 
Rączki robią klap, klap, klap. 
Rączki robią klap, klap, klap.
Nóżki robią tup, tup, tup.
Tutaj swoją głowę mam.
a na brzuszku bam bam bam.
 
Małe rączki
Małe rączki sobie klaszczą,
czasem także się pogłaszczą
i w kolanka zastukają,
no i dzieciom pomachają.
 
,,Zabawy w rzeczywistość”, czyli przyjmowanie ról- wykonywanie codziennych czynności (karmienie lali czy misia, gotowanie obiadu na niby, odkurzanie podłogi) Dzieci wchodzą w rolę osoby dorosłej, naśladują jej czynności, gesty i słowa. zachowują się tak, jakby w danej chwili były tymi osobami.
,,Misiowi chce się pić”- poimy misia, należy przygotować rekwizyty dziecku: misia, kubek, łyżeczkę. Dziecko wykonuje czynności jakie wypełniamy przy pojeniu malucha (dziecka), daje pić misiowi kubkiem lub łyżeczką. Podnosi kubek do ust, przechyla go udając, że wlewa picie do ust misia.
 
Zabawy manualne: ugniatanie różnych mas plastycznych, przesypywanie piasku, przelewanie wody, nakładanie, malowanie
Zabawa ,,Zagniatamy ciasto”- wspólnie z dzieckiem mieszamy składniki i zagniatamy masę solną, wałkujemy , odrywamy kluseczki lub wycinamy ciasteczka. Przy okazji możemy wykonać ozdoby świąteczne (ulepić jajko- pisanka, kurczaka , baranka).  Po wyschnięciu możemy pomalować farbami.
 
Przepis  na masę solną- suche składniki mieszamy i dolewamy wodę. Proporcję można oczywiście zwiększyć, zagniatamy.
1 szk soli
1 szk mąki
0,5 szk wody
 
Zabawy naprzemienne- zabawa w ,,a kuku”, zabawa w ,,chowanego”
,,Klamerki” - ćwiczenie naprzemienne
Oklejamy kartonowe pudełko w czterech podstawowych kolorach: czerwony, zielony, żółty i niebieski, tak aby każdy bok pudełka był w innym kolorze. Naprzemiennie wyciągamy z woreczka klamerki do bielizny w tych samych kolorach. Osoba która wyciągnęła klamerkę, przypina ją do boku kartonowego pudełka oklejonego papierem tego samego koloru, co klamerka. Nazywamy kolory.
Przed losowaniem z worka zachęcamy dziecko do wskazywania, czyja kolej:
ja – wskazując palcem dziecka na nie samo oraz ty – wskazując palcem dziecka na drugą osobę.
 
 
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY NIEBIESKIEJ 
 
Zabawa  z piłkami  
 
Przygotowujemy  piłki małe, duże, miękkie, twarde, z kolcami….. Przydadzą się różne pojemniki, duże poduchy i dobry humor. 
 
Dziecko siedzi, stoi, leży 
 

BASIA- siedzi w siadzie skrzyżnym: ma przed sobą  pojemnik z piłeczkami  celuje jedna ręką, oburącz do   pojemnika ustawionego przed nią. Na koniec liczy ile jest  trafionych  piłeczek. A teraz zmiana rzuca mama, tata….
 
ANIA:  siedzi plecami do mamy,  tata siedzi naprzeciwko   
Ania odpycha, turla dużą piłkę do taty. Ania wspomagana wkłada różnej wielkości piłki do pojemnika 
 
 ZUZIA- leży na plecach- mama wkłada między stopy miękką piłeczkę  
Zuzia unosi nogi z piłeczką do góry i próbuje przerzucić  do tyłu ( mama wspomaga unoszenie nóg). A czy mama tak potrafi ?……zapraszamy do zabawy 
 
GABRYSIA:  siedzi w siadzie skrzyżnym – naprzeciwko mamy. W dużym koszu piłeczki małe i duże.  
.. Segregujemy piłki . Gabrysia wyjmuje małe; mama szuka  dużych. A potem następuje zmiana….
 
STAŚ – biega - kopie piłkę –  i strzela  gole  do bramki.(mama, tata, stoi na bramce z dużych poduch)
Staś strzela….. GOL ……emocje……kciuki do góry. Zamieniamy się rolami; teraz Staś stoi na bramce…..bawimy się dalej 
 
MAKSIO –siedzi  tyłem do mamy, za mamą- tata. 
Maksio chwyta piłkę, podnosi do góry  podaje do tyłu do mamy; mama do taty…..piłka wraca górą , można turlać z boku 
Stajemy w rozkroku -  Maksio w środku ……podajemy piłkę  dołem  i podajemy górą. 
 
STEFANEK: chodzi, biega.  
zbiera do pojemnika rozrzucone  piłeczki.  Wypełniony pojemnik  dźwiga lub pcha w określone miejsce. Tam  wyładowuje piłki do innego pojemnika.  
 
. Do zabawy można wykorzystać dostępne zabawki, pluszaki……. Zapraszamy do wspólnej zabawy  rodzeństwo. Bawcie się dobrze. Dużo radości i uśmiechu
 
 
 
 
 
Zabawy rozwijające komunikacje u dzieci z autyzmem 
 
 
1.Do prawidłowego przebiegu interakcji i budowania porozumienia między jej uczestnikami potrzebne jest wspólne pole uwagi. Dzieci z autyzmem mają trudności w tym obszarze. Dzielenie wspólnego pola uwagi jest jedną z najważniejszych umiejętności komunikacyjnych, rozwijanie jej umożliwia postęp w zakresie nabywania umiejętności społecznych przez dziecko. Przykład zabawy rozwijającej dzielenie wspólnego pola uwagi:
Wkładamy do worka atrakcyjne dla dziecka przedmioty, wyciągamy jeden z nich i pytamy dziecko czy chce dostać ten przedmiot. W tym czasie staramy się nawiązać z dzieckiem kontakt wzrokowy, żeby zwrócił na nas uwagę i popatrzył. Jeśli dziecko patrzy raz na przedmiot raz na nas to wtedy dajemy mu przedmiot. 
 
2. Kolejną ważną umiejętnością w rozwoju komunikacji, a z którą dzieci z autyzmem mają trudności, jest gestykulacja. Najwcześniejszym gestem, który pojawia się w rozwoju człowiek jest wskazywanie palcem. Przykład zabawy rozwijającej używanie gestu wskazywania:
Przygotowujemy atrakcyjne rzeczy dla dziecka. Trzymamy je w odległości od dziecka, tak żeby nie mogło ich chwycić ręką. Pokazujemy dziecku przedmioty i pytamy co chce dostać, jeśli dziecko wyciąga ręce w stronę przedmiotu układamy mu paluszek wskazujący tak, by mogło wskazać co chce.
 
3. Umiejętność naśladowania umożliwia naukę. Dzięki naśladowaniu dziecko uczy się powtarzać proponowane przez dorosłego zachowania. Poniżej przykład zabawy rozwijającej umiejętność naśladowania. 
Siedzimy lub stoimy naprzeciwko dziecka. Zwracamy na siebie uwagę dziecka i wypowiadamy komunikat – popatrz, zrób tak jak ja. Czekamy, aż dziecko na nas pojrzy i wtedy wykonujemy jeden ruch ciałem, np. tupiemy nogą. Zadaniem dziecka jest powtórzenie ruchu. 
 
 
 
Źródło: Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kaczmarczyk B., Wojciechowska A., wyd. Impuls, Kraków, 2015 
Internet: edu.dalejrazem.pl
 
 
01.04.2020 środa
 
Święta Wielkanocne to czas spotkań rodzinnych, dzielimy się jajkiem i składamy sobie życzenia. Jednak nie zawsze możemy się spotkać, wysyłamy wtedy swoim bliskim najpiękniejsze kartki wielkanocne z życzeniami.
Na wielkanocnych kartkach można zobaczyć motywy związane ze świętami: kurczaki, jajka malowane, zające, baranki, bazie...
 
WIELKANOCNE KARTKA
 
Zapraszam rodziców i dzieci do wykonania pracy plastycznej ,,Wielkanocne kartka” polegającej na przyklejaniu gotowych elementów oraz na malowaniu farbą. Zachęcam do używania książki do komunikacji w trakcie proponowanych aktywności.
Do wykonania naszej pracy potrzebne będą: żółta farba, karton  A4- błękitny lub jasno zielony oraz skrawki kolorowego papieru, kolorowe wstążki lub sznurki, rafia, taca (do nalania farby), korek od wina do stemplowania, nożyczki.
 
ZAJĄCZKI- zabawa paluszkowa
Czytamy nasz wierszyk a dzieci pokazują na palcach  ilość zajączków (oraz ile się schowało), jeśli trzeba pomagamy. Ostatnie zdanie pokazujemy gestami razem  z dzieckiem.
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Pięć zajączków małych już do mamy kica,
 
Kocha je ogromnie mama zajęczyca.
( zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze)
 
 
WIELKANOCNE ZAGADKI- przeczytajmy i odgadnijmy  zagadki,  dowiemy się co umieścimy na naszych  wielkanocnych kartkach.
 
Mały, żółty ptaszek
z jajek się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa. (kurczak)
 
Leżą w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone. (jajka)
 
Kiedy się w Wielkanoc
jajkiem wymieniamy,
mówiąc miłe słowa,
bliskim je składamy. (życzenia)
 
Praca dla chętnych:
O  JAKIM  SŁOWIE MÓWIĘ?- wypowiadamy nazwy wyrazów (kur- czak, jaj- ka, ży- cze- nia). dzieląc  na sylaby(klaszcząc). Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co to za wyraz. Podzielenie go na sylaby i policzenie sylab.
np. Dzielimy na sylaby(klaszcząc) wyraz: za- ją- czek
Dziecko odpowiada: zajączek
Prosimy dziecko aby podzieliło na sylaby(klaszcząc) nazwę wyrazu: za- ją- czek, zadajemy pytanie. Ile jest sylab?
Dziecko liczy i odpowiada: trzy
Wykonujemy zadanie razem z dzieckiem, jeżeli jest taka konieczność.
 
WIELKANOCNA KARTKA- naszykuj błękitny(lub jasno zielony) karton A4, skrawki kolorowego papieru (do wycięcia jajek), żółtą farbę , nożyczki, kolorowe sznurki, wstążki, korek od wina.
 
Wybrany karton A4 zginamy na pół, układamy grzbietem do góry.  
Z kolorowego papieru wycinamy dwa, trzy jajka (możemy najpierw je narysować). Pozwalamy dziecku wybrać kolory kartek na jajka.
Nasze jajka  obwiązujemy kolorową wstążką lub sznurkiem. Wstążkę zawiązujemy na supełek, tak aby była pośrodku jajka.
Naklejamy nasze jajka na przygotowaną kartkę supełkiem do góry. Pozwalamy dziecku wybrać miejsce na przyklejenie jajek.
Nalewamy żółtej farby na tacę. Korek od wina (może być wacik)  moczymy w farbie i odbijamy na kartce. To są nasze kurczaki (2 -3), naklejamy  każdemu:  
dziób- mały, czerwony  trójkącik,
nogi- cienkie, czerwone i małe paseczki,
oczko- rysujemy czarnym flamastrem lub kredką.
Pod jajkami możemy nakleić  trochę sizalu, będzie to nasza trawa.
 
GOTOWE. Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.
 
Wysoko na naszej kartce , rodzice piszą - ,,WESOŁYCH ŚWIAT’’.
Po otworzeniu  kartki znajdziecie miejsce na życzenia.
 
GRATULACJE! PIĘKNA  WIELKANOCNA  KARTKA
 
Praca dla chętnych : Przygotuj wielkanocną kartkę dla wolontariusza ze swojej grupy. Zrób zdjęcie i wyślij na adres mailowy podany poniżej a my przekażemy Waszą kartką wolontariuszowi.
 
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- zrób zdjęcie i wyślij na adres mailowy: domowo393@gmail.com
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Niebieskiej
Ćwiczenia z przyborami
 
Czapki z daszkiem, piłeczki
woreczki z grochem, ryżem lub kaszą, zwinięte w pakiecik skarpetki, czapki z daszkiem,      
garnki, trzepaczki, drewniane łyżki, pokrywki metalowe
 
dziecko stoi, siedzi na podłodze lub przy stoliku
 
Orkiestra : przy użyciu garnków, łyżek, trzepaczek, pokrywek staramy się wybijać rytm grać, do ulubionych utworów muzycznych (może uczestniczyć cała rodzina)
Dziecko i Mama mają na głowie czapki z daszkiem, bez użycia rąk, próbują strącić je sobie z głowy, podważając daszek o daszek
Mama trzyma czapkę za daszek, dziecka próbuje do niej wrzucić piłeczkę lub woreczek; przesuwamy czapkę zmieniając tym kierunek ruchu
Kładziemy na głowie woreczek z grochem lub pakiecik skarpetek; pilnujemy , żeby nie spadł
-W siadzie: kręcimy głową w prawo w lewo, mówimy dzień dobry - schylamy głowę  próbujemy złapać w ręce spadający woreczek
-W staniu, chodzimy powoli, zmieniamy kierunek ruchu, kręcimy głową w prawo, w lewo, mówimy dzień dobry - schylamy głowę  próbujemy złapać w ręce spadający woreczek

 

 

  Propozycja ćwiczeń logopedycznych i zabaw komunikacyjnych dla grupy niebieskiej
 
Gabriela
Memory wiosenne. Gra w zapamiętywanie. Wycinamy symbole (można je przykleić na sztywną kartkę), rozkładamy obrazkiem do dołu i zaczynamy grę. W czasie gry wykorzystujemy tablicę ze zwrotami potrzebnymi w czasie zabawy.
 
 
Staś
Tworzymy tablicę skojarzeń z porami roku. Na tablicy znajdują się symbole zimy oraz wiosny. Rozmawiamy o tym, co się zmienia, co się dzieje w czasie wiosny i przyporządkowujemy odpowiednie określenie/zjawisko do danej pory roku (wykorzystujemy symbole). 
 
 
Stefan 
Tworzymy zdania. Oglądamy wspólnie ilustracje i zachęcamy Stefana do samodzielnego opisu obrazku- pytamy – kto to jest? Co robi? – przy tworzeniu wypowiedzi zdaniowej wspomagamy się symbolami. 
 
 
Basia
Ćwiczenia z opowiadaniem. Czytamy Basi  opowiadanie, następnie zadajemy pytania do tekstu. Ćwiczmy pamięć i uwagę słuchową oraz koncentrację.
 
 
Ania 
Wiersz o wiośnie. Czytamy wspólnie wiersz. Czytamy początek wersu, a Ania kończy go używając odpowiedniego symbolu ( przy każdym wersie znajduje się ilustracja). Symbole wycinamy i umieszczamy na tablicy wyboru.
 
 
Maks
Prace w ogrodzie. Przyszła wiosna i czas na porządki w ogrodzie. Oglądamy wspólnie ilustracje, Maks określa daną czynność, którą wykonuje się w ogrodzie. Dokładamy symbol pod ilustracją i tworzy zdanie (wskazujemy po kole każdy symbol – np. pani – podlewa). 
 
 
Zuzia 
Wiosenne porządki. Oglądamy wspólnie ilustracje. Przyglądamy się co robią domownicy. Zuzia odpowiada na pytania, co każdy z nich robi. 
 
 
                           
31.03.2020
 
KOCHANE DZIECI
 
Powracające z ciepłych krajów ptaki są symbolem nadejścia wiosny. Zaczynają budować gniazda i wszędzie słyszymy ich wesołe trele.
 
KLE, KLE BOĆKU
 
Zapraszam rodziców z dzieci do zabawy i wykonania pracy plastycznej ,,Bocian” polegającej na przyklejaniu gotowych elementów . Zachęcam do używania książki do komunikacji w trakcie proponowanych aktywności.
Do wykonania naszej pracy potrzebne będą:  karton niebieski A3, trzy płatki kosmetyczne na brzuch, głowę i szyję, czerwony karton na dziób, czarny na skrzydło i oko, słomka (do picia) na nogi, nożyczki, zielona krepina, czerwony i zielony karton A4 na krążki do zabawy , tamburyno lub grzechotka
 
Bociany, również do nas lecą zza morza. Mają jednak duże kłopoty, nie mogą dotrzeć do swoich gniazd, ponieważ zapomniały o zasadach ruchu drogowego (powietrznego). Przypomnijcie im proszę, na jakim świetle można lecieć a na jakim trzeba się zatrzymać.
 
,,ZIELONE  ŚWIATŁO  LEĆ- CZERWONE  ŚWIATŁO  STÓJ”
Wycinamy dwa koła: czerwone i zielone z kartonu A4
 
Podnosimy zielony krążek do góry, dziecko - ,,ptak” biega (jeździ na wózku) po całym pokoju machając rękoma, a gdy podniesiemy do góry czerwony krążek  dziecko zatrzymuje się.
Zabawę powtarzamy  kilka razy.,
 
BRAWO! Pomogliście bocianom dotrzeć do swoich gniazd.
 
KLE, KLE BOĆKU, KLE, KLE- przywitajmy bociany słowami wesołej piosenki, zaśpiewajmy ją razem. Uważnie słuchajcie, żeby jak najwięcej zapamiętać.
 
 
 
Czy już wiesz?
Kogo witamy w piosence? (bociana)
Co je bocian? (np. Żaby)
Gdzie bocian znajdzie żabki? (na łące)
Jaką porą roku przylatują bociany? (wiosną)
Co szykują chłopcy dla bociana? (gniazdo)
Bocian ma czarno- białe piórka.
A  jakiego koloru są nogi i dziób bociana?  (czerwone)
 
ZABAWA  RUCHOWA: „PTASZKI DO GNIAZD”-  reagowanie na przerwę w muzyce.
 
Na podłodze rozkładamy kocyk, to będzie nasze gniazdo.
Podnosimy zielony krążek do góry. Dziecko– ,,ptak” biega po całym pokoju  (jeździ na wózku) machając rękoma,  gdy zapadnie cisza dziecko siada na swoim gniazdku.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
 
 
PRACA  PLASTYCZNA ,,BOCIEK”- zapraszam do wykonania naszej pracy. Naszykuj niebieski karton,  trzy płatki kosmetyczne na brzuch, głowę i szyję,  klej, czerwony karton na dziób i oko, czerwoną  słomkę  (do picia) na nogi, czarny karton na skrzydło,  nożyczki.
Na  środku kartonu naklej płatek kosmetyczny- to będzie brzuch bociana.
Następnie z drugiego wacika wycinamy szyję bociana (cienki prostokąt ok 1 cm) i  naklejamy nad brzuchem (tak żeby się stykała z brzuchem).
Kolejny krok- naklejamy głowę (kolejny płatek), przyklejamy głowa nad szyją (musi do niej przylegać).
Teraz wycinamy długi dziób z czerwonego kartony (dwa razy dłuższy od głowy) i skrzydło z czarnego kartonu (może być trójkąt  lub połowa płatka kosmetycznego).
Przyklejamy dziób z boku  głowy i skrzydło na brzuchu.
Słomkę składamy  na falbance i ucinamy na długość krótszego boku. To będą nasze nogi, przyklejamy je pod brzuchem  używając plasteliny (zgiętą falbanką dotykamy brzucha).
Oczko wycinamy z czarnego kartonu (małe kółeczko) i naklejamy na głowę lub malujemy flamastrem.
 
 
 
 
 
GOTOWE. Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.
 
GRATULACJE!    PIĘKNY BOCIAN!
Praca dla chętnych- przyklej trawę  pod bocianem z kawałków  zielonej krepiny.
 
 
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą lub zabawą?- zrób zdjęcia i wyślij na adres mailowy: domowo393@gmail.com
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Niebieskiej
 
Masażyki na wesoło
1. Ścieżka fakturowa: 
Dziecko leży,  siedzi wspomagane przez rodzica, stoi samodzielnie lub  stoi z asekuracją rodzica, Inwencja  zbudowania ścieżki dowolna. 
Układamy np.: miękkie poduszki, kocyk, szalik,  dywanik, folię bąbelkową, owiniętą w kocyk dużą butelkę z wodą, torebkę foliową z grochem, matę, materacyk, karimatę   itp.
 
 
 
 
 
Basia: turla się, pokonuje ścieżkę  na czworakach, w klęku prostym, chodzi boso trzymana za rękę przez  mamę, tatę. 
 
Zuzia:  turla się, chodzi  na czworakach, w klęku prostym wspomagana przez rodzica;  chodzi boso trzymana za rękę przez mamę, tatę.
 
Gabrysia:  turla się, chodzi na czworakach,  w klęku prostym; chodzi boso  trzymana za rękę przez mamę, tatę
 
Ania: turla się wspomagana przez mamę lub tatę. Zawijamy Anię w kocyk, lekko dociskamy piłką
 
Staś: turla się, chodzi na czworakach, chodzi boso, biega  
 
Stefanek: turla się, chodzi na czworakach, przemieszcza się w siadzie na pupie,  chodzi boso, biega. 
 
Maksio: turla się, chodzi na czworakach, w klęku prostym, w siadzie na pupie, chodzi boso
 
Pamiętajmy o zmianie kierunku podczas pokonywania ścieżki fakturowej!
 
Czekamy na Państwa zdjęcia z przygotowanymi przez Was ścieżkami sensorycznymi. 
Prosimy przesyłać na adres domowo393@gmail.com
 
2. Masażyk nóg:
 
Dziecko leży, siedzi.  Do masażu  można  użyć kremu, oliwki.   
 
POMASUJĘ PRAWĄ NOGĘ, ŻEBY POSZŁA W DŁUGA DROGĘ
rodzic  masuje  nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę 
POMASUJĘ LEWĄ NOGĘ, BO NA JEDNEJ IŚĆ NIE MOGĘ.
rodzic  masuje  nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę 
TWOJĄ MAŁĄ PRAWĄ NÓŻKĘ, WNET POŁOŻĘ NA PODUSZKĘ
rodzic kładzie nogę dziecka na miękką poduszkę 
A DLA TWOJEJ LEWEJ NÓŻKI, MAM MASAŻYK NA PALUSZKI
POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ LEWEJ NÓŻKI
rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego 
PRAWA NÓŻKA TEŻ JE MA. POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ PRAWEJ NÓŻKI
rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego 
 
Po zakończeniu masażyku rodzic łaskocze dziecko w stopy; 
 prosi ,żeby szurało,  uderzało stopami  w poduszkę,  klaskało stopami - rodzic wspomaga dziecko.
 
 
3. Masażyk twarzy:  Dziecko leży, siedzi samodzielnie lub siedzi  wspomagane przez rodzica .
Zachęcamy do zabawy przed lustrem 
ABY BYŁO NAM WESOŁO, MASUJEMY (delikatnie) CZOŁO 
RAZ I DWA, RAZ I DWA ŁADNE CZOŁO MA !!  ( klaszczemy w ręce wspólnie z dzieckiem)
TERAZ OCZY, POD OCZAMI  I POD NOSEM, POD WARGAMI   (delikatnie dotykamy wymienionych części twarzy)
POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO… SWOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy przez dziecko) 
POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO … MOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy rodzica przez dziecko) 
BRODĘ, NOSEK ORAZ CZOŁO (pomagamy dziecku dotknąć wymienionych części twarzy)
POSZCZYP TERAZ SWOJĄ TWARZ (wspomagamy ruch szczypania twarzy przez dziecko) 
POPATRZ NA MNIE …CZY MNIE ZNASZ??
Po masażyku rodzic robi śmieszne miny do dziecka i prosi ,żeby dziecko  je naśladowało 
 
 
KOCHANE DZIECI
 
Pani Wiosna zgubiła zieloną farbę, którą miała pomalować trawę i liście a została jej tylko żółta i niebieska. Napisała do Was  list z prośbą o pomoc. Podpowiecie jej co może zrobić, aby zdobyć zieloną farbę?
 
KOLOR ZIELONY
 
Zapraszam rodziców i dzieci do wyczarowania koloru zielonego przez łączenie farb: żółtej i niebieskiej.
Do wykonania naszej pracy potrzebne będą: farby (niebieska i żółta), karton - biały A3, taca (do nalania farby)
 
LIST PANI WIOSNY- przeczytajmy list od Pani Wiosny
 
Kochane dzieci, Wam się przedstawię,
ja jestem Wiosna, co mieszka w trawie.
Przychodzę do Was zaraz po zimie,
gdy tylko mróz i śnieg biały minie.
 
Niestety problem mam bardzo duży,
zgubiłam mój kolor w długiej podróży.
Kolor zielony, to chyba wiecie,
kolor zielony - najpiękniejszy w świecie !
 
Imię me Wiosna, zawód – malarka,
maluje świat w kolorze kanarka.
Zima się kończy, pracę zaczynam
a zielonego jak nie mam tak, nie ma.
 
Dlatego proszę Was dzieci o pomoc,
pomóżcie mi znaleźć mą barwę zieloną.
Muszę zielone pomalować dróżki,
drzewa, krzewy i polnego konika nóżki.
 
Żabki, co w stawie kumkają wesoło,
trawki, co pięknie pachną w około.
Prośbę więc mą ponownie powtarzam
i Was dzieci serdecznie pozdrawiam.
 
Kto do Was napisał list? (Wiosna)
O jaki kolor prosi Was Pani Wiosna? (o kolor zielony)
Do czego potrzebny Wiośnie kolor zielony? (do malowania np. trawy, drzew, krzewów)
 
ZABAWA ,, GRAM W ZIELONE” -odnajdujemy w mieszkaniu przedmioty w kolorze zielonym (np. klocki, apaszka, piłka, skarpety, bluza) i układamy w jednym, wybranym przez nas  miejscu.  (najlepiej jest wcześniej porozkładać te przedmioty tak aby dziecko miało szansę odnalezienia ich) .
Możemy utrudnić zadanie układając dwie miski np. w kolorze zielonym i czerwonym. Zadaniem dziecka jest odnalezienie zielonych przedmiotów i włożeniu ich do zielonej miski.
 
KOLOR ZIELONY- naszykuj pędzel, następnie nalej żółtą i niebieską farbę na tacę.
Mieszamy farby  pędzlem w celu uzyskania zielonej barwy.  (możemy mieszać palcami)  Zaczarujmy naszą farbę mówiąc głośno rymowankę:
 
„Czary- mary, czary- mary,
niech się spełnią nasze czary.
Hokus- pokus, dzień radosny
mamy tutaj kolor wiosny”
 
Udało się? Czy nasze czarowanie pomogło? A może trzeba dolać trochę  żółtej farby i jeszcze raz zaczarować?
GOTOWE. Wytrzyj dłonie ręcznikiem papierowym.
 
Jaki kolor farby otrzymałeś? (zielony)
 
KOLOR ZIELONY- mamy już naszą zieloną farbę, pędzel lub nasze paluszki.
Naszykujmy jeszcze biały karton i  
pomóżmy PANI WIOŚNIE NAMALOWAĆ  TRAWĘ  
 
 GOTOWE. Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.
 
GRATULACJE!  PIĘKNA  ZIELONA  TRAWA
 
Praca dla chętnych – wymieszaj  farby :
żółtą i czerwoną
niebieską i czerwoną
 
Popatrz jakie kolory Wam powstały?
 
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- zrób zdjęcie i wyślij na adres mailowy: domowo393@gmail.com
 
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Niebieskiej
Ćwiczenia koordynacji ruchowo-wzrokowej czyli praca rąk pod kontrolą wzroku
 Dziecko siedzi na podłodze lub przy stoliku, kontrolujemy żeby czynności które wykonuje odbywały się pod kontrolą wzroku, zaczynamy od powitania
 
Powitanie : żółwik (piąstka do piąstki), beczka (jedna piąstka uderza w drugą góra/dół) , piąteczka (dłoń uderza o dłoń), paróweczka (spotykają się palce wskazujące) i skrzyneczka  ( zahaczamy o siebie  zagięte palce)
Budujemy wieżę z klocków, jeden element stawia dziecko, drugi Mama i tak na zmianę, a teraz najprzyjemniejszy moment możemy ją bezkarnie zburzyć
Budujemy wieżę z poduszek, puffy i elementów miękkich znajdujących się w domu, na górze sadzamy misia
Tata pożycza 1 skarpetkę, najlepiej rozmiar 41-45,  w którą to próbujemy ubrać butelkę po mazowszance, Mama trzyma butelkę,  dziecko naciąga skarpetkę od strony korka
 
                         
 
27.03.2020
 
WIOSENNA POGODA
Zapraszam rodziców i dzieci do zabawy i wykonania karty pracy związanej z pogodą. Zachęcam do używania książki do komunikacji w trakcie proponowanych aktywności.
Do wykonania naszej pracy potrzebne będą: wydrukowana karta pracy, kredki
 
IDZIE PANI, WIETRZYK WIEJE- masażyk relaksacyjny
Siadamy na dywanie, dziecko zwrócone  do nas plecami. Wykonujemy polecenia zawarte pod każdym wersem.
 
Idzie pani: tup, tup, tup,
(Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
(delikatnie stukamy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,
(naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok.
(z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
(dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
(delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
(Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”)
a grad w szyby łup, łup, łup.
(lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko,
(gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)
wieje wietrzyk,
(Dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk.
(z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy)
Czujesz dreszczyk?
(leciutko szczypiemy w kark)
 
Słuchałeś uważnie?
Wiesz, jaka pogoda może być wiosną?( np. świeci słonko, wieje wiatr, pada deszcz)
Jaką pogodę lubisz najbardziej?
 
Karta pracy- wydrukuj kartę pracy. Połącz takie same obrazki ( za pomocą kredki) i pokoloruj je.
 
GOTOWE. Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.
 
GRATULACJE!  ZADANIE WYKONANE!
 
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- zrób zdjęcie i wyślij na adres mailowy: domowo393@gmail.com
 
 
RELAKSACJA
 
       Drogie Dzieci i Rodzice  
       Jak w każde piątkowe popołudnie czas na relaks! 
Spróbujmy stworzyć miły nastrój. Nastrój spokoju. 
Zasuńmy firanki, zasłony, rolety….
Przygotujmy sprzęt do odtwarzania muzyki, laptop do odtwarzania melodii/piosenek z youtuba;   odtwarzacze płyt, jeśli chcecie Państwo skorzystać z własnych ulubionych nagrań.
Przygotujmy wygodne miejsce na kanapie, dywanie, kocu...
 
 
Zaczynamy….
Ułóżcie się wygodnie, uruchomcie swoją wyobraźnię , zamknijcie oczy i poddajcie się fali spokoju, rozkołyszcie zmysły, rozluźnijcie mięśnie, poczujcie błogostan i przyjemność... Dziecko może leżeć przytulone do rodzica.
Komu z Państwa wystarczy muzyka, proszę słuchać…kto lubi puścić wodze fantazji może snuć własną opowieść lub opowiadać ulubioną bajkę…kto potrzebuje wsparcia, oto one………………
 
"Marcowe słońce przygrzewa coraz mocniej. Jego promienie łaskoczą nas w nos, ciało ogarnia błogie ciepło...Nasza głowa wygodnie spoczywa na miękkim mchu, jest przyjemnie....Nasze ręce robią się ciężkie, nie mamy siły ich unieść do góry
W dali słychać szum strumyka, ogarnia nas błogie ciepło...nasz brzuszek robi się ciężki, plecy mocno przylegają do ziemi, poczujmy jaki mech jest wygodny, mięciutki ;-) Nad nami przelatują ptaszki. Ooo!!!! słyszycie jak się nawołują? Mówią- to wiosna! Wiosna! Wszędzie słychać radosny świergot, szum strumyka , miły ciepły wiaterek owiewa nam buzie i rączki, Ogarnia nas błogie rozleniwienie...Leżymy w promieniach ciepłego wiosennego słońca i jest nam dobrze, ptaszki śpiewają, woda szumi.. Poddajemy się całkowicie otaczającej nas przyrodzie....I tak wsłuchując się w muzykę, leżymy kilka -kilkanaście minut. Nagle wszystko ucicha, stuk-puk,  stuk-puk co to? To dzięcioł puka...Czas wstawać! Otwieramy oczy, przeciągamy się leniwie....Robimy się duzi, duzi, duzi... jak niedźwiedzie z zimowego snu Powoli siadamy...Wróciliśmy z wiosennej wycieczki!
 
Życzymy udanego weekendu!
 
Rehabilitacja
 
 
 
26.03.2020

PĄCZKI NA DRZEWACH

Zapraszam rodziców i dzieci do zabawy i wykonania pracy plastycznej ,,Pączki na drzewach” polegającej na malowaniu farbami . Zachęcam do używania książki do komunikacji w trakcie proponowanych aktywności.

Do wykonania naszej pracy potrzebne będą:  karton - biały A3, brązowa i zielona farba, kawałek gąbki lub wacik

 

PĄCZKI  NA  DRZEWACH- przeczytajmy sobie wierszyk i spróbujmy pokazać wybrane (pogrubione w wierszu) zwroty gestem  np. wiatr je kołysze (podnosimy ręce do góry i kołyszemy nimi na boki możemy udawać szumiący wiatr- ,,szsz”…)

 

Deszczyk popadał,

słonko przygrzało

patrzcie, o! patrzcie,

co to się stało!

 

Idzie wiosenka,

podnosi rączki

i do gałązek

przyczepia pączki.

 

Jest już ich dużo,

jest ich tysiące,

wiatr je kołysze,

ogrzewa słońce.

 

Wiatr je kołysze

w tę i w tę stronę -

wnet się rozwiną

w listki zielone.

 

Czy już wiesz?

Co rośnie wiosną na drzewach?

Kiedy rosną pączki na drzewach wiosną czy zimą?

 

ZABAWA  ,,PRAWDA  czy  FAŁSZ” (TAK czy NIE)- na temat aktualnej pory roku

Czytamy głośno zdania  a dziecko odpowiada na pytania: PRAWDA  czy FAŁSZ

 lub TAK czy  NIE (dajemy dwa symbole do wyboru TAK/NIE)

 

  • Teraz jest pora roku, którą nazywamy wiosną. (prawda)
  • Wiosną kolorowe liście spadają z drzew. (fałsz)
  • Wiosną rosną na drzewach pączki, które rozwiną się w zielone listki. (prawda)
  • Wiosną lepimy bałwana. (fałsz)
  • Wiosną coraz mocniej świeci słońce. (prawda)

 

 

PĄCZKI  NA  DRZEWACH  - zapraszam do namalowania naszych pączków na drzewie. Naszykuj biały karton i nalej brązową farbę na tacę.  Posmaruj rękę brązową farbą od łokcia do paluszków. Na białym kartonie odciśnij swoją rękę. Myjemy dłonie wodą i mydłem.  Następnie wylewamy zieloną farbę na tacę. Przygotowany kawałeczek  gąbki moczymy w farbie  i odciskamy wysoko na drzewie (czyli po miedzy palcami)  tak aby wyszły nam pączki na drzewie.

GOTOWE. Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.

 

GRATULACJE!    PIĘKNE PĄCZKI NA DRZEWIE

 

Praca dla chętnych- namaluj trawę pod drzewem. Czy wiesz jakiego koloru farby użyjesz?

Chcesz się podzielić z nami swoją pracą lub zabawą?- zrób zdjęcia i wyślij na adres mailowy: domowo393@gmail.com

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Niebieskie
Ćwiczenia rąk
 Dziecko siedzi lub stoi
 
„Rób to co ja” Dziecko siedzi naprzeciwko Mamy i naprzemiennie  naśladują swoje ruchy rąk np. poruszanie palcami, zaciskanie pięści, pokazywanie i nazywanie palców, zginanie dłoni w nadgarstku, machanie do siebie, zginamy/prostujemy ręce w łokciach (można dziecku podpowiadać… ale po cichu)
 
Udajemy ptaszki, zamaszysty ruch rąk, góra – dół, jak ruch skrzydeł ptaka, dziecko-ruch rąk ugiętych – udaje sikorkę, Tata macha prostymi rękami  udaje orła, Mama sama decyduje kogo udaje…  można chodzić albo biegać
 
Poszukiwanie skarbów : w naczyniu wypełnionym ryżem, piaskiem lub grochem ukrywamy małą zabawkę, dziecko stara się ją odnaleźć…sukces nagradzamy brawami/klaskaniem
 
Pożegnanie : żółwik (piąstka do piąstki), beczka (jedna piąstka uderza w drugą góra/dół) , piąteczka (dłoń uderza o dłoń), paróweczka (spotykają się palce wskazujące) i skrzyneczka  ( zahaczamy o siebie  zagięte palce) 

 

25.03.2020

MARCOWE KOTKI

 

Zapraszam rodziców i dzieci do zabawy i wykonania pracy plastycznej ,, Marcowe kotki” polegającej na przyklejeniu gotowych elementów . Zachęcam do używania książki do komunikacji w trakcie proponowanych aktywności.

Do wykonania naszej pracy potrzebne będą:  karton - biały A3, klej, wydzierane paski z gazety (czarno -białej) oraz wydzierane paski brązowego papieru o szerokości około 1 cm

 

ZABAWA  RUCHOWA  NA  CZWORAKACH  ,, HEJ  PANIE  KOCIE”(może być  TURLANIE)

Zapraszam do zabawy w kotki- siadamy na podłodze i czytamy wierszyk

 

Hej panie  kocie,

co  stoisz na płocie.

Możemy przejść przez rzeczkę

pobawić się troszeczkę?

 

- tak, jeśli masz np. czerwoną bluzeczkę

 

Kotek czyli dziecko lub rodzic chodzi na czworakach (lub turla się) po  podłodze gdy spełni warunek, czyli  ma czerwoną bluzeczkę

 

(zabawę powtarzamy kilka razy a pomysły dopasowujemy do ubioru dziecka lub rodzica.)

 

SĄ TEŻ TAKIE KOTKI CO NA DRZEWIE SIEDZĄ,

WĄSIKÓW NIE MAJĄ I MLECZKA NIE JEDZĄ.

 

 

Co widzisz na obrazku?(bazie/ kotki)

Kiedy rosną bazie na drzewach- wiosna czy latem?

KOTKI  MARCOWE  - zapraszam do zrobienia  naszych bazi/ kotków z papieru. Naszykuj biały karton i  paski z brązowego papieru.  Na biały karton naklej brązowe paski   tak aby wyglądały jak gałązki.( od 3 do 5 szt) Następnie rwiemy razem z dzieckiem paski z gazety na małe kawałki, smarujemy klejem i naklejamy na  nasze papierowe gałązki tak aby wyglądały jak kotki/bazie.

GOTOWE. Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.

 

GRATULACJE!    PIĘKNE MARCOWE KOTKI

 

 

Chcesz się podzielić z nami swoją pracą lub zabawą?- zrób zdjęcia i wyślij na adres mailowy: domowo393@gmail.com

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Niebieskiej

Ćwiczenia nóg

 

1.  POZYCJA WYJŚCIOWA: dziecko leży na plecach  lub siedzi

 

  • Jedzie rowerek na wiosenny spacerek : nogi uniesione nad ziemią,  naprzemienne uginanie i prostowanie nóg
  • Dotykanie poszczególnych części nóg : kolano, pieta, paluch  w leżeniu, w siadzie i w staniu;   Mama próbuje też, teraz komendy podaje dziecko
  • Pozycja w siadzie, podpór na rękach z tyłu , położenie na stopie woreczka lub zwiniętej skarpetki,  naprzemienne prostowanie nogi (wozimy windą na różne piętra)

Gabriela

Propozycja zabawy na temat pór roku. Rozmawiamy na temat zmieniającej się pogody i jaka pora roku się zaczyna. Do zabawy wykorzystujemy kartę, która podzielona jest na zimę oraz wiosnę, dobieramy odpowiednie określenia opisujące daną porę roku.

do pobrania

Zuzanna

Przedstawiam propozycję stworzenia kartki z kalendarza „Pierwszy dzień wiosny”. Wycinamy symbole przedstawiające pory roku, następnie przyklejamy na kartkę z kalendarza. Opisujemy pogodę oraz co się dzieje wiosną i umieszczamy na kartce z kalendarza.

do pobrania

Staś

Propozycja ćwiczenia do rozwijania wypowiedzi dwuelementowej. Wspólnie oglądamy ilustrację. Staś opisujemy co robi chłopiec używając symboli PSC. Wskazuje i dokłada symbol, następnie opisuje obrazek używając całego wyrażenia (wskazuje po kolei każdy symbol).

do pobrania

Stefan

Układanie historyki obrazkowej. Wspólnie oglądamy ilustrację, pytamy  Stefana -co robi chłopiec? ( w razie trudności sami odpowiadamy – modelując używania zdań prostych). Następnie układamy obrazki w odpowiedniej kolejności tworząc historyjkę (rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego).

do pobrania

Basia

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny. Ćwiczenia powinno wykonywać się przed lustrem. Propozycje ćwiczeń:

- ściąganie i rozciąganie warg ("dzióbek" ; uśmiech),

- naprzemiennie dotykanie językiem dolnych i górnych siekaczy,

- oblizywanie językiem wewnętrznej strony górnych siekaczy,

- uśmiech bez widocznych zębów.

Podczas ćwiczeń wykorzystujemy obrazki przestawiające układ warg i języka.

do pobrania

Maks

Propozycja ćwiczenia do rozwijania wypowiedzi zdaniowej. Maks opisuje ilustrację dodając odpowiedni symbol PSC kończący zdanie, następnie opisuje ilustrację używając całego zdania (wskazuje po kolei każdy symbol pod ilustracją).

do pobrania

Anna

„Co jedzą dzieci?” –  propozycja ćwiczenia z wykorzystaniem symboli PSC. Wspólnie oglądamy daną ilustrację, następnie zadajemy pytania „co je dziewczynka?/ co je chłopiec?”, Ania odpowiada wskazując odpowiedni symbol (symbole wycinamy i umieszczamy na tablicy wyboru).

do pobrania

 

 

 

24.03.2020.

NAMALUJMY SOBIE WIOSNĘ

 

Zapraszam rodziców i dzieci do wykonania pracy plastycznej związanej z aktualną porą roku.

Zachęcam do używania książki do komunikacji w trakcie proponowanych aktywności.

Jaka to pora roku? (WIOSNA)

Dowiemy się tego rozwiązując nasze zagadki.

Do wykonania naszej pracy potrzebne będą: farby(zielona, czerwona i żółta do wyboru), karton - biały A3, taca (do nalania farby)

 

WIOSENNE ZAGADKI

1. Jak się nazywa ta pora roku.

Co  ścieli dywan zielony wokół?

Lubimy ją wszyscy

za ładną pogodę,

co po długiej zimie

ożywia przyrodę. (Wiosna)

 

Czy już wiecie, jaką porę roku teraz mamy? - WIOSNĘ

 

2. Chodzi po łące czerwonymi nóżkami,

nigdy się nie przyjaźni z zielonymi żabkami. (Bocian)

 

3. Nie miauczą, nie drapią i nie piją mleka.

Na drzewie rosną, gdy zima ucieka. (Bazie/Kotki)

 

4. Na łące ja zobaczę,

gdy po trawie skacze.

Kum-kum! Tak się odzywa.

Czy wiesz jak się nazywa? (Żaba)

 

NAMALUJMY SOBIE WIOSNĘ- naszykuj biały karton, następnie nalej zieloną farbę na tacę, 

 

Moczymy dłonie w zielonej farbie i malujemy karton na zielono. Następnie wycieramy dłonie papierowym ręcznikiem i moczymy dłonie w czerwonej lub żółtej farbie i odbijamy je na naszej pracy- (palcami do góry,tak aby wyszły kwiaty ) GOTOWE. Dokładnie myjemy dłonie wodą i mydłem.

Jaką porę roku przedstawia Twój obrazek?

 GRATULACJE! PIĘKNA WIOSNA

 

Praca dla chętnych – Policz kwiaty na swojej pracy. Czy wiesz ile ich jest?

 

Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- zrób zdjęcie i wyślij na adres mailowy: domowo393@gmail.com

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Niebieskiej

 

Ćwiczenia schematu ciała  i orientacji w przestrzeni

1.  POZYCJA WYJŚCIOWA: dziecko leży na plecach, siedzi lub stoi

  • Zmiany pozycji ciała na komendę : od pozycji niskich (leżenie), poprzez czworaki, klęk aż do stania… .powrót do leżenia
  • Pokazywanie / nazywanie /dotykanie poszczególnych części ciała i twarzy w siadzie i w staniu
  • Układanie na poszczególnych częściach ciała woreczka z grochem lub skarpetki

 

 

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.