DSC_0015
DSC_0017
DSC_0179
DSC_0066
DSC_0091
DSC_0072
DSC_0180
DSC_0113
DSC_0125
budynek

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
Tel.: (22) 646 50 16
Tel./Fax: (22) 845 05 77
ps393@edu.um.warszawa.pl

Aktualności

Dzień Dziecka
1 czerwca 2020

Z okazji Dnia Dziecka, nasza Wolontariuszka Natalia przesyła dla Was piosenkę ...

Film o tolerancji
29 maja 2020

Pare słów o tolerancji! Zapraszamy do obejrzenia filmu, w którym Kinga, siostra Martynki i Weroniki z naszego przedszkola, ...

Linki

 

Domowe Przedszkole

Drodzy rodzice!

W związku z zaistniałą sytuacją chcemy Państwu zaproponować różne aktywności,
które mogą wykorzystywać Państwo w domu z dziećmi.
Postaramy się aby zabawy były dobrane do możliwości domowych zasobów. 
Zapraszamy do codziennego zaglądania na naszą stronę.
 
W zakładce GRUPA RÓŻOWA - DOMOWE PRZEDSZKOLE
 
codziennie zamieścimy propozycję wspólnej zabawy na dany dzień.
Na GŁÓWNEJ STRONIE i  w zakładce AKTUALNOŚCI  będą się pojawiały
różne konkursy oraz akcje organizowane przez nas. Zapraszamy do czynnego udziału. 
Jeżeli chcą się Państwo podzielić swoimi pracami wykonanymi z dziećmi
można to zrobić przesyłając do nas zdjęcia na adres : domowo393@gmail.com
Serdecznie pozdrawiamy wszystkie dzieci i ich rodziców.
Mamy nadzieje, że już niebawem zobaczymy się w naszym przedszkolu.
Nauczycielki
 
Olga Kuligowska
Joanna Ugonabo 
 
Drodzy rodzice, kochane dzieci
 
Za oknem wiosna. Przyroda  budzi się do życia. My też obudźmy się z zimowego snu.Pora na ćwiczenia i trochę ruchu.
Codziennie będziemy zamieszczać ćwiczenia dla poszczególnych grup.
Życzymy powodzenia i dobrej zabawy. W razie pytań i wątpliwości prosimy pisać na podanego mail'a. domowo393@gmail.com
Chętnie wszystko wyjaśnimy.
Rehabilitacja
 

Drodzy rodzice!

W związku z zaistniałą sytuacją, w każdy piątek będę umieszczać propozycje ćwiczeń, gier i zabaw rozwijających komunikację do wykorzystania przez Państwa razem z dziećmi w domu. W każdy poniedziałek będę umieszczała dodatkowe ćwiczenia i zabawy, co tydzień, dla innej grupy. Zachęcam do kontaktu mailowego w celu konsultacji oraz przekazania informacji zwrotnej na temat proponowanych aktywności. Proszę kontaktować się ze mną pod adresem domowo393@gmail.com.  

Oliwia Iwańska – pedagog specjalny, logopeda

 

Dzień dobry :)

Naszym codziennym rytuałem w przedszkolu jest zapoznanie się z aktualnym dniem tygodnia. To ważny element zajęć. Wprowadza w  codzienne życie ład oraz powtarzalność, która sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie. Wszystkie dni tygodnia mają swoje kolory. Część dzieci ma dni tygodnia  w swoich książkach do komunikacji. Można również przygotować 7 kartek, najlepiej z bloku technicznego (zielony, niebieski, biały, brązowy, żółty, różowy, czerwony) i napisać na nich  u góry nazwy dni tygodnia. Proponujemy aby codziennie pokazywać dzieciom kartę w danym kolorze  dnia: np. w środę pokazujemy dziecku kartę w kolorze białym, mówiąc:

Popatrz dziś jest środa, biały dzień. Biały jak śnieg.  A może masz białe ubranko na sobie?  Zobacz, mama ma białą bluzeczkę. Poszukajmy białego koloru?

Tak mogą Państwo rozpoczynać swoją codzienną aktywność z dzieckiem. Być może uda się również zawieszać karty kolejnych dni tygodnia na rozwieszonym sznurku przypinając spinaczem do prania lub powiesić na tablicy czy ścianie. Tak kolejno zawieszane karty pozwalają nie tylko widzieć dany dzień. ale również upływający czas.

Kolory dni:

poniedziałek- zielonywtorek- niebieski, środa- biały, czwartek- brązowypiątek- żółty, sobota- różowyniedziela- czerwony

 

Pożegnalny filmik od  wolontariuszki Natalii

 

Kilka słów od Rehabilitantek

26.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

26.06.2020r. rehabilitacja    

26.06.2020r. Zajęcia logopedyczne.    

życzenia wakacyjne

Maja

Ela

Hania

Krystian

Weronika

Janek

Wiktor

25.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik

25.06.2020r. rehabilitacja     

24.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

24.06.2020r. rehabilitacja     

23.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik

23.06.2020r. rehabilitacja    

22.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik 1        załącznik 2

22.06.2020r. rehabilitacja   

19.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

19.06.2020r. rehabilitacja   

18.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

18.06.2020r. rehabilitacja      

17.06.2020r Zajęcia dydaktyczne   

załącznik 1  załącznik 2  załącznik 3

17.06.2020r. rehabilitacja    

16.06.2020r Zajęcia dydaktyczne   

załącznik 1   załącznik 2   załącznik 3   załącznik 4

16.06.2020r. rehabilitacja    

 

15.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

załącznik

15.06.2020r. rehabilitacja     

12.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

12.06.2020r. rehabilitacja    

10.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

 

10.06.2020r Rehabilitacja  

09.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

 

09.06.2020r Rehabilitacja  

08.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

załącznik

 

08.06.2020r Rehabilitacja  

05.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne      

05.06.2020r. rehabilitacja   

05.06.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Hania

Janek

Ela

Wiktor

Maja

Krystian

Weronika

04.06.2020r Zajęcia dydaktyczne   

04.06.2020r. rehabilitacja     

 

03.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

03.06.2020r. rehabilitacja      

02.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne. 

02.06. 2020r. rehabilitacja.    

01.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

01.06.2020r. rehabilitacja.   

01.06.2020r. Zajęcia Logopedyczne     

Krystian

Ela

Hania

Weronika

Janek

Maja

Wiktor

29.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

29.05.2020r. rehabilitacja     

29.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Maja

Krystian

Weronika

Ela

Jaś

Hania

Wiktor

28.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

28.05.2020r. rehabilitacja    

27.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

załącznik

27.05.2020r. rehabilitacja   

26.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne        

załącznik 1              załącznik 2                  załącznik  3

26.05.2020r. rehabilitacja.   

25.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik 1       załącznik 2 

25.05.2020r. rehabilitacja   

22.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

22.05.2020r. rehabilitacja     

22.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Wiktor

Weronika

Krystian

Maja

Jaś

Hania

Ela

21.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

symbole            załącznik         załącznik 

 

21.05.2020r. rehabilitacja    

20.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

20.05.2020r. rehabilitacja    

19.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

19.05.2020r. rehabilitacja    

18.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik

18.05.2020r. rehabilitcja     

15.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

15.05.2020r. rehabilitacja    

15. 05.2020r. Zajęcia logopedyczne   

Janek

Maja

Hania

Wiktor

Krystian

Weronika

Ela

14.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

14.05.2020r. rehabilitacja     

13.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik1       załącznik2

13.05.2020r. rehabilitacja   

12.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.

załącznik

12.05.2020r. rehabilitacja    

11.05.2020r. rehabilitacja     

08.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

 

08.05.2020r. rehabilitacja    

 

08.05.2020r Zajęcia logopedyczne.    

Ela

Maja

Weronika

Krystian

Janek

Wiktor

 

07.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik     załącznik   

07.05.2020r. rehabilitacja   

06.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik      załącznik     

06.05.2020r. rehabilitacja  

05.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik        załącznik

05.05.2020r. rehabilitacja   

05.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

05.05.2020r. rehabilitacja  

04.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik            załącznik

04.05.2020r. rehabilitacja   

30.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik                 załącznik

30.04.2020r. rehabilitacja   

29.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

załącznik       załącznik

29.04.2020r. rehabilitacja    

28.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

Załącznik

 

28.04.2020r. rehabilitacja   

 

27.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik1      załącznik2

odgłos świnki    odgłos owcy     odgłos krowy        odgłos kury       odgłos koguta       odgłos konia

27.04.2020r. rehabilitacja   

27.04.2020r. Zajęcia logopedyczne   

Wiktor

Jan

Hania

Weronika

Maja

Krystian

Ela

24.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik            załącznik

24.04.2020r. rehabilitacja   

24.04.2020r. zajęcia logopedyczne

Hania

Krystian

Ela

Wiktor

Jan      załącznik

Maja

Weronika

23.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

 

23.04.2020r. rehabilitacja     

 

22.04.2020r. zajęcia dydaktyczne    

załącznik1     załącznik2     załącznik3

 

22.04.2020r. rehabilitacja   

 

21.04.2020r. zajęcia dydaktyczne      

załącznik     załącznik     załącznik

 

21.04.2020r. rehabilitacja   

 

20.04.2020r. zajęcia dydaktyczne    

załącznik

 

20.40.2020r. rehabilitacja     

 

17.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

17.04.2020r. rehabilitacja   

 

17.04.2020r. zajęcia logopedyczne  

Ela

Hania

Maja

Janek

Krystian

Wiktor

Weronika

 

16.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

16.04.2020r. rehabilitacja  

 

15.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

załącznik 1

sadzonki

 

15.04.2020r. rehabilitacja      

 

14.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

załącznik 1

załącznik 2a

załącznik 2b

 

14.04.2020r. rehabilitacja   

 

Symbole PCS do wykorzystania podczas przygotowań i Świąt Wielkanocnych

 

10.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne    

 

10.04.2020r. rehabilitacja    

 

10.04.2020r. Zajęcia logopedyczne   

 

Ela 1   Ela tablica

Krystian     Krystian muzyka

Hania

Weronika

Jaś

Maja

Wiktor

09.04.2020r. zajecia dydaktyczne   

 

09.04.2020r. rehabilitacja    

08.04.2020r.zajęcia dydaktyczne   

symbole

08.04.2020r. rehabilitacja   

 

07. 04. 2020r. zajęcia dydaktyczne   

07. 04. 2020. rehabilitacja    

 

 

03.04.2020.
Wielkimi krokami zbliżają się do nas Święta Wielkanocne. Zrobimy sobie zatem palmę wielkanocną. Niech ozdobi nasz dom. Wiemy, że może teraz brakować w domu bukszpanu, czy też różnego rodzaju traw. Być może wystarczy nam kilka gałązek bazi,  forsycji, wierzby czy brzozy przyniesionych  z podwórka.
 
Palma Wielkanocna.
 
Potrzebne rzeczy: tablet lub komputer z dostępem do YouTube, patyk do szaszłyków, paski wycięte z kolorowego papieru, kawałki krepiny, wstążeczki, styropianowe małe jajko, zajączek, czy inne ozdoby,  które mogą przydać się do dekoracji palmy, klej do papieru, nożyczki.
 
Zacznijmy zajęcia wybraną formą zajęć wstępnych, może gra na bębenku ogłosi w Waszym domu czas na zabawę, oraz informacja jaki mamy dziś dzień tygodnia. Zachęcamy do tego.
 Posłuchaj piosenki.
 
Zbliżają  się Święta Wielkanocne. Zapraszam Cię do zrobienia Palmy.
Aby przygotować naszą palmę nie trzeba nawet bazi. Wystarczy patyczek do szaszłyków, kolorowy papier, z którego wytniemy paski i skleimy tak by wyszło kółeczko. Krepina, z której można robić kwiatki według własnej inwencji twórczej.  Na czubek można nabić pokolorowane przez dziecko styropianowe jajo. Poniżej propozycja naszej palmy i tego co potrzebujemy do niej. Chętnie zobaczymy Wasze palemki.
 
Zapraszam Cię do zabawy z masażykiem.
Część relaksacyjną zajęć warto zacząć od popatrzenia sobie głęboko w oczy. Przywitać nos, uszy, oczy, włosy i inne części ciała. Można posmarować dziecku dłonie lub stopy ulubioną oliwką i rozmasować przy muzyce relaksacyjnej.
A teraz pobawimy sie w sześć parasoli. Zapraszam.
Pokazujemy dziecku na dłoni liczby od 1 do 6. Możemy wpleść to w masaż palców.  Dziecko układamy na brzuchu lub na boku tak by mieć dostęp do jego pleców. Zabawę rozpoczynamy, lekko stukając w plecy dziecka wszystkimi palcami, potem po kolei rysujemy elementy, o których mowa w tekście.
 
Kiedy deszcz na dworze pada, to w szatni stoi kolorowych parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy-floresy - to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki - to parasol Dorotki.
Czwarty - żółty w kwiatki -to parasol Beatki.
Piąty- w ciapki zielony -to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatką chodzi wszędzie i czeka, aż deszcz będzie.
 
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- prosimy rodziców o zrobienie zdjęć i wysłanie na adres mailowy: domowo393@gmail.com  Dziękujemy i życzymy dobrej zabawy.
 
 
 
Zabawy rozwijające  komunikacje u dzieci
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Witamy w piątek.Czas na cotygodniowy relaks.
 
Wygospodarujmy 20 min aby odprężyć się po całym tygodniu intensywnej pracy.
Życzymy przyjemnego odpoczynku 
 
 
Przed relaksem proponuję otworzyć szeroko okno, wpuścić trochę wiosennego powietrza i promieni słońca.Teraz zamknijmy okno, ale nie przyciemniajmy pokoju. Zajmijmy wygodna pozycję (na kanapie, kocyku na podłodze, materacu, czy macie) teraz zawita do nas wiosenny poranek. Włączmy proponowane utwory, lub inne swoje ulubione.  Nadeszła długo wyczekiwana wiosna! 
 
  Wyobraźmy sobie mały uroczy dworek, gdzieś na wsi, gdzie drzewa właśnie pokrywa delikatna mgiełka zieleni, a drzewka owocowe zaczynają pokrywać się kwiatami. Zróbmy głęboki wdech - czujecie jak słodko  pachną ? W górze latają pierwsze kolorowe motyle, słychać delikatne brzęczenie pszczół i nieśmiałych trzmieli. Wiosenny wiaterek porusza firanką, która śmiesznie faluje w oknie, jak żagiel na wietrze. Może już żaby się obudziły i usłyszymy jak kumkają w stawie, w ogrodzie za oknem. Przepełnia nas dobra energia. Możemy Dzieciom podnieść ręce do góry, delikatnie je rozluźnić potrząsając (najpierw prawa ręka, potem lewa). Wykonujemy masaż- od ramienia w dół do nadgarstka i dłoni. Następnie odwodzimy ręce szeroko na boki (trzymamy ręce za nadgarstki) -mówimy: Wdech i  krzyżujemy ręce dziecka na piersiach -Wydech. Powtarzamy 3-4 razy. 
Leżymy dalej wsłuchując się w naszą muzykę, niech nas ogarnia , opływa.Jest dobrze i przyjemnie.
Aż w końcu...czas wstawać. Z energią ruszamy do piątkowych zajęć! 
Może spotka nas coś miłego?
 
 
 
 
02.04.2020
 
 
Drodzy rodzice dziś jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W tym dniu zachęcamy do założenia jakiegoś elementu odzieży w kolorze niebieskim. Więcej informacji na temat tego dnia na stronie głównej. Nasze przedszkole chce się włączyć w świętowanie.
 
Zapraszamy w dniu dzisiejszym na zabawy wykorzystywane w terapii osób z autyzmem.
 
Dopasowywanie
Potrzebne rzeczy: pięć przedmiotów  i obrazki, które je przedstawiają ( można wybrać z obrazków zaproponowanych przez nas  lub wybrać coś swojego) plik do pobrania poniżej.
 
Kładziemy obrazki na stole przed dzieckiem, a przedmioty umieszczamy na kolanach, by dziecka nie rozpraszał ich widok. Wręczamy dziecku kolejne przedmioty. Dziecka zadaniem   jest układanie  przedmiotów na odpowiednich obrazkach. Na początku może okazać się, że musimy rozpocząć od jednego przedmiotu i obrazka. Na przykład położymy  przed dzieckiem obrazek przedstawiający łyżkę. Następnie podajemu mu łyżkę i nazywamy  ją. Gdy dziecko położy łyżkę na obrazku nagradzamy je. Jeśli dziecko pochwyci ideę dopasowywania obrazka do przedmiotu,kładziemy  przed nim dwa obrazki, by miało możliwość wyboru np. obrazki łyżki i okularów  a następnie podajemy dziecku łyżkę. Jeśli dziecko poprawnie położy przedmiot, mówimy „Tak, łyżka”
i natychmiast nagradzamy. Jeśli próbuje  niewłaściwie umieścić przedmiot, powtarzamy „ Łyżka”
i naprowadzamy  jego rękę na odpowiedni obrazek. Powtarzamy ćwiczenie dodając stopniowo kolejne obrazki, aż będzie w stanie dopasować pięć par w czasie jednej sesji.
 
 
Naśladowanie
Potrzebne rzeczy: dwie łyżki, garnek.
 
Sadzamy dziecko przy stole i zwracamy jego uwagę na łyżkę. Następnie uderzamy nią rytmicznie w stół. Drugą ręką podajemy dziecku inną łyżkę i wzmacniamy jego uchwyt. Rozpoczynamy stukanie łyżką dziecka w tym samym rytmie, w którym nadal uderzamy  własną drugą ręką. Stopniowo zmniejszamy kontrolę nad ręką dziecka, aby sprawdzić, czy będzie ono kontynuowało uderzanie bez twojego udziału. Gdy dziecko stuka w stół samodzielnie, zmieniamy czynność i zaczynamy stukać w garnek. Patrzymy, czy dziecko także zrobiło to samo. Jeśli nie, przesuwamy jego rękę do garnka, kontynuując swoje ruchy.
 
Rysowanie palcem
Potrzebne rzeczy: Płaski talerz lub taca, sypka substancja (np. mąka, cukier).
 
Rozsypujemy na talerzu cukier lub mąkę tak, aby utworzyć około półcentymetrowa warstwę. Bierzemy wskazujący palec dziecka i pokazujemy  mu, jak narysować kilka prostych linii Ograniczamy swoją pomoc w miarę, jak dziecko zaczyna samodzielnie stawiać znaki, Gdy dziecko zrozumie już, na czym polega ćwiczenie, stawiamy  znaki po kolei, przy czym starajmy się, aby dziecko naśladowało rysowane przez nas wzory (na przykład, linie poziome i pionowe).
 
Wyjmowanie przedmiotów z pudełka bez patrzenia   
Potrzebne rzeczy: kartonowe pudełko, trzy średniej wielkości, pospolite przedmioty (np. klocek, papierowy kubek i łyżka).
 
W kartonowym pudełku wycinamy otwór takiej wielkości, aby dziecko łatwo wkładało do niego rękę. Zamykamy pudełko. Zadaniem dziecka jest wyjęcie trzech przedmiotów z zamkniętego pudełka .Upewniamy się, że dziecko nas obserwuje, sięgamy przez otwór. Wyjmujemy jeden z przedmiotów, udając zdziwienie. Następnie prowadzimy  rękę dziecka przez otwór, pomagamy mu zlokalizować jeden z przedmiotów i wyciągnąć go. Powtarzamy ćwiczenie. Dziecko nagradzamy za każdym razem, gdy wyjmie przedmiot. Po przeprowadzeniu ćwiczenia kilka razy, prowadzimy  rękę dziecka do otworu, ale tym razem pozwalamy mu samodzielnie poszukać przedmiotu. Gdy dziecko opanuje zadanie, ilość przedmiotów powinna być zwiększana lub zmniejszana, a pudełko należy zamienić na większe, aby znalezienie przedmiotu wymagało poszukiwania  na większej przestrzeni.
Dziękujemy i życzymy dobrej zabawy.               
 
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- prosimy rodziców o zrobienie zdjęć i wysłanie na adres mailowy: domowo393@gmail.com 
 
 
 
 
 
 
2.04.2020 czwartek
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
 
Ćwiczenia z piłkami o różnej wielkości
małe, średnie, piłka Bobath
dziecko stoi, siedzi na podłodze lub przy stoliku
 
Na stoliku leżą 4 piłki o różnych kolorach;  dziecko siedzi na przeciwko Mamy lub Taty, rodzice pomagają dziecku chwytać jedną ręką lub oburącz piłeczki leżące przed dzieckiem, nazywając kolor piłki;  dziecko samodzielnie lub wspomagane przez rodzica wrzuca do koszyka lub pudełka piłeczki znajdujące się na blacie
 
Potrzebna duża piłka Bobath, kładziemy dziecko na piłce na brzuchu, chwyt za tułów, bujamy dziecko do przodu, do tyłu i na boki.
Dla Eli, Mai i Krystiana  docisk za uda od góry, ruchem kołyszącym na boki, popychamy piłkę w kierunku do przodu,  aż dziecko dotknie rękami podłogi…można z przodu 
położyć piłeczki , które dziecko chwyta i rzuca.
 
DLA BEZPIECZEŃSTWA można bezpośrednie otoczenie piłki obłożyć poduszkami
Burza w misce wody : do miski wypełnionej wodą wrzucamy lekkie piłeczki, dziecko wkłada ręce do miski  i wykonując gwałtowne ruchy, stara  się aby piłeczki podskakiwały lub wyskakiwały z miski
 
 
 
 
 
 
Zabawy rozwijające komunikacje u dzieci z autyzmem 
 
 
1.Do prawidłowego przebiegu interakcji i budowania porozumienia między jej uczestnikami potrzebne jest wspólne pole uwagi. Dzieci z autyzmem mają trudności w tym obszarze. Dzielenie wspólnego pola uwagi jest jedną z najważniejszych umiejętności komunikacyjnych, rozwijanie jej umożliwia postęp w zakresie nabywania umiejętności społecznych przez dziecko. Przykład zabawy rozwijającej dzielenie wspólnego pola uwagi:
Wkładamy do worka atrakcyjne dla dziecka przedmioty, wyciągamy jeden z nich i pytamy dziecko czy chce dostać ten przedmiot. W tym czasie staramy się nawiązać z dzieckiem kontakt wzrokowy, żeby zwrócił na nas uwagę i popatrzył. Jeśli dziecko patrzy raz na przedmiot raz na nas to wtedy dajemy mu przedmiot. 
 
2. Kolejną ważną umiejętnością w rozwoju komunikacji, a z którą dzieci z autyzmem mają trudności, jest gestykulacja. Najwcześniejszym gestem, który pojawia się w rozwoju człowiek jest wskazywanie palcem. Przykład zabawy rozwijającej używanie gestu wskazywania:
Przygotowujemy atrakcyjne rzeczy dla dziecka. Trzymamy je w odległości od dziecka, tak żeby nie mogło ich chwycić ręką. Pokazujemy dziecku przedmioty i pytamy co chce dostać, jeśli dziecko wyciąga ręce w stronę przedmiotu układamy mu paluszek wskazujący tak, by mogło wskazać co chce.
 
3. Umiejętność naśladowania umożliwia naukę. Dzięki naśladowaniu dziecko uczy się powtarzać proponowane przez dorosłego zachowania. Poniżej przykład zabawy rozwijającej umiejętność naśladowania. 
Siedzimy lub stoimy naprzeciwko dziecka. Zwracamy na siebie uwagę dziecka i wypowiadamy komunikat – popatrz, zrób tak jak ja. Czekamy, aż dziecko na nas pojrzy i wtedy wykonujemy jeden ruch ciałem, np. tupiemy nogą. Zadaniem dziecka jest powtórzenie ruchu. 
 
 
 
Źródło: Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kaczmarczyk B., Wojciechowska A., wyd. Impuls, Kraków, 2015 
Internet: edu.dalejrazem.pl
 
01.04.2020
Dzień dobry,
 
rozpoczyna się miesiąc kwiecień, powoli zbliżają się Święta Wielkanocne, rozkwita wiosna. W naszym przedszkolu na tablicy ze zdjęciami dzieci, pojawiły się piękne kwiaty. Wciąż mamy nadzieję, że zobaczymy się już niebawem w naszej ukwieconej sali.
Tymczasem w domowym przedszkolu dzieci pięknie się bawią z rodzicami i rodzeństwem. Bardzo dziękujemy za wszystkie  nadesłane zdjęcia. Dziękujemy rodzicom za zaangażowanie, dzięki Wam dzieci mają namiastkę przedszkola.
 
Kwiecień plecień.
Potrzebne rzeczy: książka do komunikacji, dwie kartki A3( białe), czarny marker, taśma klejąca, farby w kolorze białym, żółtym, niebieskim, kolorowe kartki, klej, nożyczki,  tablet lub komputer z dostępem do Youtube.
 
Rymowankę proponujemy czytać wspólnie z dzieckiem, z pomocą książki do komunikacji. Można z niej wyjąć symbole pór roku, lub otworzyć na odpowiedniej stronie by dziecko mogło wskazywać. W trakcie czytania wiersza pokazujemy dziecku odpowiednie pory roku. Następnie czytamy jeszcze raz zatrzymując się na poszczególnych porach roku, tak aby dziecko miało czas wskazać symbol.
 
Kwiecień plecień wciąż przeplata
trochę zimy, trochę lata.
Wiosną zazieleni drzewa,
wnet jesienny wiatr zawiewa.
Taki kwiecień moi mili ,
nie odpocznie ani chwili.
Tak wciąż miesza i przeplata,
a my chcemy już do lata.
 
Pan kwiecień poplątał nam wszystko. Czy wiesz jaka jest teraz pora roku?
Chociaż  mamy już wiosnę to pogoda trochę grymasi. Czasami jest pochmurno i pada deszcz. Może też się zdarzyć, że posypie śnieg. A jaką pogodę Ty lubisz najbardziej?
 
Dziecko wskazuje wybrany symbol w książce. Rodzic również  może powiedzieć jaką pogodę najbardziej lubi i dlaczego.
Posłuchajmy piosenki o pogodzie.
 
 Rozpoczyna się kwiecień, miesiąc pełen rozmaitości w pogodzie. Zapraszamy do zrobienia kalendarza pogodowego. Dzięki zapisywaniu pogody na tym kalendarzu dziecko będzie mogło zaobserwować jak dynamiczna jest pogoda w kwietniu.
 Kalendarz do wykonania- poniżej przykład kalendarza jaki wykonałyśmy w domu.
 
Bierzemy dwie karki A3 i sklejamy je ze sobą taśmą klejącą dłuższymi bokami do siebie, tak by stworzyły jedną większą kartkę. Tworzymy tabelę tak jak na załączonym obrazku. Dla ułatwienia podajemy wymiary okienek (wysokość 8cm, szerokość 8,5) na górze pozostaną wąskie okienka , na które nakleimy kolorowe paski  lub pomalujemy kredkami( to będą nasze dni tygodnia).
Kiedy kalendarz jest gotowy możemy zacząć zapisywać naszą pogodę. Codziennie wyglądamy z dzieckiem przez okno i sprawdzamy jaka jest pogoda. W zależności od pogody szykujemy na talerzyku inny kolor farby. Kiedy świeci słońce, dziecko kolorem żółtym odbija swoją dłoń w odpowiednim okienku (tak powstaje nasze słońce). Kiedy pada deszcz, dziecko moczy same paluszki w niebieskiej farbie i w odpowiednim okienku maluje  krople deszczu. Kiedy pada śnieg robi tak samo tylko kolorem białym. Jeżeli jest pochmurno dziecko moczy całą dłoń w farbie i zamalowuje całe okienko na niebiesko.
Kalendarz możemy zacząć prowadzić od 1 kwietnia czyli zacząć od środy, ale możemy też zacząć od poniedziałku czyli 30 marca. Na koniec miesiąca będzie można do nas nadesłać zdjęcie wypełnionego kalendarza.
A jaką pogodę mamy dzisiaj?Czy świeci słońce? Czy pada deszcz? ( dajemy dziecku do wyboru dwa symbole).
 
 
Nasz  adres mailowy:domowo393@gmail.com -podziel się z nami swoją pracą. Czekamy na Wasze prace.
 
 
 
 
 
01.04.2020 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY RÓŻOWEJ 
 
Ćwiczenia rąk z przyborami 
 
Rękawiczkę, skarpetkę bawełnianą …….wypełniamy  makaronem, ryżem, grochem, koralikami, wełną, guzikami  … mocno zawiązujemy.
( ilość przyborów i wypełnienie według  pomysłu rodzica). Potrzebny będzie pojemnik do  wrzucania
 
 
Dziecko siedzi przy stoliku z mamą, tatą, siedzi wspomagane na podłodze 
 
Zabawa dla Hani, Weroniki, Mai, Eli, Wiktora, Krystiana, Jasia
 
Mama, tata, bierze - dłonie dziecka w swoje-   potrząsa nimi  i lekko uderza w przygotowane rękawiczkę, skarpetkę.
Kładziemy dłonie dziecka na wybranych przyborach i przesuwamy oburącz w górę i w dół. Powoli  prostujemy ręce 
Przesuwamy przybory w górę – w dół – naprzemiennie. Powoli prostujemy ręce
Układamy piramidę ( mama, tata wspomaga chwycić oburącz i położyć rękawiczkę, skarpetkę jedną na drugą). 
Mama, tata wspomaga dziecku chwycić oburącz przybory i  kolejno wrzucić do pojemnika. 
 
Po zakończeniu zabawy dajmy dziecku rękawiczkę, skarpetę niech sam próbuje np.: trzymać, zrzucać, popchnąć, wziąć do ręki……
Do zabawy zapraszamy rodzeństwo, możemy bawić  się naprzemiennie. Życzymy  miłej zabawy.
 
 
31.03.2020
 
 
Dzień dobry,
wczoraj za oknem padał śnieg. Mamy nadzieję, że dzieci zdążyły zaobserwować tą nagłą zmianę pogody.  My jednak nie zatrzymujemy się w poszukiwaniu wiosny. Dzisiaj zapraszamy na wiosenny spacer w poszukiwaniu bazi. Gdyby udało się Państwu  zdobyć gałązki bazi byłoby wspaniale, jeśli nie, posłużymy się obrazkiem oraz filmem.
 
Wiosenne bazie.
Potrzebne rzeczy: tablet lub komputer z dostępem do Youtube, chustka do ukrycia bazi, wydrukowane ilustracje, gałązki bazi, kartka A3 (niebieska lub zielona), farba brązowa, pasta do zębów w kolorze białym, pędzel.
 
Wiemy już, że na wiosnę przylatują do nas ptaki, trawa rośnie zielona i coraz mocniej świeci słońce. Dziś poszukamy bazi na drzewach.
Kiedy wymieniamy poznane przejawy wiosny, możemy odnieść się do poprzednich prac plastycznych (bociana, trawy i słońca).
 
Nie możemy wyjść na prawdziwy spacer, ale zapraszam cię do obejrzenia filmu.
 
Oglądając wspólnie film, warto opisywać dziecku oglądaną przyrodę własnymi słowami. Tak jak robią to Państwo na prawdziwym spacerze.
 
Jakie ładne są wiosenne bazie. Przeczytam Ci  teraz zagadki.
W trakcie czytania wiersza trzymamy przed dzieckiem ilustracje bazi. Przykrywamy ją chustką i pozwalamy odkryć dopiero po przeczytaniu zagadki. W trakcie czytania drugiej zagadki możemy schować pod chusteczkę prawdziwe bazie.
 
"ZOBACZYSZ JE WIOSNĄ,
GDY NA WIERZBACH ROSNĄ.
SREBRNE FUTRA MAJĄ.
JAK SIĘ NAZYWAJĄ "
Teraz pozwalamy dziecku odkryć chustkę.
Tak, to bazie!
 
"MYSZEK NIE ŁOWIĄ, PTASZKÓW NIE JEDZĄ,
TE KOTKI SZARE, CO NA DRZEWACH SIEDZĄ."
Ponownie dziecko odkrywa naszą chustkę.
Tak, to też bazie! Brawo, zagadka rozwiązana.
 
Zapraszam Cię do namalowania wiosennych bazi.
Rozkładamy przed dzieckiem kartkę A3 ( niebieską lub zieloną). Szykujemy pędzel i brązową farbę. Na tacę lub talerzyk wyciskamy niewielką ilość białej pasty do zębów.
Zachęcamy by dziecko samodzielnie lub z pomocą namalowało pędzlem brązowe gałązki wierzby. Następnie dziecko nabiera na palce pastę i maluje bazie na gałązkach.
 
Brawo! Piękne bazie namalowałeś. A tak  namalowaliśmy nasze bazie.
 
 
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- prosimy rodziców o zrobienie zdjęć i wysłanie na adres mailowy: domowo393@gmail.com
 
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
 
Masażyki na wesoło
 
1.  Ścieżka fakturowa: 
Dziecko leży na plecach, siedzi wspomagane przez rodzica,  stoi z asekuracją rodzica. Wykorzystamy : materiały o różnej fakturze, przybory dowolne, dostępne w domu dywaniki łazienkowe, karimaty i  inne pomysły mile widziane… 
Układamy np.: miękkie poduszki, kocyk, szalik,  dywanik, folię bąbelkową, matę, materacyk,  torbę foliową wypełnioną grochem, itp.
 
 
 
 
 
Ela: wspomagana turla się,  pokonuje ścieżkę  na czworakach,  chodzi boso trzymana za rękę przez  mamę lub tatę 
 
Maja: turla się ze wspomaganiem, pokonuje ścieżkę  na czworakach,  chodzi boso ze  wspomaganiem mamy lub taty,
 
Jasiek : turla się, pokonuje ścieżkę  na czworakach,  chodzi boso ze  wspomaganiem mamy lub  taty.
 
Krystian: chodzi boso  samodzielnie; z asekuracją drugiej osoby biega po ścieżce.
 
Weronika : turla się wspomagana przez mamę lub tatę. Zawijamy Weronikę w kocyk i dociskamy miękką poduszką 
 
Wiktor : turla się wspomagany przez mamę. Dotykamy różnych części ciała dziecka np.: miękką poduszką, piłką, przykrywamy kocykiem i wałkujemy butelką z wodą
 
Hania: turla się wspomagana przez mamę, tatę. Dotykamy różnych części ciała dziecka np.: miękką poduszką, przykrywamy kocykiem i przesuwamy z lekkim dociskiem piłkę  z dołu do góry  i z powrotem.
 
Czekamy na Państwa zdjęcia z przygotowanymi przez Was ścieżkami sensorycznymi.
Prosimy przesyłać na adres domowo393@gmail.com
 
2. Masażyk nóg:
Dziecko leży, siedzi.  Do masażu  można  użyć kremu, oliwki.   
 
POMASUJĘ PRAWĄ NOGĘ, ŻEBY POSZŁA W DŁUGA DROGĘ
rodzic  masuje  nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę 
POMASUJĘ LEWĄ NOGĘ, BO NA JEDNEJ IŚĆ NIE MOGĘ.
rodzic  masuje  nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę 
TWOJĄ MAŁĄ PRAWĄ NÓŻKĘ, WNET POŁOŻĘ NA PODUSZKĘ
rodzic kładzie nogę dziecka na miękką poduszkę 
A DLA TWOJEJ LEWEJ NÓŻKI, MAM MASAŻYK NA PALUSZKI
POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ LEWEJ NÓŻKI
rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego 
PRAWA NÓŻKA TEŻ JE MA. POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ PRAWEJ NÓŻKI
rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego 
 
Po zakończeniu masażyku rodzic łaskocze dziecko w stopy; 
szura,  uderza stopami dziecka w poduszkę,  klaszcze stopami - rodzic wspomaga dziecko.
 
3. Masażyk twarzy:  
Dziecko leży, siedzi samodzielnie lub siedzi  wspomagane przez rodzica .
Zachęcamy do zabawy przed lustrem 
 
ABY BYŁO NAM WESOŁO, MASUJEMY (delikatnie) CZOŁO 
RAZ I DWA, RAZ I DWA ŁADNE CZOŁO MA !!  ( klaszczemy w ręce wspólnie z dzieckiem)
TERAZ OCZY, POD OCZAMI  I POD NOSEM, POD WARGAMI   (delikatnie dotykamy wymienionych części twarzy)
POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO… SWOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy przez dziecko) 
POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO … MOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy rodzica przez dziecko) 
BRODĘ, NOSEK ORAZ CZOŁO (pomagamy dziecku dotknąć wymienionych części twarzy)
POSZCZYP TERAZ SWOJĄ TWARZ (wspomagamy ruch szczypania twarzy przez dziecko) 
POPATRZ NA MNIE …CZY MNIE ZNASZ?? 
Po masażyku rodzic robi śmieszne miny do dziecka np.: cmoka, dotyka swoim nosem do noska dziecka, dmucha na buzię, uśmiecha się …. czeka na reakcję  dziecka
 
 
Zapraszamy na kolejny tydzień zabaw w domowym przedszkolu. Grupa różowa zaprasza serdecznie. Będziemy szukać słońca i oznak wiosny. Założymy też domowy ogródek. Niech w naszych domach będzie wesoło. Zapraszamy również do zajrzenia  na STRONĘ GŁÓWNĄ gdzie czeka na dzieci niespodzianka od wolontariuszy oraz w zakładkę AKTUALNOŚCI gdzie  pojawiają się niespodzianki i atrakcję dla dzieci.
 
Wiosenne słońce
Potrzebne rzeczy: Tablet, komputer z dostępem do YouTube, wydrukowana kolorowanka lub narysowane przez rodzica kontury słońca na kartce A4, kasza manna, farba w kolorze żółtym, klej magiczny lub wikol, przedmioty w kolorze żółtym, książka do komunikacji.
 
Chodź poszukamy wiosennego słońca.
Rodzice zachęcają by dziecko zobaczyło jak za oknem świeci słońce. Czy jest za chmurką  czy może zupełnie go nie ma. Do obserwacji przyda nam się książka do komunikacji, gdzie dziecko może wskazać symbol wiosny oraz symbol słońca, chmurki czy deszczu.
Popatrz za okno, przyszła do nas wiosna.
Spójrz jakie piękne słońce mamy za oknem.
Dlatego dzisiaj przywitam się z Tobą wiosenną  piosenką.
W piosence słowa pozwalają nam na zabawę gestem. Zaprośmy dziecko do aktywnego słuchania. Poniżej różne przykłady gestów, które możemy wykorzystać w trakcie zabawy z piosenką:
w mym sercu- pokazujemy symbol serca lub miejsce gdzie jest serce
piosenka- gest  dyrygowania
świeżym powiewem- machamy dłońmi nad głową
słońca iskrzeniem- pokazujemy słońce wyciągając rękę do góry i kręcąc  na boki otwartą dłonią
radosna- kreślimy dłonią uśmiech na ustach
słoneczna- pokazujemy słońce wyciągając rękę do góry i kręcąc na boki otwartą dłonią
pachnąca- udajemy że wąchamy kwiat trzymany w dłoni
gdy deszczyk zaskoczyprzesuwając dłonie z góry  na  dół poruszamy  delikatnie palcami
przyrodą kwitnąca- rozkładamy dłonie jakby były rozkwitającym kwiatem
otwórz swe oczy- odsłaniamy oczy zasłonięte dłońmi
tęczą na niebie- malujemy pędzlem wysoko nad głową
ptaki wracają- machamy skrzydłami
 
 
Brawo! Pięknie słuchałeś i pokazywałeś.
Po wysłuchaniu piosenki możemy zapytać dziecko
Posłuchamy jeszcze raz?
Kiedy już pobawicie się przy piosence, czas na pytania. W zależności od możliwości dziecka oraz tego jakimi przedmiotami dysponujemy możemy pobawić się w rozpoznawanie koloru żółtego.
Na początku  pytamy dziecko:
Jakiego koloru jest słońce?
Można pokazać mu paletę kolorów w książce lub dać do wyboru dwa symbole.
Co może być jeszcze żółte? Poszukamy?
Warto dziś   ubrać  coś żółtego sobie lub dziecku (apaszkę, koszulkę, skarpetki). Może mają Państwo jakieś przedmioty w kolorze żółtym  np. klocki, zabawki. Porozkładajmy je. Zadaniem dziecka jest wyszukanie żółtych przedmiotów spośród innych.
 
Ale popatrz nasze słońce jest takie blade. Trzeba dodać mu radości i koloru.
Pokazujemy dziecku kolorowankę ze słońcem.
Czy już wiesz jakiego  koloru brakuje naszemu słońcu?
Pokolorujmy słońce.
Na początku zapraszam Cię do wymieszania farby z kaszą.
Żeby stworzyć nasze słońce musimy wymieszać kaszę z farbą. Do miski wsypujemy taką ilość kaszy by pokryła nam kartkę A4. Do kaszy dodajemy żółtą farbę i mieszamy wcierając dłonią farbę w kaszę. Robimy to do momentu aż kasza stanie się na nowo sypka. ( Kaszę można zafarbować wcześniej).  Następnie smarujemy klejem kolorowankę i posypujemy kaszą.
Spójrz jakie piękne słońce. Żółte i radosne. 
Dziękuję za piękną pracę.
 
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
 
Ćwiczenia koordynacji ruchowo-wzrokowej - czyli praca rąk pod kontrolą wzroku
 
Dziecko siedzi na podłodze lub na krzesełku w towarzystwie  Mamy/Taty,  kontrolujemy żeby czynności które wykonuje odbywały się pod kontrolą wzroku….. „ Robimy pranie i wiosenne porządki”
Dziecko wspomagane przez rodzica  potrąca rękami  naprzemiennie zawieszone na sznurku  między krzesłami lub suszarce, „uprane”  pluszaki, chusteczki, ubranka żeby szybciej wyschły
Mama lub tata pomaga dziecku chwytać jedną ręką lub oburącz i zdejmować  pachnące wiosennym wietrzykiem kolorowe chusteczki, ubranka, pluszaki  zawieszone na suszarce lub sznurku 
Dziecko wspomagane przez rodzica wrzuca do koszyka lub pudełka zdjęte ubranka, chusteczki, pluszaki,  itd.
Poszukiwanie skarbów : do miski wypełnionej wodą wrzucamy małe elementy z Kinder niespodzianek lub inne drobne zabaweczki, dziecko stara się je wyłowić rękami , każdy sukces nagradzamy brawami
 
 
 
 
 
27.03.2020
Dzień dobry dzieci.
Kiedy za oknem słońce a my nie możemy wychodzić, zapraszam aby się ubrać, otworzyć szeroko okno lub wybrać się na balkon. Pooddychajmy świeżym powietrzem, wystawmy buzię na słonko. Być może uda się  usłyszeć jak  przyroda wiosną ożywa. Może usłyszycie śpiew ptaszków. A może mama lub tata poznają jaki to ptaszek śpiewa za oknem.
Jest to dobra okazja by porozmawiać o dzisiejszej pogodzie (za pomocą książki do komunikacji).
 
Ptasie zagadki
Potrzebne rzeczy:  ilustracje ptaków ,  tekst zagadek odtwarzacz mp3, koc.
 
 Prosimy o wydrukowanie wiersza oraz ilustracji. Z tyłu obrazków można nakleić tekst zagadek tak aby rodzic widział tekst a dziecko mogło patrzeć na obrazek z ptakiem.  Na samym początku pokazujemy dziecku ilustrację opowiadając o ptaszku i wysłuchując dźwięku śpiewu  ptaszka. (nagrania poniżej). Można również wspomagać się gestem (np pokazać jak kuka kukułka, złożyć ręce tak by wyszedł dach dla  jaskółki, albo stanąć na jednej nodze jak bocian)
 
Posłuchaj! To klekocze bocian. To duży, czarno biały ptak. On lubi stać na jednej nodze i żabki boją się go srodze. Chodzi po łące dumnie na swych czerwonych, długich nogach.
 
Posłuchaj! A to Jaskółka malutki ptaszek co zwiastuje wiosnę. Buduje sobie gniazdko pod dachem a gdy deszczyk ma popadać to kręci kółka pod naszymi oknami. Może kiedyś uda nam się te akrobację zobaczyć.
 
Posłuchaj! To kukułka. Jak pięknie kuka. Policzymy ile razy? Spotkać ją można w lesie. To bardzo ładny ptaszek.
 
Kiedy dziecko zapozna się z obrazkami i dźwiękiem ptaków, proponujemy zabawę w zagadki. Czytamy zagadkę i pokazujemy dziecku  do wyboru dwa obrazki.
 
Teraz pobawimy się w zgadywanie. Jaki to ptak? Posłuchaj!
 
 I kolejno czytamy zagadki dając do wyboru obrazek ( możemy oczywiście podpowiadać dziecku, wykonywać gesty oraz przyjmować ptasie pozy )
 
Bocian
Czarno-biały ptak        
po łące spaceruje.
Lubi stać na jednej nodze,
na żabki poluje.       
                              
Kukułka
Słychać ją wokoło
wśród sosen i buków,  
jak woła wesoło:
kuku, kuku, kuku!
 
Jaskółka
Ptaszek co ludziom wiosnę zwiastuje.
Gniazda pod dachem sobie buduje.
Przed deszczem nisko zatacza kółka.
Wiadomo wszystkim, kto to?        
 
Po zabawie zapraszam Cię na dywan ( matę, kocyk). Będziemy słuchać ptaków i odpoczywać.
 
Włączamy ścieżkę dźwiękową z nagranym śpiewem ptaków. W zależności od tego jak długo dziecko potrafi się relaksować, słuchamy.
Będziemy się relaksować. Można położyć się na podłodze na wprost siebie, tak by mieć kontakt wzrokowy z dzieckiem. Najważniejsze by dziecko w tej pozycji czuło się bezpieczne i chciało zostać w niej przez jakiś czas.  Kiedy mówimy do dziecka staramy się w tym czasie mówić cicho. Leżąc na podłodze na plecach możemy bawić się rączkami, udawać ptaszki, zachęcać by dziecko robiło to wspólnie z nami. Ptaszki ( rączki) mogą fruwać. Fruwają wysoko , fruwają nisko, siadają na nosku dziecka,  siadają na uchu, Ptaszki szukają gniazdka we włosach dziecka pod pachą i odfruwają, przyfruwają . Taka  relaksacja czy baraszkowanie sprzyja budowaniu więzi z dzieckiem.
 
Życzymy dobrego weekendu:)
 
relaks - ptaki
 
 
 

Propozycje zabaw rozwijających komunikację dla grupy różowej

 

Weronika

Zabawa z wykorzystaniem wiersza „ Dni wiosenne”. Czytamy wiersz o wiośnie. Następnie robimy ilustrację przedstawiającą wiosnę. Weronika wybiera co ma się znaleźć na obrazku za pomocą symboli ( symbole wycinamy i umieszczamy na tablicy wyboru; do stworzenia pracy można wykorzystać zdjęcia znajdujące się pod wierszem lub stworzyć własne rysunki).

wiersz do pobrania

symbole

Ela

Zabawa z wykorzystaniem wiersza „ Przyjście wiosny”. Zapoznajemy się z treścią wiersza. Czytamy początek wersu a Ela kończy zdanie (wykorzystujemy tablicę z symbolami i umieszczamy w komunikatorze GoTalk, Ela kończy zdanie używając właściwego symbolu).

wiersz

symbole

Krystian

Zapowiadamy, pokazując symbol wiosny, o czym będziemy słuchać piosenki. Wspomagamy się również gestem – słuchać ( przykładamy rękę do ucha). Słuchamy piosenki, po zakończeniu modelujemy używanie gestu – słuchać (sami pokazujemy gest) i zapowiadamy, że będziemy słuchać jeszcze raz.

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM

symbol wiosna

 

Jan

Proponuję zabawę z piosenką „Była sobie żabka mała”. Do zabawy potrzebujemy instrument. Najlepiej sprawdzi się bębenek -  który w grupie różowej wykorzystywany jest na zajęciach dydaktycznych podczas wiosny. Jeśli nie mają Państwo bębenka można go stworzyć samemu. Film instruktażowy umieszczony jest w opisie zajęć dydaktycznych. Śpiewamy zwrotkę piosenki, a w czasie refrenu dodatkowo gramy na instrumencie, Janek może sam grać lub gramy wspólnie. Możemy również modyfikować zabawę – zmieniając tempo – śpiewając raz szybko a raz wolno.

 

Hania

Proponuję wspólne czytanie wiersza o tematyce wiosennej. Zapoznajemy się z treścią wiersza, czytamy początek wersu i pokazujemy ilustrację, Hania kończy wers wybierając odpowiedni symbol opisujący obrazek ( symbole wycinamy i umieszczamy na tablicy wyboru, mogą być umieszczone wszystkie 4 symbole lub w razie trudności można zmniejszyć ilość symboli do wyboru).

do pobrania 

symbole

Wiktor

Propozycja zabawy z piosenką i masażykiem. Pokazujemy symbol, zapowiadając co będziemy robić – (symbol słuchać – będziemy słuchać piosenki „ Zajączek” ; symbol masować – będziemy masować rączki wykorzystując masażyk „Zajączek”). Następnie umieszczamy symbole na komunikatorze, a  Wiktor wybiera co chce teraz robić.

piosenka

symbole

Maja

Zabawa z wykorzystaniem wierszyka „O wiośnie”. Wspólnie zapoznajemy się z wierszem i oglądamy ilustracje umieszczone przy każdym wersie. Czytamy początek wersu a Maja uzupełnia wers wybierając odpowiedni symbol pasujący do ilustracji. Symbole umieszczamy na tablicy wyboru. Zapowiadamy o czym będzie wierszyk pokazując symbol –wiosna.

wiersz

symbole

 

RELAKSACJA
 
       Drogie Dzieci i Rodzice  
       Jak w każde piątkowe popołudnie czas na relaks! 
Spróbujmy stworzyć miły nastrój. Nastrój spokoju. 
Zasuńmy firanki, zasłony, rolety….
Przygotujmy sprzęt do odtwarzania muzyki, laptop do odtwarzania melodii/piosenek z youtuba;   odtwarzacze płyt, jeśli chcecie Państwo skorzystać z własnych ulubionych nagrań.
Przygotujmy wygodne miejsce na kanapie, dywanie, kocu...
 
 
Zaczynamy….
Ułóżcie się wygodnie, uruchomcie swoją wyobraźnię , zamknijcie oczy i poddajcie się fali spokoju, rozkołyszcie zmysły, rozluźnijcie mięśnie, poczujcie błogostan i przyjemność... Dziecko może leżeć przytulone do rodzica.
Komu z Państwa wystarczy muzyka, proszę słuchać…kto lubi puścić wodze fantazji może snuć własną opowieść lub opowiadać ulubioną bajkę…kto potrzebuje wsparcia, oto one………………
 
"Marcowe słońce przygrzewa coraz mocniej. Jego promienie łaskoczą nas w nos, ciało ogarnia błogie ciepło...Nasza głowa wygodnie spoczywa na miękkim mchu, jest przyjemnie....Nasze ręce robią się ciężkie, nie mamy siły ich unieść do góry
W dali słychać szum strumyka, ogarnia nas błogie ciepło...nasz brzuszek robi się ciężki, plecy mocno przylegają do ziemi, poczujmy jaki mech jest wygodny, mięciutki ;-) Nad nami przelatują ptaszki. Ooo!!!! słyszycie jak się nawołują? Mówią- to wiosna! Wiosna! Wszędzie słychać radosny świergot, szum strumyka , miły ciepły wiaterek owiewa nam buzie i rączki, Ogarnia nas błogie rozleniwienie...Leżymy w promieniach ciepłego wiosennego słońca i jest nam dobrze, ptaszki śpiewają, woda szumi.. Poddajemy się całkowicie otaczającej nas przyrodzie....I tak wsłuchując się w muzykę, leżymy kilka -kilkanaście minut. Nagle wszystko ucicha, stuk-puk,  stuk-puk co to? To dzięcioł puka...Czas wstawać! Otwieramy oczy, przeciągamy się leniwie....Robimy się duzi, duzi, duzi... jak niedźwiedzie z zimowego snu Powoli siadamy...Wróciliśmy z wiosennej wycieczki!
 
Życzymy udanego weekendu!
Rehabilitacja
 
 
 
 

 

26.03.2020

 
Przyszła do nas wiosna. W naszym przedszkolu zmieniła się już dekoracja, jednak jakoś smutno i pusto bez Was.
  W naszej grupie w  trakcie zajęć wstępnych wiosną zmienia się instrument,  którym witamy dzieci. Już nie towarzyszy nam dzwonek, ale radosny i głośny dźwięk bębenka. To on przez całą wiosnę będzie ogłaszał, że właśnie zaczynamy zajęcia. Zapraszamy do zapowiadania dziecku zajęć poprzez radosne granie na bębenku. Jeżeli nie mają Państwo takiego instrumentu można samemu zrobić go z rzeczy, które znajdziemy w każdym domu. Poniżej film instruktażowy jak zrobić bębenek. Zachęcamy również  aby w trakcie zajęć wykorzystywać jakiś akcent w kolorze zielonym. Może to być jakaś chusteczka  lub ubiór rodzica z elementem zieleni.
 
 
 W gnieździe u bociana.
 
Potrzebne rzeczy: kartka A3 (może być  jasno zielona),  papier kolorowy (brązowy czerwony, czarny), okrągłe waciki kosmetyczne, klej, nożyczki, tablet lub komputer z dostępem do Youtube
 
 
Dziś zapraszam Cię do tańca z bocianem i żabką.
Zaprośmy dziecko do tańca. Można też zaprosić innych domowników do tańca „ Siaba, daba..”
 
 
Kiedy piosenka się skończy można zapytać dziecko:
Zatańczymy jeszcze raz? Czy już koniec?
Wykorzystujemy tutaj znane nam gesty (Makaton, inne) lub książkę do komunikacji.
Czy pamiętasz naszego bociana co pięknie klekotał w swoim gniazdku?
 Jak machał swoimi dużymi skrzydłami?
Obejrzyjmy jeszcze raz nasz film o bocianie.
 
 
Zapraszam Cię do zrobienia gniazda, w którym zamieszka nasz bocian.
Ważne aby każda czynność była zapowiadana przez rodzica. Dziecko wtedy ma świadomość tego co właśnie robi. Warto też pokazać dziecku gotową już pracę na załączonym zdjęciu.
Na początek  trzeba naszykować  zieloną kartkę A3,  która będzie naszym tłem.
Następnie wspólnie z dzieckiem wydzieramy  paski z brązowego papieru( to będzie nasze gniazdo).  Wycinamy lub wydzieramy  prostokąt z białej kartki (to będzie nasza szyja).  Z czerwonego papieru wycinamy dziób. Naszą głową będzie wacik kosmetyczny. Oko można wyciąć z  czarnego papieru lub przykleić ziele angielskie. Wszystkie elementy przyklejamy tak jak jest na zdjęciu. Paski przyklejamy  na zieloną kartkę  tak by stworzyły owalny kształt. Przyklejamy szyję, głowę, dziób a na końcu oko. Bocian gotowy.
A może zrobimy jeszcze jednego bociana, żeby  nie było mu smutno?
A tak wyszła nasza praca:))
 

 

 SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
Ćwiczenia rąk
Dziecko siedzi buzią w kierunku Mamy/Taty lub na kolanach rodzica (przy okazji można zrobić patataj)
Podnoszenie  naprzemienne prawej ręki,  lewej ręki  dziecka do góry ze wspomaganiem  Mamy lub Taty ( z lekkim potrząsaniem)
Podnoszenie obu rąk do góry ze wspomaganiem rodzica
„Wiosenny wiaterek”- razem machamy rękami w różnych kierunkach
Poszukiwanie skarbów : w naczyniu wypełnionym ryżem, piaskiem lub grochem ukrywamy małą zabawkę, dziecko stara się ją odnaleźć…sukces nagradzamy klaskaniem
 
„Brawo dla marcowego słoneczka” i dla Nas - wspólnie klaszczemy bo ćwiczenia były fajne i dobrze nam poszło

25.03.2020

 Wiosenne ptaki - Kle kle boćku, kle kle.

 

Potrzebne rzeczy: komputer lub tablet z dostępem do Youtube,  komunikator. Do wykonania dni tygodnia: blok techniczny z kolorowymi kartkami

 

Dzisiaj przeczytam Ci wierszyk o bocianie.

Rodzic czyta wierszyk zachęcając dziecko do włączenia się we wspólne czytanie w refrenie. Można nagrać na komunikator refren i gdy refren się pojawi dziecko naciśnie"Kle Kle Kle". Jeżeli nie posiadają Państwo komunikatora zachęcamy by wspólnie z dzieckiem  pokazywać rączkami jak mówi bocian w trakcie czytania refrenu.
 

Bocian

Bociek, bociek leci!
Dalej, żywo, dzieci!
Kto bociana w lot wyścignie,
Temu kasza nie ostygnie.

Kle, kle, kle, kle, kle!


Bociek dziobem klaska:
— Wyjdź, wyjdź , jeśli łaska!
Niech zobaczę, niech powitam,
Niech o zdrowie się zapytam.

Kle, kle, kle, kle, kle! ( komunikator lub gest)

— A ty, boćku stary,
Piórek masz do pary;
Żaby je liczyły w błocie,
Naliczyły cztery krocie.

Kle, kle, kle, kle, kle!  ( komunikator lub gest)

Nim skończyły liczyć,
Już je zaczął ćwiczyć.
— Oj, bocianie, miły panie,
Miejże dla nas zmiłowanie!

Kle, kle, kle, kle, kle!   ( komunikator lub gest)

 

A teraz posłuchamy razem odgłosów bociana. ( link do filmu poniżej)

Rodzić włącza film i zachęca dziecko do wysłuchania odgłosów, wspólnie pokazując rękami  -jak mówi bocian.

Słyszysz jak woła kle kle kle ?

Popatrz jakie ma długie czerwone nogi nogi, długi czerwony dziób, duże skrzydła i cały jest w piórach.

Można poprosić dziecko aby pokazało:

Jak bocian staje na jednej nodze?

Jak macha skrzydłami?

Jak mówi bocian?

Wszystkie te czynności dziecko może pokazywać samo lub z pomocą rodzica. Jeżeli nie jest możliwe aby dziecko wykonało gest, pozę, rodzic może zrobić to sam. Można wtedy zapytać :

Chcesz zobaczyć jak mówi bocian?

Chcesz zobaczyć jak bocian staje na jednej nodze? Itd... (Dziecko odpowiada TAK/NIE)

 

Jeżeli dziecko ma ochotę na dalszą zabawę w wysłuchiwanie odgłosów, poniżej przedstawiamy propozycję innych wiosennych ptaszków.


https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w  Bocian

 

https://www.youtube.com/watch?v=3-VM2mJQZGg  Kukułka

 

https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0  Skowronek

 

https://www.youtube.com/watch?v=CbU3xzIyKTo  Jaskółka

 

POZDRAWIAMY SERDECZNIE RODZICÓW ORAZ DZIECI :)

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej

 Ćwiczenia nóg (pomoc Mamy lub Taty bezcenna)

1. POZYCJA WYJŚCIOWA: leżenie na plecach

  • naprzemienne zginanie i prostowanie nóg w kierunku brzucha  - wspomagane przez rodzica – jedzie rowerek na wiosenny spacerek
  • zginanie i prostowanie obu nóg  w kierunku brzucha- wspomaganie przez rodzica; można oprzeć stopy dziecka na brzuchu rodzica, dziecko prostując nogi próbuje wywrócić Mamę albo Tatę
  • rozkroki po podłożu- wspomagane przez rodzica (pół pajacyk)
  • nogi uniesione, bicie „brawo” stopami

 

 

Wtorek 24.03.2020

 

Eksperymentujemy- Zabawa z kolorami wiosny

Potrzebne rzeczy: duża kartka A3, farby( niebieska, czerwona, żółta), ucięty kawałek gąbki do zmywania naczyń lub do kąpieli, taca lub 3 talerzyki, ręczniki papierowe, woda i mydło.

1. Przeczytam Ci wierszyk o kolorach.
 

Kolory

Powiem Wam – ale w sekrecie –

Coś czego pewno nie wiecie:

Dziś nudziły się kolory,

Urządziły więc wybory,

Który najładniej wygląda.

Każdy niepewnie spogląda...

I jak wszystkie w miejscu stały,

Tak się wszystkie rozbrykały:

Żółty wskoczył na czerwony,

Na niebieski z drugiej strony,

A niebieski na czerwony...

I tak zrobiły zielony,

Później zaś pomarańczowy,

A na koniec fioletowy!

 

2. Zapraszam Cię do zabawy kolorami.

Na dużej tacy kuchennej ( mogą być to również 3 talerze plastikowe) przygotowujemy po 2 kolory farb: niebieska i czerwona; czerwona i żółta; żółta i niebieska;

Wkładamy rączkę dziecka w farby i mieszamy  do uzyskania kolorów: zielonego, pomarańczowego, fioletowego.(Myjemy rączki)

3.Popatrz jakie kolory nam powstały.

Następnie na kartce A3( kolorem zielonym) dziecko maluje dłońmi trawkę. (Myjemy rączki)

4.Popatrz jaką piękną i soczystą trawę namalowałeś.

Bierzemy gąbeczkę i stemplujemy trawę pozostałymi dwoma kolorami. ( to będą nasze kwiatki)

5 Zobacz jakie piękne kwiatki namalowałeś . Chyba przyszła do nas wiosna.

 

 Ważne! Zachęcajmy dziecko aby  wykonywało wszystkie czynności jak najbardziej samodzielnie. Jeżeli nie jest możliwe by malowało samo, pomagamy  poprzez włożenie ręki dziecka w farby i wspólne malowanie . Inną propozycją jest  aby rodzic wykonywał czynności  samodzielnie i opisywał dziecku wszystko co robi, zachęcając do obserwacji .

Ważne jest również aby dziecko mogło komunikować się z nami w trakcie wspólnych zabaw. Zachęcajmy dzieci do komunikacji alternatywnej ( tablet, książka do komunikacji, komunikatory, pytania zamknięte: TAK/NIE)

Możemy zadawać proste pytania dotyczące tego co robimy wspólnie.

Przykłady pytań dotyczących dzisiejszego  tematu:  Jaki kolor widzisz? Jaka jest teraz pora roku? Jakiego koloru jest nasza trawa? Którym kolorem chcesz namalować kwiatki?

Czekamy na Wasze prace pod adresem: domowo393@gmail.com

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej

                       Stymulacja dotykowa ciała

1. .  POZYCJA WYJŚCIOWA: dziecko leży na plecach lub siedzi wspomagane przez rodzica

·         Masaż sensoryczny ciała materiałami o różnej fakturze: np. miękka szczoteczka, gąbka miękka- szorstka, szalik, futerko, miękka piłeczka, piłeczka z kolcami, duża piłka itd

·         Zmiany pozycji: obroty na bok prawy, obroty na bok lewy, obrót na brzuch …powrót

Zawijanie dziecka w kocyk  –  rozwijanie z kocyka

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.