
Drodzy rodzice!
W związku z zaistniałą sytuacją chcemy Państwu zaproponować różne aktywności,
które mogą wykorzystywać Państwo w domu z dziećmi.
Postaramy się aby zabawy były dobrane do możliwości domowych zasobów.
Zapraszamy do codziennego zaglądania na naszą stronę.
W zakładce GRUPA RÓŻOWA - DOMOWE PRZEDSZKOLE
codziennie zamieścimy propozycję wspólnej zabawy na dany dzień.
Na GŁÓWNEJ STRONIE i w zakładce AKTUALNOŚCI będą się pojawiały
różne konkursy oraz akcje organizowane przez nas. Zapraszamy do czynnego udziału.
Jeżeli chcą się Państwo podzielić swoimi pracami wykonanymi z dziećmi
można to zrobić przesyłając do nas zdjęcia na adres : domowo393@gmail.com
Serdecznie pozdrawiamy wszystkie dzieci i ich rodziców.
Mamy nadzieje, że już niebawem zobaczymy się w naszym przedszkolu.
Nauczycielki
Olga Kuligowska
Joanna Ugonabo
Drodzy rodzice, kochane dzieci
Za oknem wiosna. Przyroda budzi się do życia. My też obudźmy się z zimowego snu.Pora na ćwiczenia i trochę ruchu.
Codziennie będziemy zamieszczać ćwiczenia dla poszczególnych grup.
Życzymy powodzenia i dobrej zabawy. W razie pytań i wątpliwości prosimy pisać na podanego mail'a. domowo393@gmail.com
Chętnie wszystko wyjaśnimy.
Rehabilitacja
Drodzy rodzice!
W związku z zaistniałą sytuacją, w każdy piątek będę umieszczać propozycje ćwiczeń, gier i zabaw rozwijających komunikację do wykorzystania przez Państwa razem z dziećmi w domu. W każdy poniedziałek będę umieszczała dodatkowe ćwiczenia i zabawy, co tydzień, dla innej grupy. Zachęcam do kontaktu mailowego w celu konsultacji oraz przekazania informacji zwrotnej na temat proponowanych aktywności. Proszę kontaktować się ze mną pod adresem domowo393@gmail.com.
Oliwia Iwańska – pedagog specjalny, logopeda
Dzień dobry :)
Naszym codziennym rytuałem w przedszkolu jest zapoznanie się z aktualnym dniem tygodnia. To ważny element zajęć. Wprowadza w codzienne życie ład oraz powtarzalność, która sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie. Wszystkie dni tygodnia mają swoje kolory. Część dzieci ma dni tygodnia w swoich książkach do komunikacji. Można również przygotować 7 kartek, najlepiej z bloku technicznego (zielony, niebieski, biały, brązowy, żółty, różowy, czerwony) i napisać na nich u góry nazwy dni tygodnia. Proponujemy aby codziennie pokazywać dzieciom kartę w danym kolorze dnia: np. w środę pokazujemy dziecku kartę w kolorze białym, mówiąc:
Popatrz dziś jest środa, biały dzień. Biały jak śnieg. A może masz białe ubranko na sobie? Zobacz, mama ma białą bluzeczkę. Poszukajmy białego koloru?
Tak mogą Państwo rozpoczynać swoją codzienną aktywność z dzieckiem. Być może uda się również zawieszać karty kolejnych dni tygodnia na rozwieszonym sznurku przypinając spinaczem do prania lub powiesić na tablicy czy ścianie. Tak kolejno zawieszane karty pozwalają nie tylko widzieć dany dzień. ale również upływający czas.
Kolory dni:
poniedziałek- zielony, wtorek- niebieski, środa- biały, czwartek- brązowy, piątek- żółty, sobota- różowy, niedziela- czerwony
03.04.2020.
Wielkimi krokami zbliżają się do nas Święta Wielkanocne. Zrobimy sobie zatem palmę wielkanocną. Niech ozdobi nasz dom. Wiemy, że

może teraz brakować w domu bukszpanu, czy też różnego rodzaju traw. Być może wystarczy nam kilka gałązek bazi, forsycji, wierzby czy brzozy przyniesionych z podwórka.
Palma Wielkanocna.
Potrzebne rzeczy: tablet lub komputer z dostępem do YouTube, patyk do szaszłyków, paski wycięte z kolorowego papieru, kawałki krepiny, wstążeczki, styropianowe małe jajko, zajączek, czy inne ozdoby, które mogą przydać się do dekoracji palmy, klej do papieru, nożyczki.
Zacznijmy zajęcia wybraną formą zajęć wstępnych, może gra na bębenku ogłosi w Waszym domu czas na zabawę, oraz informacja jaki mamy dziś dzień tygodnia. Zachęcamy do tego.
Posłuchaj piosenki.
Zbliżają się Święta Wielkanocne. Zapraszam Cię do zrobienia Palmy.
Aby przygotować naszą palmę nie trzeba nawet bazi. Wystarczy patyczek do szaszłyków, kolorowy papier, z którego wytniemy paski i skleimy tak by wyszło kółeczko. Krepina, z której można robić kwiatki według własnej inwencji twórczej. Na czubek można nabić pokolorowane przez dziecko styropianowe jajo. Poniżej propozycja naszej palmy i tego co potrzebujemy do niej. Chętnie zobaczymy Wasze palemki.
Zapraszam Cię do zabawy z masażykiem.
Część relaksacyjną zajęć warto zacząć od popatrzenia sobie głęboko w oczy. Przywitać nos, uszy, oczy, włosy i inne części ciała. Można posmarować dziecku dłonie lub stopy ulubioną oliwką i rozmasować przy muzyce relaksacyjnej.
A teraz pobawimy sie w sześć parasoli. Zapraszam.
Pokazujemy dziecku na dłoni liczby od 1 do 6. Możemy wpleść to w masaż palców. Dziecko układamy na brzuchu lub na boku tak by mieć dostęp do jego pleców. Zabawę rozpoczynamy, lekko stukając w plecy dziecka wszystkimi palcami, potem po kolei rysujemy elementy, o których mowa w tekście.
Kiedy deszcz na dworze pada, to w szatni stoi kolorowych parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy-floresy - to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki - to parasol Dorotki.
Czwarty - żółty w kwiatki -to parasol Beatki.
Piąty- w ciapki zielony -to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatką chodzi wszędzie i czeka, aż deszcz będzie.
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- prosimy rodziców o zrobienie zdjęć i wysłanie na adres mailowy: domowo393@gmail.com Dziękujemy i życzymy dobrej zabawy.
Zabawy rozwijające komunikacje u dzieci
Witamy w piątek.Czas na cotygodniowy relaks.
Wygospodarujmy 20 min aby odprężyć się po całym tygodniu intensywnej pracy.
Życzymy przyjemnego odpoczynku
Przed relaksem proponuję otworzyć szeroko okno, wpuścić trochę wiosennego powietrza i promieni słońca.Teraz zamknijmy okno, ale nie przyciemniajmy pokoju. Zajmijmy wygodna pozycję (na kanapie, kocyku na podłodze, materacu, czy macie) teraz zawita do nas wiosenny poranek. Włączmy proponowane utwory, lub inne swoje ulubione. Nadeszła długo wyczekiwana wiosna!
Wyobraźmy sobie mały uroczy dworek, gdzieś na wsi, gdzie drzewa właśnie pokrywa delikatna mgiełka zieleni, a drzewka owocowe zaczynają pokrywać się kwiatami. Zróbmy głęboki wdech - czujecie jak słodko pachną ? W górze latają pierwsze kolorowe motyle, słychać delikatne brzęczenie pszczół i nieśmiałych trzmieli. Wiosenny wiaterek porusza firanką, która śmiesznie faluje w oknie, jak żagiel na wietrze. Może już żaby się obudziły i usłyszymy jak kumkają w stawie, w ogrodzie za oknem. Przepełnia nas dobra energia. Możemy Dzieciom podnieść ręce do góry, delikatnie je rozluźnić potrząsając (najpierw prawa ręka, potem lewa). Wykonujemy masaż- od ramienia w dół do nadgarstka i dłoni. Następnie odwodzimy ręce szeroko na boki (trzymamy ręce za nadgarstki) -mówimy: Wdech i krzyżujemy ręce dziecka na piersiach -Wydech. Powtarzamy 3-4 razy.
Leżymy dalej wsłuchując się w naszą muzykę, niech nas ogarnia , opływa.Jest dobrze i przyjemnie.
Aż w końcu...czas wstawać. Z energią ruszamy do piątkowych zajęć!
Może spotka nas coś miłego?
02.04.2020
Drodzy rodzice dziś jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W tym dniu zachęcamy do założenia jakiegoś elementu odzieży w kolorze niebieskim. Więcej informacji na temat tego dnia na stronie głównej. Nasze przedszkole chce się włączyć w świętowanie.
Zapraszamy w dniu dzisiejszym na zabawy wykorzystywane w terapii osób z autyzmem.
Dopasowywanie
Potrzebne rzeczy: pięć przedmiotów i obrazki, które je przedstawiają ( można wybrać z obrazków zaproponowanych przez nas lub wybrać coś swojego) plik do pobrania poniżej.
Kładziemy obrazki na stole przed dzieckiem, a przedmioty umieszczamy na kolanach, by dziecka nie rozpraszał ich widok. Wręczamy dziecku kolejne przedmioty. Dziecka zadaniem jest układanie przedmiotów na odpowiednich obrazkach. Na początku może okazać się, że musimy rozpocząć od jednego przedmiotu i obrazka. Na przykład położymy przed dzieckiem obrazek przedstawiający łyżkę. Następnie podajemu mu łyżkę i nazywamy ją. Gdy dziecko położy łyżkę na obrazku nagradzamy je. Jeśli dziecko pochwyci ideę dopasowywania obrazka do przedmiotu,kładziemy przed nim dwa obrazki, by miało możliwość wyboru np. obrazki łyżki i okularów a następnie podajemy dziecku łyżkę. Jeśli dziecko poprawnie położy przedmiot, mówimy „Tak, łyżka”
i natychmiast nagradzamy. Jeśli próbuje niewłaściwie umieścić przedmiot, powtarzamy „ Łyżka”
i naprowadzamy jego rękę na odpowiedni obrazek. Powtarzamy ćwiczenie dodając stopniowo kolejne obrazki, aż będzie w stanie dopasować pięć par w czasie jednej sesji.
Naśladowanie
Potrzebne rzeczy: dwie łyżki, garnek.
Sadzamy dziecko przy stole i zwracamy jego uwagę na łyżkę. Następnie uderzamy nią rytmicznie w stół. Drugą ręką podajemy dziecku inną łyżkę i wzmacniamy jego uchwyt. Rozpoczynamy stukanie łyżką dziecka w tym samym rytmie, w którym nadal uderzamy własną drugą ręką. Stopniowo zmniejszamy kontrolę nad ręką dziecka, aby sprawdzić, czy będzie ono kontynuowało uderzanie bez twojego udziału. Gdy dziecko stuka w stół samodzielnie, zmieniamy czynność i zaczynamy stukać w garnek. Patrzymy, czy dziecko także zrobiło to samo. Jeśli nie, przesuwamy jego rękę do garnka, kontynuując swoje ruchy.
Rysowanie palcem
Potrzebne rzeczy: Płaski talerz lub taca, sypka substancja (np. mąka, cukier).
Rozsypujemy na talerzu cukier lub mąkę tak, aby utworzyć około półcentymetrowa warstwę. Bierzemy wskazujący palec dziecka i pokazujemy mu, jak narysować kilka prostych linii Ograniczamy swoją pomoc w miarę, jak dziecko zaczyna samodzielnie stawiać znaki, Gdy dziecko zrozumie już, na czym polega ćwiczenie, stawiamy znaki po kolei, przy czym starajmy się, aby dziecko naśladowało rysowane przez nas wzory (na przykład, linie poziome i pionowe).
Wyjmowanie przedmiotów z pudełka bez patrzenia
Potrzebne rzeczy: kartonowe pudełko, trzy średniej wielkości, pospolite przedmioty (np. klocek, papierowy kubek i łyżka).
W kartonowym pudełku wycinamy otwór takiej wielkości, aby dziecko łatwo wkładało do niego rękę. Zamykamy pudełko. Zadaniem dziecka jest wyjęcie trzech przedmiotów z zamkniętego pudełka .Upewniamy się, że dziecko nas obserwuje, sięgamy przez otwór. Wyjmujemy jeden z przedmiotów, udając zdziwienie. Następnie prowadzimy rękę dziecka przez otwór, pomagamy mu zlokalizować jeden z przedmiotów i wyciągnąć go. Powtarzamy ćwiczenie. Dziecko nagradzamy za każdym razem, gdy wyjmie przedmiot. Po przeprowadzeniu ćwiczenia kilka razy, prowadzimy rękę dziecka do otworu, ale tym razem pozwalamy mu samodzielnie poszukać przedmiotu. Gdy dziecko opanuje zadanie, ilość przedmiotów powinna być zwiększana lub zmniejszana, a pudełko należy zamienić na większe, aby znalezienie przedmiotu wymagało poszukiwania na większej przestrzeni.
Dziękujemy i życzymy dobrej zabawy.
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- prosimy rodziców o zrobienie zdjęć i wysłanie na adres mailowy: domowo393@gmail.com

2.04.2020 czwartek
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
Ćwiczenia z piłkami o różnej wielkości
małe, średnie, piłka Bobath
dziecko stoi, siedzi na podłodze lub przy stoliku
• Na stoliku leżą 4 piłki o różnych kolorach; dziecko siedzi na przeciwko Mamy lub Taty, rodzice pomagają dziecku chwytać jedną ręką lub oburącz piłeczki leżące przed dzieckiem, nazywając kolor piłki; dziecko samodzielnie lub wspomagane przez rodzica wrzuca do koszyka lub pudełka piłeczki znajdujące się na blacie
• Potrzebna duża piłka Bobath, kładziemy dziecko na piłce na brzuchu, chwyt za tułów, bujamy dziecko do przodu, do tyłu i na boki.
Dla Eli, Mai i Krystiana docisk za uda od góry, ruchem kołyszącym na boki, popychamy piłkę w kierunku do przodu, aż dziecko dotknie rękami podłogi…można z przodu
położyć piłeczki , które dziecko chwyta i rzuca.
DLA BEZPIECZEŃSTWA można bezpośrednie otoczenie piłki obłożyć poduszkami
• Burza w misce wody : do miski wypełnionej wodą wrzucamy lekkie piłeczki, dziecko wkłada ręce do miski i wykonując gwałtowne ruchy, stara się aby piłeczki podskakiwały lub wyskakiwały z miski


Zabawy rozwijające komunikacje u dzieci z autyzmem
1.Do prawidłowego przebiegu interakcji i budowania porozumienia między jej uczestnikami potrzebne jest wspólne pole uwagi. Dzieci z autyzmem mają trudności w tym obszarze. Dzielenie wspólnego pola uwagi jest jedną z najważniejszych umiejętności komunikacyjnych,

rozwijanie jej umożliwia postęp w zakresie nabywania umiejętności społecznych przez dziecko. Przykład zabawy rozwijającej dzielenie wspólnego pola uwagi:
Wkładamy do worka atrakcyjne dla dziecka przedmioty, wyciągamy jeden z nich i pytamy dziecko czy chce dostać ten przedmiot. W tym czasie staramy się nawiązać z dzieckiem kontakt wzrokowy, żeby zwrócił na nas uwagę i popatrzył. Jeśli dziecko patrzy raz na przedmiot raz na nas to wtedy dajemy mu przedmiot.
2. Kolejną ważną umiejętnością w rozwoju komunikacji, a z którą dzieci z autyzmem mają trudności, jest gestykulacja. Najwcześniejszym gestem, który pojawia się w rozwoju człowiek jest wskazywanie palcem. Przykład zabawy rozwijającej używanie gestu wskazywania:
Przygotowujemy atrakcyjne rzeczy dla dziecka. Trzymamy je w odległości od dziecka, tak żeby nie mogło ich chwycić ręką. Pokazujemy dziecku przedmioty i pytamy co chce dostać, jeśli dziecko wyciąga ręce w stronę przedmiotu układamy mu paluszek wskazujący tak, by mogło wskazać co chce.
3. Umiejętność naśladowania umożliwia naukę. Dzięki naśladowaniu dziecko uczy się powtarzać proponowane przez dorosłego zachowania. Poniżej przykład zabawy rozwijającej umiejętność naśladowania.
Siedzimy lub stoimy naprzeciwko dziecka. Zwracamy na siebie uwagę dziecka i wypowiadamy komunikat – popatrz, zrób tak jak ja. Czekamy, aż dziecko na nas pojrzy i wtedy wykonujemy jeden ruch ciałem, np. tupiemy nogą. Zadaniem dziecka jest powtórzenie ruchu.
Źródło: Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kaczmarczyk B., Wojciechowska A., wyd. Impuls, Kraków, 2015
Internet: edu.dalejrazem.pl
01.04.2020
Dzień dobry,
rozpoczyna się miesiąc kwiecień, powoli zbliżają się Święta Wielkanocne, rozkwita wiosna. W naszym przedszkolu na tablicy ze zdjęciami dzieci, pojawiły się piękne kwiaty. Wciąż mamy nadzieję, że zobaczymy się już niebawem w naszej ukwieconej sali.
Tymczasem w domowym przedszkolu dzieci pięknie się bawią z rodzicami i rodzeństwem. Bardzo dziękujemy za wszystkie nadesła

ne zdjęcia. Dziękujemy rodzicom za zaangażowanie, dzięki Wam dzieci mają namiastkę przedszkola.
Kwiecień plecień.
Potrzebne rzeczy: książka do komunikacji, dwie kartki A3( białe), czarny marker, taśma klejąca, farby w kolorze białym, żółtym, niebieskim, kolorowe kartki, klej, nożyczki, tablet lub komputer z dostępem do Youtube.
Rymowankę proponujemy czytać wspólnie z dzieckiem, z pomocą książki do komunikacji. Można z niej wyjąć symbole pór roku, lub otworzyć na odpowiedniej stronie by dziecko mogło wskazywać. W trakcie czytania wiersza pokazujemy dziecku odpowiednie pory roku. Następnie czytamy jeszcze raz zatrzymując się na poszczególnych porach roku, tak aby dziecko miało czas wskazać symbol.
Kwiecień plecień wciąż przeplata
trochę zimy, trochę lata.
Wiosną zazieleni drzewa,
wnet jesienny wiatr zawiewa.
Taki kwiecień moi mili ,
nie odpocznie ani chwili.
Tak wciąż miesza i przeplata,
a my chcemy już do lata.
Pan kwiecień poplątał nam wszystko. Czy wiesz jaka jest teraz pora roku?
Chociaż mamy już wiosnę to pogoda trochę grymasi. Czasami jest pochmurno i pada deszcz. Może też się zdarzyć, że posypie śnieg. A jaką pogodę Ty lubisz najbardziej?
Dziecko wskazuje wybrany symbol w książce. Rodzic również może powiedzieć jaką pogodę najbardziej lubi i dlaczego.
Posłuchajmy piosenki o pogodzie.
Rozpoczyna się kwiecień, miesiąc pełen rozmaitości w pogodzie. Zapraszamy do zrobienia kalendarza pogodowego. Dzięki zapisywaniu pogody na tym kalendarzu dziecko będzie mogło zaobserwować jak dynamiczna jest pogoda w kwietniu.
Kalendarz do wykonania- poniżej przykład kalendarza jaki wykonałyśmy w domu.
Bierzemy dwie karki A3 i sklejamy je ze sobą taśmą klejącą dłuższymi bokami do siebie, tak by stworzyły jedną większą kartkę. Tworzymy tabelę tak jak na załączonym obrazku. Dla ułatwienia podajemy wymiary okienek (wysokość 8cm, szerokość 8,5) na górze pozostaną wąskie okienka , na które nakleimy kolorowe paski lub pomalujemy kredkami( to będą nasze dni tygodnia).
Kiedy kalendarz jest gotowy możemy zacząć zapisywać naszą pogodę. Codziennie wyglądamy z dzieckiem przez okno i sprawdzamy jaka jest pogoda. W zależności od pogody szykujemy na talerzyku inny kolor farby. Kiedy świeci słońce, dziecko kolorem żółtym odbija swoją dłoń w odpowiednim okienku (tak powstaje nasze słońce). Kiedy pada deszcz, dziecko moczy same paluszki w niebieskiej farbie i w odpowiednim okienku maluje krople deszczu. Kiedy pada śnieg robi tak samo tylko kolorem białym. Jeżeli jest pochmurno dziecko moczy całą dłoń w farbie i zamalowuje całe okienko na niebiesko.
Kalendarz możemy zacząć prowadzić od 1 kwietnia czyli zacząć od środy, ale możemy też zacząć od poniedziałku czyli 30 marca. Na koniec miesiąca będzie można do nas nadesłać zdjęcie wypełnionego kalendarza.
A jaką pogodę mamy dzisiaj?Czy świeci słońce? Czy pada deszcz? ( dajemy dziecku do wyboru dwa symbole).
Nasz adres mailowy:domowo393@gmail.com -podziel się z nami swoją pracą. Czekamy na Wasze prace.

01.04.2020
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY RÓŻOWEJ
Ćwiczenia rąk z przyborami 
Rękawiczkę, skarpetkę bawełnianą …….wypełniamy makaronem, ryżem, grochem, koralikami, wełną, guzikami … mocno zawiązujemy.
( ilość przyborów i wypełnienie według pomysłu rodzica). Potrzebny będzie pojemnik do wrzucania
Dziecko siedzi przy stoliku z mamą, tatą, siedzi wspomagane na podłodze
Zabawa dla Hani, Weroniki, Mai, Eli, Wiktora, Krystiana, Jasia
• Mama, tata, bierze - dłonie dziecka w swoje- potrząsa nimi i lekko uderza w przygotowane rękawiczkę, skarpetkę.
• Kładziemy dłonie dziecka na wybranych przyborach i przesuwamy oburącz w górę i w dół. Powoli prostujemy ręce
• Przesuwamy przybory w górę – w dół – naprzemiennie. Powoli prostujemy ręce
• Układamy piramidę ( mama, tata wspomaga chwycić oburącz i położyć rękawiczkę, skarpetkę jedną na drugą).
• Mama, tata wspomaga dziecku chwycić oburącz przybory i kolejno wrzucić do pojemnika.
Po zakończeniu zabawy dajmy dziecku rękawiczkę, skarpetę niech sam próbuje np.: trzymać, zrzucać, popchnąć, wziąć do ręki……
Do zabawy zapraszamy rodzeństwo, możemy bawić się naprzemiennie. Życzymy miłej zabawy.


31.03.2020
Dzień dobry,
wczoraj za oknem padał śnieg. Mamy nadzieję, że dzieci zdążyły zaobserwować tą nagłą zmianę pogody. My jednak nie zatrzymujemy się w poszukiwaniu wiosny. Dzisiaj zapraszamy na wiosenny spacer w poszukiwaniu bazi. Gdyby udało się Państwu zdobyć gałązki bazi byłoby wspaniale, jeśli nie, posłużymy się obrazkiem oraz filmem.

Wiosenne bazie.
Potrzebne rzeczy: tablet lub komputer z dostępem do Youtube, chustka do ukrycia bazi, wydrukowane ilustracje, gałązki bazi, kartka A3 (niebieska lub zielona), farba brązowa, pasta do zębów w kolorze białym, pędzel.
Wiemy już, że na wiosnę przylatują do nas ptaki, trawa rośnie zielona i coraz mocniej świeci słońce. Dziś poszukamy bazi na drzewach.
Kiedy wymieniamy poznane przejawy wiosny, możemy odnieść się do poprzednich prac plastycznych (bociana, trawy i słońca).
Nie możemy wyjść na prawdziwy spacer, ale zapraszam cię do obejrzenia filmu.
Oglądając wspólnie film, warto opisywać dziecku oglądaną przyrodę własnymi słowami. Tak jak robią to Państwo na prawdziwym spacerze.
Jakie ładne są wiosenne bazie. Przeczytam Ci teraz zagadki.
W trakcie czytania wiersza trzymamy przed dzieckiem ilustracje bazi. Przykrywamy ją chustką i pozwalamy odkryć dopiero po przeczytaniu zagadki. W trakcie czytania drugiej zagadki możemy schować pod chusteczkę prawdziwe bazie.
"ZOBACZYSZ JE WIOSNĄ,
GDY NA WIERZBACH ROSNĄ.
SREBRNE FUTRA MAJĄ.
JAK SIĘ NAZYWAJĄ "
Teraz pozwalamy dziecku odkryć chustkę.
Tak, to bazie!
"MYSZEK NIE ŁOWIĄ, PTASZKÓW NIE JEDZĄ,
TE KOTKI SZARE, CO NA DRZEWACH SIEDZĄ."
Ponownie dziecko odkrywa naszą chustkę.
Tak, to też bazie! Brawo, zagadka rozwiązana.
Zapraszam Cię do namalowania wiosennych bazi.
Rozkładamy przed dzieckiem kartkę A3 ( niebieską lub zieloną). Szykujemy pędzel i brązową farbę. Na tacę lub talerzyk wyciskamy niewielką ilość białej pasty do zębów.
Zachęcamy by dziecko samodzielnie lub z pomocą namalowało pędzlem brązowe gałązki wierzby. Następnie dziecko nabiera na palce pastę i maluje bazie na gałązkach.
Brawo! Piękne bazie namalowałeś. A tak namalowaliśmy nasze bazie.
Chcesz się podzielić z nami swoją pracą?- prosimy rodziców o zrobienie zdjęć i wysłanie na adres mailowy: domowo393@gmail.com

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
Masażyki na wesoło

1. Ścieżka fakturowa:
Dziecko leży na plecach, siedzi wspomagane przez rodzica, stoi z asekuracją rodzica. Wykorzystamy : materiały o różnej fakturze, przybory dowolne, dostępne w domu dywaniki łazienkowe, karimaty i inne pomysły mile widziane…
Układamy np.: miękkie poduszki, kocyk, szalik, dywanik, folię bąbelkową, matę, materacyk, torbę foliową wypełnioną grochem, itp.
Ela: wspomagana turla się, pokonuje ścieżkę na czworakach, chodzi boso trzymana za rękę przez mamę lub tatę
Maja: turla się ze wspomaganiem, pokonuje ścieżkę na czworakach, chodzi boso ze wspomaganiem mamy lub taty,
Jasiek : turla się, pokonuje ścieżkę na czworakach, chodzi boso ze wspomaganiem mamy lub taty.
Krystian: chodzi boso samodzielnie; z asekuracją drugiej osoby biega po ścieżce.
Weronika : turla się wspomagana przez mamę lub tatę. Zawijamy Weronikę w kocyk i dociskamy miękką poduszką
Wiktor : turla się wspomagany przez mamę. Dotykamy różnych części ciała dziecka np.: miękką poduszką, piłką, przykrywamy kocykiem i wałkujemy butelką z wodą
Hania: turla się wspomagana przez mamę, tatę. Dotykamy różnych części ciała dziecka np.: miękką poduszką, przykrywamy kocykiem i przesuwamy z lekkim dociskiem piłkę z dołu do góry i z powrotem.
Czekamy na Państwa zdjęcia z przygotowanymi przez Was ścieżkami sensorycznymi.
Prosimy przesyłać na adres domowo393@gmail.com
2. Masażyk nóg:
Dziecko leży, siedzi. Do masażu można użyć kremu, oliwki.
POMASUJĘ PRAWĄ NOGĘ, ŻEBY POSZŁA W DŁUGA DROGĘ
rodzic masuje nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę
POMASUJĘ LEWĄ NOGĘ, BO NA JEDNEJ IŚĆ NIE MOGĘ.
rodzic masuje nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę
TWOJĄ MAŁĄ PRAWĄ NÓŻKĘ, WNET POŁOŻĘ NA PODUSZKĘ
rodzic kładzie nogę dziecka na miękką poduszkę
A DLA TWOJEJ LEWEJ NÓŻKI, MAM MASAŻYK NA PALUSZKI
POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ LEWEJ NÓŻKI
rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego
PRAWA NÓŻKA TEŻ JE MA. POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ PRAWEJ NÓŻKI
rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego
Po zakończeniu masażyku rodzic łaskocze dziecko w stopy;
szura, uderza stopami dziecka w poduszkę, klaszcze stopami - rodzic wspomaga dziecko.
3. Masażyk twarzy:
Dziecko leży, siedzi samodzielnie lub siedzi wspomagane przez rodzica .
Zachęcamy do zabawy przed lustrem
ABY BYŁO NAM WESOŁO, MASUJEMY (delikatnie) CZOŁO
RAZ I DWA, RAZ I DWA ŁADNE CZOŁO MA !! ( klaszczemy w ręce wspólnie z dzieckiem)
TERAZ OCZY, POD OCZAMI I POD NOSEM, POD WARGAMI (delikatnie dotykamy wymienionych części twarzy)
POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO… SWOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy przez dziecko)
POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO … MOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy rodzica przez dziecko)
BRODĘ, NOSEK ORAZ CZOŁO (pomagamy dziecku dotknąć wymienionych części twarzy)
POSZCZYP TERAZ SWOJĄ TWARZ (wspomagamy ruch szczypania twarzy przez dziecko)
POPATRZ NA MNIE …CZY MNIE ZNASZ??
Po masażyku rodzic robi śmieszne miny do dziecka np.: cmoka, dotyka swoim nosem do noska dziecka, dmucha na buzię, uśmiecha się …. czeka na reakcję dziecka
Zapraszamy na kolejny tydzień zabaw w domowym przedszkolu. Grupa różowa zaprasza serdecznie. Będziemy szukać słońca i oznak wiosny. Założymy też domowy ogródek. Niech w naszych domach będzie wesoło. Zapraszamy również do zajrzenia na
STRONĘ
GŁÓWNĄ gdzie czeka na dzieci niespodzianka od wolontariuszy oraz w zakładkę
AKTUALNOŚCI gdzie pojawiają się niespodzianki i atrakcję dla dzieci.
Wiosenne słońce
Potrzebne rzeczy: Tablet, komputer z dostępem do YouTube, wydrukowana kolorowanka lub narysowane przez rodzica kontury słońca na kartce A4, kasza manna, farba w kolorze żółtym, klej magiczny lub wikol, przedmioty w kolorze żółtym, książka do komunikacji.
Chodź poszukamy wiosennego słońca.
Rodzice zachęcają by dziecko zobaczyło jak za oknem świeci słońce. Czy jest za chmurką czy może zupełnie go nie ma. Do obserwacji przyda nam się książka do komunikacji, gdzie dziecko może wskazać symbol wiosny oraz symbol słońca, chmurki czy deszczu.
Popatrz za okno, przyszła do nas wiosna.
Spójrz jakie piękne słońce mamy za oknem.
Dlatego dzisiaj przywitam się z Tobą wiosenną piosenką.
W piosence słowa pozwalają nam na zabawę gestem. Zaprośmy dziecko do aktywnego słuchania. Poniżej różne przykłady gestów, które możemy wykorzystać w trakcie zabawy z piosenką:
w mym sercu- pokazujemy symbol serca lub miejsce gdzie jest serce
piosenka- gest dyrygowania
świeżym powiewem- machamy dłońmi nad głową
słońca iskrzeniem- pokazujemy słońce wyciągając rękę do góry i kręcąc na boki otwartą dłonią
radosna- kreślimy dłonią uśmiech na ustach
słoneczna- pokazujemy słońce wyciągając rękę do góry i kręcąc na boki otwartą dłonią
pachnąca- udajemy że wąchamy kwiat trzymany w dłoni
gdy deszczyk zaskoczy- przesuwając dłonie z góry na dół poruszamy delikatnie palcami
przyrodą kwitnąca- rozkładamy dłonie jakby były rozkwitającym kwiatem
otwórz swe oczy- odsłaniamy oczy zasłonięte dłońmi
tęczą na niebie- malujemy pędzlem wysoko nad głową
ptaki wracają- machamy skrzydłami
Brawo! Pięknie słuchałeś i pokazywałeś.
Po wysłuchaniu piosenki możemy zapytać dziecko
Posłuchamy jeszcze raz?
Kiedy już pobawicie się przy piosence, czas na pytania. W zależności od możliwości dziecka oraz tego jakimi przedmiotami dysponujemy możemy pobawić się w rozpoznawanie koloru żółtego.
Na początku pytamy dziecko:
Jakiego koloru jest słońce?
Można pokazać mu paletę kolorów w książce lub dać do wyboru dwa symbole.
Co może być jeszcze żółte? Poszukamy?
Warto dziś ubrać coś żółtego sobie lub dziecku (apaszkę, koszulkę, skarpetki). Może mają Państwo jakieś przedmioty w kolorze żółtym np. klocki, zabawki. Porozkładajmy je. Zadaniem dziecka jest wyszukanie żółtych przedmiotów spośród innych.
Ale popatrz nasze słońce jest takie blade. Trzeba dodać mu radości i koloru.
Pokazujemy dziecku kolorowankę ze słońcem.
Czy już wiesz jakiego koloru brakuje naszemu słońcu?
Pokolorujmy słońce.
Na początku zapraszam Cię do wymieszania farby z kaszą.
Żeby stworzyć nasze słońce musimy wymieszać kaszę z farbą. Do miski wsypujemy taką ilość kaszy by pokryła nam kartkę A4. Do kaszy dodajemy żółtą farbę i mieszamy wcierając dłonią farbę w kaszę. Robimy to do momentu aż kasza stanie się na nowo sypka. ( Kaszę można zafarbować wcześniej). Następnie smarujemy klejem kolorowankę i posypujemy kaszą.
Spójrz jakie piękne słońce. Żółte i radosne.
Dziękuję za piękną pracę.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
Ćwiczenia koordynacji ruchowo-wzrokowej - czyli praca rąk pod kontrolą wzroku

Dziecko siedzi na podłodze lub na krzesełku w towarzystwie Mamy/Taty, kontrolujemy żeby czynności które wykonuje odbywały się pod kontrolą wzroku….. „ Robimy pranie i wiosenne porządki”
• Dziecko wspomagane przez rodzica potrąca rękami naprzemiennie zawieszone na sznurku między krzesłami lub suszarce, „uprane” pluszaki, chusteczki, ubranka żeby szybciej wyschły
• Mama lub tata pomaga dziecku chwytać jedną ręką lub oburącz i zdejmować pachnące wiosennym wietrzykiem kolorowe chusteczki, ubranka, pluszaki zawieszone na suszarce lub sznurku
• Dziecko wspomagane przez rodzica wrzuca do koszyka lub pudełka zdjęte ubranka, chusteczki, pluszaki, itd.
• Poszukiwanie skarbów : do miski wypełnionej wodą wrzucamy małe elementy z Kinder niespodzianek lub inne drobne zabaweczki, dziecko stara się je wyłowić rękami , każdy sukces nagradzamy brawami
27.03.2020
Dzień dobry dzieci.
Kiedy za oknem słońce a my nie możemy wychodzić, zapraszam aby się ubrać, otworzyć szeroko okno lub wybrać się na balkon. Pooddychajmy świeżym powietrzem, wystawmy buzię na słonko. Być może uda się usłyszeć jak przyroda wiosną ożywa. Może usłyszycie śpiew ptaszków. A może mama lub tata poznają jaki to ptaszek śpiewa za oknem.
Jest to dobra okazja by porozmawiać o dzisiejszej pogodzie (za pomocą książki do komunikacji).
Ptasie zagadki
Potrzebne rzeczy: ilustracje ptaków , tekst zagadek odtwarzacz mp3, koc.
Prosimy o wydrukowanie wiersza oraz ilustracji. Z tyłu obrazków można nakleić tekst zagadek tak aby rodzic widział tekst a dziecko mogło patrzeć na obrazek z ptakiem. Na samym początku pokazujemy dziecku ilustrację opowiadając o ptaszku i wysłuchując dźwięku śpiewu ptaszka. (nagrania poniżej). Można również wspomagać się gestem (np pokazać jak kuka kukułka, złożyć ręce tak by wyszedł dach dla jaskółki, albo stanąć na jednej nodze jak bocian)
Posłuchaj! To klekocze bocian. To duży, czarno biały ptak. On lubi stać na jednej nodze i żabki boją się go srodze. Chodzi po łące dumnie na swych czerwonych, długich nogach.
Posłuchaj! A to Jaskółka malutki ptaszek co zwiastuje wiosnę. Buduje sobie gniazdko pod dachem a gdy deszczyk ma popadać to kręci kółka pod naszymi oknami. Może kiedyś uda nam się te akrobację zobaczyć.
Posłuchaj! To kukułka. Jak pięknie kuka. Policzymy ile razy? Spotkać ją można w lesie. To bardzo ładny ptaszek.
Kiedy dziecko zapozna się z obrazkami i dźwiękiem ptaków, proponujemy zabawę w zagadki. Czytamy zagadkę i pokazujemy dziecku do wyboru dwa obrazki.
Teraz pobawimy się w zgadywanie. Jaki to ptak? Posłuchaj!
I kolejno czytamy zagadki dając do wyboru obrazek ( możemy oczywiście podpowiadać dziecku, wykonywać gesty oraz przyjmować ptasie pozy )
Bocian
Czarno-biały ptak
po łące spaceruje.
Lubi stać na jednej nodze,
na żabki poluje.
Kukułka
Słychać ją wokoło
wśród sosen i buków,
jak woła wesoło:
kuku, kuku, kuku!
Jaskółka
Ptaszek co ludziom wiosnę zwiastuje.
Gniazda pod dachem sobie buduje.
Przed deszczem nisko zatacza kółka.
Wiadomo wszystkim, kto to?
Po zabawie zapraszam Cię na dywan ( matę, kocyk). Będziemy słuchać ptaków i odpoczywać.
Włączamy ścieżkę dźwiękową z nagranym śpiewem ptaków. W zależności od tego jak długo dziecko potrafi się relaksować, słuchamy.
Będziemy się relaksować. Można położyć się na podłodze na wprost siebie, tak by mieć kontakt wzrokowy z dzieckiem. Najważniejsze by dziecko w tej pozycji czuło się bezpieczne i chciało zostać w niej przez jakiś czas. Kiedy mówimy do dziecka staramy się w tym czasie mówić cicho. Leżąc na podłodze na plecach możemy bawić się rączkami, udawać ptaszki, zachęcać by dziecko robiło to wspólnie z nami. Ptaszki ( rączki) mogą fruwać. Fruwają wysoko , fruwają nisko, siadają na nosku dziecka, siadają na uchu, Ptaszki szukają gniazdka we włosach dziecka pod pachą i odfruwają, przyfruwają . Taka relaksacja czy baraszkowanie sprzyja budowaniu więzi z dzieckiem.
Życzymy dobrego weekendu:)

Propozycje zabaw rozwijających komunikację dla grupy różowej
Weronika
Zabawa z wykorzystaniem wiersza „ Dni wiosenne”. Czytamy wiersz o wiośnie. Następnie robimy ilustrację przedstawiającą wiosnę. Weronika wybiera co ma się znaleźć na obrazku za pomocą symboli ( symbole wycinamy i umieszczamy na tablicy wyboru; do stworzenia pracy można wykorzystać zdjęcia znajdujące się pod wierszem lub stworzyć własne rysunki).
wiersz do pobrania
symbole
Ela
Zabawa z wykorzystaniem wiersza „ Przyjście wiosny”. Zapoznajemy się z treścią wiersza. Czytamy początek wersu a Ela kończy zdanie (wykorzystujemy tablicę z symbolami i umieszczamy w komunikatorze GoTalk, Ela kończy zdanie używając właściwego symbolu).
wiersz
symbole
Krystian
Zapowiadamy, pokazując symbol wiosny, o czym będziemy słuchać piosenki. Wspomagamy się również gestem – słuchać ( przykładamy rękę do ucha). Słuchamy piosenki, po zakończeniu modelujemy używanie gestu – słuchać (sami pokazujemy gest) i zapowiadamy, że będziemy słuchać jeszcze raz.
https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM
symbol wiosna
Jan
Proponuję zabawę z piosenką „Była sobie żabka mała”. Do zabawy potrzebujemy instrument. Najlepiej sprawdzi się bębenek - który w grupie różowej wykorzystywany jest na zajęciach dydaktycznych podczas wiosny. Jeśli nie mają Państwo bębenka można go stworzyć samemu. Film instruktażowy umieszczony jest w opisie zajęć dydaktycznych. Śpiewamy zwrotkę piosenki, a w czasie refrenu dodatkowo gramy na instrumencie, Janek może sam grać lub gramy wspólnie. Możemy również modyfikować zabawę – zmieniając tempo – śpiewając raz szybko a raz wolno.
Hania
Proponuję wspólne czytanie wiersza o tematyce wiosennej. Zapoznajemy się z treścią wiersza, czytamy początek wersu i pokazujemy ilustrację, Hania kończy wers wybierając odpowiedni symbol opisujący obrazek ( symbole wycinamy i umieszczamy na tablicy wyboru, mogą być umieszczone wszystkie 4 symbole lub w razie trudności można zmniejszyć ilość symboli do wyboru).
do pobrania
symbole
Wiktor
Propozycja zabawy z piosenką i masażykiem. Pokazujemy symbol, zapowiadając co będziemy robić – (symbol słuchać – będziemy słuchać piosenki „ Zajączek” ; symbol masować – będziemy masować rączki wykorzystując masażyk „Zajączek”). Następnie umieszczamy symbole na komunikatorze, a Wiktor wybiera co chce teraz robić.
piosenka
symbole
Maja
Zabawa z wykorzystaniem wierszyka „O wiośnie”. Wspólnie zapoznajemy się z wierszem i oglądamy ilustracje umieszczone przy każdym wersie. Czytamy początek wersu a Maja uzupełnia wers wybierając odpowiedni symbol pasujący do ilustracji. Symbole umieszczamy na tablicy wyboru. Zapowiadamy o czym będzie wierszyk pokazując symbol –wiosna.
wiersz
symbole

RELAKSACJA
Drogie Dzieci i Rodzice
Jak w każde piątkowe popołudnie czas na relaks!
Spróbujmy stworzyć miły nastrój. Nastrój spokoju.
Zasuńmy firanki, zasłony, rolety….
Przygotujmy sprzęt do odtwarzania muzyki, laptop do odtwarzania melodii/piosenek z youtuba; odtwarzacze płyt, jeśli chcecie Państwo skorzystać z własnych ulubionych nagrań.
Przygotujmy wygodne miejsce na kanapie, dywanie, kocu...
Zaczynamy….
Ułóżcie się wygodnie, uruchomcie swoją wyobraźnię , zamknijcie oczy i poddajcie się fali spokoju, rozkołyszcie zmysły, rozluźnijcie mięśnie, poczujcie błogostan i przyjemność... Dziecko może leżeć przytulone do rodzica.
Komu z Państwa wystarczy muzyka, proszę słuchać…kto lubi puścić wodze fantazji może snuć własną opowieść lub opowiadać ulubioną bajkę…kto potrzebuje wsparcia, oto one………………
"Marcowe słońce przygrzewa coraz mocniej. Jego promienie łaskoczą nas w nos, ciało ogarnia błogie ciepło...Nasza głowa wygodnie spoczywa na miękkim mchu, jest przyjemnie....Nasze ręce robią się ciężkie, nie mamy siły ich unieść do góry
W dali słychać szum strumyka, ogarnia nas błogie ciepło...nasz brzuszek robi się ciężki, plecy mocno przylegają do ziemi, poczujmy jaki mech jest wygodny, mięciutki ;-) Nad nami przelatują ptaszki. Ooo!!!! słyszycie jak się nawołują? Mówią- to wiosna! Wiosna! Wszędzie słychać radosny świergot, szum strumyka , miły ciepły wiaterek owiewa nam buzie i rączki, Ogarnia nas błogie rozleniwienie...Leżymy w promieniach ciepłego wiosennego słońca i jest nam dobrze, ptaszki śpiewają, woda szumi.. Poddajemy się całkowicie otaczającej nas przyrodzie....I tak wsłuchując się w muzykę, leżymy kilka -kilkanaście minut. Nagle wszystko ucicha, stuk-puk, stuk-puk co to? To dzięcioł puka...Czas wstawać! Otwieramy oczy, przeciągamy się leniwie....Robimy się duzi, duzi, duzi... jak niedźwiedzie z zimowego snu Powoli siadamy...Wróciliśmy z wiosennej wycieczki!
Życzymy udanego weekendu!
Rehabilitacja
26.03.2020
Przyszła do nas wiosna. W naszym przedszkolu zmieniła się już dekoracja, jednak jakoś smutno i pusto bez Was.
W naszej grupie w trakcie zajęć wstępnych wiosną zmienia się instrument, którym witamy dzieci. Już nie towarzyszy nam dzwonek, ale radosny i głośny dźwięk bębenka. To on przez całą wiosnę będzie ogłaszał, że właśnie zaczynamy zajęcia. Zapraszamy do zapowiadania dziecku zajęć poprzez radosne granie na bębenku. Jeżeli nie mają Państwo takiego instrumentu

można samemu zrobić go z rzeczy, które znajdziemy w każdym domu. Poniżej film instruktażowy jak zrobić bębenek. Zachęcamy również aby w trakcie zajęć wykorzystywać jakiś akcent w kolorze zielonym. Może to być jakaś chusteczka lub ubiór rodzica z elementem zieleni.
W gnieździe u bociana.
Potrzebne rzeczy: kartka A3 (może być jasno zielona), papier kolorowy (brązowy czerwony, czarny), okrągłe waciki kosmetyczne, klej, nożyczki, tablet lub komputer z dostępem do Youtube
Dziś zapraszam Cię do tańca z bocianem i żabką.
Zaprośmy dziecko do tańca. Można też zaprosić innych domowników do tańca „ Siaba, daba..”
Kiedy piosenka się skończy można zapytać dziecko:
Zatańczymy jeszcze raz? Czy już koniec?
Wykorzystujemy tutaj znane nam gesty (Makaton, inne) lub książkę do komunikacji.
Czy pamiętasz naszego bociana co pięknie klekotał w swoim gniazdku?
Jak machał swoimi dużymi skrzydłami?
Obejrzyjmy jeszcze raz nasz film o bocianie.
Zapraszam Cię do zrobienia gniazda, w którym zamieszka nasz bocian.
Ważne aby każda czynność była zapowiadana przez rodzica. Dziecko wtedy ma świadomość tego co właśnie robi. Warto też pokazać dziecku gotową już pracę na załączonym zdjęciu.
Na początek trzeba naszykować zieloną kartkę A3, która będzie naszym tłem.
Następnie wspólnie z dzieckiem wydzieramy paski z brązowego papieru( to będzie nasze gniazdo). Wycinamy lub wydzieramy prostokąt z białej kartki (to będzie nasza szyja). Z czerwonego papieru wycinamy dziób. Naszą głową będzie wacik kosmetyczny. Oko można wyciąć z czarnego papieru lub przykleić ziele angielskie. Wszystkie elementy przyklejamy tak jak jest na zdjęciu. Paski przyklejamy na zieloną kartkę tak by stworzyły owalny kształt. Przyklejamy szyję, głowę, dziób a na końcu oko. Bocian gotowy.
A może zrobimy jeszcze jednego bociana, żeby nie było mu smutno?
A tak wyszła nasza praca:))

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
Ćwiczenia rąk
Dziecko siedzi buzią w kierunku Mamy/Taty lub na kolanach rodzica (przy okazji można zrobić patataj)

• Podnoszenie naprzemienne prawej ręki, lewej ręki dziecka do góry ze wspomaganiem Mamy lub Taty ( z lekkim potrząsaniem)
• Podnoszenie obu rąk do góry ze wspomaganiem rodzica
• „Wiosenny wiaterek”- razem machamy rękami w różnych kierunkach
• Poszukiwanie skarbów : w naczyniu wypełnionym ryżem, piaskiem lub grochem ukrywamy małą zabawkę, dziecko stara się ją odnaleźć…sukces nagradzamy klaskaniem
• „Brawo dla marcowego słoneczka” i dla Nas - wspólnie klaszczemy bo ćwiczenia były fajne i dobrze nam poszło

25.03.2020
Wiosenne ptaki - Kle kle boćku, kle kle.
Potrzebne rzeczy: komputer lub tablet z dostępem do Youtube, komunikator. Do wykonania dni tygodnia: blok techniczny z kolorowymi kartkami
Dzisiaj przeczytam Ci wierszyk o bocianie.
Rodzic czyta wierszyk zachęcając dziecko do włączenia się we wspólne czytanie w refrenie. Można nagrać na komunikator refren i gdy refren się pojawi dziecko naciśnie"Kle Kle Kle". Jeżeli nie posiadają Państwo komunikatora zachęcamy by wspólnie z dzieckiem pokazywać rączkami jak mówi bocian w trakcie czytania refrenu.
Bocian
Bociek, bociek leci!
Dalej, żywo, dzieci!
Kto bociana w lot wyścignie,
Temu kasza nie ostygnie.
Kle, kle, kle, kle, kle!
Bociek dziobem klaska:
— Wyjdź, wyjdź , jeśli łaska!
Niech zobaczę, niech powitam,
Niech o zdrowie się zapytam.
Kle, kle, kle, kle, kle! ( komunikator lub gest)
— A ty, boćku stary,
Piórek masz do pary;
Żaby je liczyły w błocie,
Naliczyły cztery krocie.
Kle, kle, kle, kle, kle! ( komunikator lub gest)
Nim skończyły liczyć,
Już je zaczął ćwiczyć.
— Oj, bocianie, miły panie,
Miejże dla nas zmiłowanie!
Kle, kle, kle, kle, kle! ( komunikator lub gest)
A teraz posłuchamy razem odgłosów bociana. ( link do filmu poniżej)
Rodzić włącza film i zachęca dziecko do wysłuchania odgłosów, wspólnie pokazując rękami -jak mówi bocian.
Słyszysz jak woła kle kle kle ?
Popatrz jakie ma długie czerwone nogi nogi, długi czerwony dziób, duże skrzydła i cały jest w piórach.
Można poprosić dziecko aby pokazało:
Jak bocian staje na jednej nodze?
Jak macha skrzydłami?
Jak mówi bocian?
Wszystkie te czynności dziecko może pokazywać samo lub z pomocą rodzica. Jeżeli nie jest możliwe aby dziecko wykonało gest, pozę, rodzic może zrobić to sam. Można wtedy zapytać :
Chcesz zobaczyć jak mówi bocian?
Chcesz zobaczyć jak bocian staje na jednej nodze? Itd... (Dziecko odpowiada TAK/NIE)
Jeżeli dziecko ma ochotę na dalszą zabawę w wysłuchiwanie odgłosów, poniżej przedstawiamy propozycję innych wiosennych ptaszków.
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w Bocian
https://www.youtube.com/watch?v=3-VM2mJQZGg Kukułka
https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0 Skowronek
https://www.youtube.com/watch?v=CbU3xzIyKTo Jaskółka
POZDRAWIAMY SERDECZNIE RODZICÓW ORAZ DZIECI :)

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
Ćwiczenia nóg (pomoc Mamy lub Taty bezcenna)
1. POZYCJA WYJŚCIOWA: leżenie na plecach
-
naprzemienne zginanie i prostowanie nóg w kierunku brzucha - wspomagane przez rodzica – jedzie rowerek na wiosenny spacerek
-
zginanie i prostowanie obu nóg w kierunku brzucha- wspomaganie przez rodzica; można oprzeć stopy dziecka na brzuchu rodzica, dziecko prostując nogi próbuje wywrócić Mamę albo Tatę
-
rozkroki po podłożu- wspomagane przez rodzica (pół pajacyk)
-
nogi uniesione, bicie „brawo” stopami

Wtorek 24.03.2020
Eksperymentujemy- Zabawa z kolorami wiosny
Potrzebne rzeczy: duża kartka A3, farby( niebieska, czerwona, żółta), ucięty kawałek gąbki do zmywania naczyń lub do kąpieli, taca lub 3 talerzyki, ręczniki papierowe, woda i mydło.
1. Przeczytam Ci wierszyk o kolorach.
Kolory
Powiem Wam – ale w sekrecie –
Coś czego pewno nie wiecie:
Dziś nudziły się kolory,
Urządziły więc wybory,
Który najładniej wygląda.
Każdy niepewnie spogląda...
I jak wszystkie w miejscu stały,
Tak się wszystkie rozbrykały:
Żółty wskoczył na czerwony,
Na niebieski z drugiej strony,
A niebieski na czerwony...
I tak zrobiły zielony,
Później zaś pomarańczowy,
A na koniec fioletowy!
2. Zapraszam Cię do zabawy kolorami.
Na dużej tacy kuchennej ( mogą być to również 3 talerze plastikowe) przygotowujemy po 2 kolory farb: niebieska i czerwona; czerwona i żółta; żółta i niebieska;
Wkładamy rączkę dziecka w farby i mieszamy do uzyskania kolorów: zielonego, pomarańczowego, fioletowego.(Myjemy rączki)
3.Popatrz jakie kolory nam powstały.
Następnie na kartce A3( kolorem zielonym) dziecko maluje dłońmi trawkę. (Myjemy rączki)
4.Popatrz jaką piękną i soczystą trawę namalowałeś.
Bierzemy gąbeczkę i stemplujemy trawę pozostałymi dwoma kolorami. ( to będą nasze kwiatki)
5 Zobacz jakie piękne kwiatki namalowałeś . Chyba przyszła do nas wiosna.
Ważne! Zachęcajmy dziecko aby wykonywało wszystkie czynności jak najbardziej samodzielnie. Jeżeli nie jest możliwe by malowało samo, pomagamy poprzez włożenie ręki dziecka w farby i wspólne malowanie . Inną propozycją jest aby rodzic wykonywał czynności samodzielnie i opisywał dziecku wszystko co robi, zachęcając do obserwacji .
Ważne jest również aby dziecko mogło komunikować się z nami w trakcie wspólnych zabaw. Zachęcajmy dzieci do komunikacji alternatywnej ( tablet, książka do komunikacji, komunikatory, pytania zamknięte: TAK/NIE)
Możemy zadawać proste pytania dotyczące tego co robimy wspólnie.
Przykłady pytań dotyczących dzisiejszego tematu: Jaki kolor widzisz? Jaka jest teraz pora roku? Jakiego koloru jest nasza trawa? Którym kolorem chcesz namalować kwiatki?
Czekamy na Wasze prace pod adresem: domowo393@gmail.com

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Różowej
Stymulacja dotykowa ciała
1. . POZYCJA WYJŚCIOWA: dziecko leży na plecach lub siedzi wspomagane przez rodzica
· Masaż sensoryczny ciała materiałami o różnej fakturze: np. miękka szczoteczka, gąbka miękka- szorstka, szalik, futerko, miękka piłeczka, piłeczka z kolcami, duża piłka itd
· Zmiany pozycji: obroty na bok prawy, obroty na bok lewy, obrót na brzuch …powrót
Zawijanie dziecka w kocyk – rozwijanie z kocyka