DSC_0015
DSC_0017
DSC_0179
DSC_0066
DSC_0091
DSC_0072
DSC_0180
DSC_0113
DSC_0125
budynek

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
Tel.: (22) 646 50 16
Tel./Fax: (22) 845 05 77
ps393@edu.um.warszawa.pl

Aktualności

Dzień Dziecka
1 czerwca 2020

Z okazji Dnia Dziecka, nasza Wolontariuszka Natalia przesyła dla Was piosenkę ...

Film o tolerancji
29 maja 2020

Pare słów o tolerancji! Zapraszamy do obejrzenia filmu, w którym Kinga, siostra Martynki i Weroniki z naszego przedszkola, ...

Linki

 

Domowe Przedszkole

 
Witamy Państwa.
 
W związku z zaistniałą sytuacją chcemy zaprosić Państwa do wspólnej zabawy z dzieckiem w domu.
 
Przesyłamy Państwu scenariusz zajęć, który realizowany by był w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych na terenie przedszkola, ale może być realizowany także w warunkach domowych z jednym lub dwojgiem rodziców. Do zabawy można także zaprosić rodzeństwo. Scenariusz ten został nieco zmieniony i dostosowany do aktualnej sytuacji. Oczywiście, niewielka modyfikacja jest jeszcze możliwa. Jeżeli Państwo nie posiadacie np. danego instrumentu, to można zastąpić jakimś innym przedmiotem (np. grę na bębenku zastępujemy grą na blacie drewnianym lub na garnkach kuchennych, zielona chusta może być zastąpiona ubraniem w kolorze zielonym).
 
Codziennie będziemy przesyłać Państwu scenariusz na każdy dzień.
 
Serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy i życzymy mile spędzonego czasu.
 
 
Nauczycielki z grupy zielonej
Magdal Zbańska
Joanna Sobolewska
 
 
Drodzy rodzice!
 
W związku z zaistniałą sytuacją, w każdy czwartek będę umieszczać propozycje ćwiczeń, gier i zabaw rozwijających komunikację do wykorzystania przez Państwa w domu. W każdy poniedziałek będę umieszczała dodatkowe ćwiczenia i zabawy, co tydzień, dla innej grupy. Zachęcam do kontaktu mailowego w celu konsultacji oraz przekazania informacji zwrotnej na temat proponowanych aktywności. Proszę kontaktować się ze mną pod adresem domowo393@gmail.com.   
Oliwia Iwańska – pedagog specjalny, logopeda
 
 
 
Drodzy rodzice, kochane dzieci
 
Za oknem wiosna. Przyroda  budzi się do życia. My też obudźmy się z zimowego snu.Pora na ćwiczenia i trochę ruchu.
  Codziennie będziemy zamieszczać ćwiczenia dla poszczególnych grup.
Życzymy powodzenia i dobrej zabawy. W razie pytań i wątpliwości prosimy pisać na podanego mail'a. domowo393@gmail.com
 Chętnie wszystko wyjaśnimy.
Rehabilitacja
 
 
Dzień dobry
 
Naszym codziennym rytuałem w przedszkolu jest zapoznanie się z aktualnym dniem tygodnia. To ważny element zajęć. Wprowadza w  codzienne życie ład oraz powtarzalność, która sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie. Wszystkie dni tygodnia mają swoje kolory. Część dzieci ma dni tygodnia  w swoich książkach do komunikacji. Można również przygotować 7 kartek, najlepiej z bloku technicznego (zielony, niebieski, biały, brązowy, żółty, różowy, czerwony) i napisać na nich  u góry nazwy dni tygodnia. Proponujemy aby codziennie pokazywać dzieciom kartę w danym kolorze  dnia: np. w środę pokazujemy dziecku kartę w kolorze białym, mówiąc:
 
Popatrz dziś jest środa, biały dzień. Biały jak śnieg.  A może masz białe ubranko na sobie?  Zobacz, mama ma białą bluzeczkę. Poszukajmy białego koloru?
 
Tak mogą Państwo rozpoczynać swoją codzienną aktywność z dzieckiem. Być może uda się również zawieszać karty kolejnych dni tygodnia na rozwieszonym sznurku przypinając spinaczem do prania lub powiesić na tablicy czy ścianie. Tak kolejno zawieszane karty pozwalają nie tylko widzieć dany dzień. ale również upływający czas.
 
Kolory dni:
 
poniedziałek- zielony, wtorek- niebieski, środa- biały, czwartek- brązowy, piątek- żółty, sobota- różowy, niedziela- czerwony
 

Pożegnalny filmik od  wolontariuszki Natalii

 

Kilka słów od Rehabilitantek

 

Życzenia wakacyjne od Pani Oliwii

26.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

26.06.2020r. rehabilitacja    

25. 06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

25.06.2020r. rehabilitacja   

25.06.2020r. Zajęcia Logopedyczne. 

Jagienka

Bozhenka

Tadzio

Miłosz

Andrii

Fabian

24.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

24.06.2020r. rehabilitacja   

 

23.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik 1      załącznik 2

23.06.2020r. rehabilitacja       

22.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik

22.06.2020r. rehabilitacja     

22.06.2020r. Zajęcia logopedyczne.    

Jagienka

Bozhenka

Fabian

Andrii

Tadzio

Miłosz

 

 

19.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

załącznik 1       załącznik 2      załącznik 3

19.06.2020r. rehabilitacja      

18.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik 1          załącznik 2

18.06.2020r. rehabilitacja     

 

18.06.2020r Zajęcia logopedyczne  

Andrii

Bozehna

Fabian

Jagienka

Miłosz

Tadzio

17.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

załącznik

17.06.2020r. rehabilitacja    

16.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

16.06.2020r. rehabilitacja    

15.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

15.06.2020r. rehabilitacja   

12.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

12.06.2020r. rehabilitacja   

 

10.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

 

10.06.2020r Rehabilitacja  

09.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

załącznik

 

09.06.2020r Rehabilitacja  

 

08.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

załącznik

 

08.06.2020r  Rehabilitacja  

 

08.06.2020r Zajęcia logopedyczne  

Andrii

Bozehna

Fabian

Jagienka

Miłosz

Tadzio

05.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

05.06.2020r. rehabilitacja     

04.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

04.06.2020r. rehabilitacja    

04.06.2020r Zajęcia logopedyczne 

Andrii

Bozehna

Fabian

Jagienka

Miłosz

Tadzio

 

03.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

03.06.2020r. rehabilitacja     

02.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik 1       załącznik 2

02.06.2020r. rehabilitacja    

01.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

załącznik 1          załącznik 2

01.06.2020r. rahabilitacja    

29.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik

29.05.2020r. rehabilitacja     

28.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne    

załącznik 1        załącznik 2 

28.05.2020r. rehabilitacja    

28.05.2020r. Zajęcia logopedyczne    

Bozhenka

Andrii

Tadzio

Miłosz

Fabian

Jagienka

27.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne     

załącznik  1      załącznik  2

27.05.2020r. rehabilitacja     

26.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik 1            załącznik  2

26.05.2020r. rehabilitacja       

 

25.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik 1      załącznik 2      załącznik 3       załącznik 4      załącznik  5       załącznik 6

25.05.2020r. rehabilitacja    

25.05.2020r. Zajęcia logopedyczne    

Miłosz

Jagienka

Fabian

Andrii

Bozhenka

Tadzio

22.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik           załącznik

22.05.2020r. rehabilitacja     

21.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

21.05.2020r. rehabilitacja       

21.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.  

Tadzio

Miłosz

Jagna

Fabian

Bozhenka      do druku

Andrii

20.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

 

20.05.2020r. rehabilitacja   

19.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

19.05.2020r. rehabilitacja     

18.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

18.05.2020r. rehabilitacja   

15.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

15.05.2020r. rehabilitacja     

14.05.2020.r Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik1        załącznik2           załącznik3

14.05.2020r. rehabilitacja   

14.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Tadzio

Bozhenka

Andrii

Miłosz

Fabian

Jagienka

13.05. 2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik1      załącznik2        załącznik3         załącznik4

13.05.2020r. rehabilitacja.  

12.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik 1          załącznik 2            

12.05.2020r. rehabilitacja  

11.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne    

załącznik        załącznik

11.05.2020r. rehabilitacja    

08.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

08.05.2020r. rehabilitacja  

07.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

załącznik

07.05.2020r. rehabilitacja    

07.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.  

Jagienka

Andrii

Fabian

Miłosz

Tadzio

Bozhenka

06.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

06.05.2020r. rehabilitacja   

05.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

05.05.2020r. rehabilitacja  

04.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne. 

załącznik

04.05.2020. rehabilitacja  

04.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Miłosz

Fabian

Andrii

Jagienka

Tadzio

Bozhenka

30.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

załącznik puzle               załącznik dyplom

30.04.2020r. rehabilitacja   

30.04.2020r. Zajęcia logopedyczne.    

Fabian

Miłosz

Andrii

Tadzio

Jagienka

Bozhenka

29.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

załącznik          załącznik

29.04.2020r. rehabilitacja   

28.04.2020r. zajęcia dydaktyczne     

załącznik1     załaczkin2

28.04.2020r. rehabilitacja  

 

27.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne     

załącznik 1          załącznik 2    

 

27.04.2020r. rehabilitacja  

 

 

24.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne     

załącznik      załącznik

24.04.2020r. rehabilitacja       

23.04.202r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik1      załącznik2         załącznik3

 

23.04.2020r. rehabilitacja      

 

23.04.2020r. Zajęcia logopedyczne     

Fabian

Bozhenka

Andrii

Jagienka

Miłosz

Tadzio

22.04.2020r. zajęcia dydaktyczne       

22.04.2020r. rehabilitacja    

21.04.2020r. zajęcia dydaktyczne    

załącznik

 

21.04.2020r. rehabilitacja   

20.04.2020r. zajęcia dydaktyczne    

załącznik 1       załącznik 2        załącznik 3

 

20.04.2020r rehabilitacja    

17.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

załącznik       załącznik

17.04.2020r. rehabilitacja 

16.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

16.04.2020r. rehabilitacja  

 

16.04.2020r. Logopedia   

Bożenka     załącznik

Andrii

Fabian

Jagienka

Tadzio

Miłosz

 

15.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

15.04.2020r. rehabilitacja   

 

14.04.2020r. zajęcia dydaktyczne    

 

14.04.2020r. rehabilitacja    

 

Symbole PCS do wykorzystania podczas przygotowań i Świąt Wielkanocnych

 

10.04.2020r. zajęcia dydaktyczne     

koszyczek

10.04.2020r. rehabilitacja    

 

09.04.2020 zajęcia dydaktyczne     

 

09.04.2020r. rehabilitacja      

 

09.04.2020 logopedia     

Jagienka

Bożenka

Andrzej

Fabian

Miłosz

Tadzio

08.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

08.04.2020r. rehabilitacja       

 

07. 04. 2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

 

07. 04. 2020r. rehabilitacja   

Piątek 03.04.2020r.
 
Kochani Rodzice!
 
Zanim wszystko wróci do normy spróbujmy zrobić to, co najlepsze dla naszych dzieci, czyli….bawić się razem! Dziś troszkę relaksacji i aromaterapii. I kończymy temat o wiośnie. Przed nami wielkanocne inspiracje.
Zapraszam do zabawy!
 
 
 
  (Scenariusz można dowolnie skrócić, jeżeli wszystkich elementów zajęć nie jesteście Państwo w stanie zrealizować.)
 
 
Zajęcia z Elementami Metody Porannego Kręgu
 
SESJA WIOSNA   
 
Środki dydaktyczne:
 
Piosenka na powitanie, świeca, olejek lub krem, cytryna, cukier,  zielona chusta, odgłosy strumyczka, odgłosy niedźwiedzia, przyprawy kuchenne, klej, kartka biała A-4, patyczki do uszu, farby, gumka recepturka, klej.
 
Przebieg:
1. Zapalenie świecy zapachowej (zapach cytrynowy), może to być zapalona świeca i cytryna potarta o rękę dziecka. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
 
2. Powitanie piosenką ( np. Smyko-Multisensoryka® - Piosenka na powitanie dostępna na stronie https://www.youtube.com/watch?v=dRMSLqmR2kE ) i jednoczesne masowanie dłoni  oliwką lub kremem.
 
3. Opowieść ruchowa – Wiosenny spacer.
Inscenizacja w wykonaniu rodzica i dziecka. Rodzic opowiada i improwizuje z dzieckiem.
 
OPOWIEŚĆ RUCHOWA – WIOSENNY SPACER
Odeszła już zima (machanie rękami na pożegnanie), witamy piękną, słoneczną wiosnę (oklaski). Wszyscy maszerujemy, idziemy do lasu, aby na leśnej polanie szukać strumyka . 
Nadsłuchujemy śpiewu leśnych ptaków (mówimy: ćwir, ćwir, ćwir....), rozglądamy się po lesie –  czy słyszysz, to chyba wiewiórki skaczą z gałęzi na gałąź, zabawimy się w nie (naśladowanie skakania wiewiórek)
Maszerujemy dalej. Ciekawa jestem, czy niedźwiedzie obudziła już wiosna. Może poszukamy niedźwiedzia  (gest szukać: osłaniamy oczy daszkiem z dłoni i rozglądamy się). 
Czy słyszycie (http://odgłosy.pl/niedzwiedz.php), to chyba niedźwiedzie obudziły się ze snu zimowego (gest: słuchać - dotykamy ręką do ucha). 
Idziemy dalej. Dotarliśmy na leśną polanę. O… jest strumyczek . Musimy trochę odpocząć. (słuchamy odgłosu  https://www.youtube.com/watch?v=F1ao05y9Hks ). 
 
4. Praca plastyczna. Zaproszenie do zabawy plastycznej.
 
RYSUNKI Z PRZYPRAW „KOLORY WIOSNY”:
Do zabawy potrzebujemy różne przyprawy: czerwona papryka, gałka muszkatołowa, nać pietruszki, suszony koper, majeranek, bazylia, liście laurowe, ziele angielskie, kurkuma, sól itp.
Smarujemy kartkę klejem, posypujemy ją przyprawami a następnie poruszając kartką na boki rozprowadzamy je delikatnie po powierzchni. Przyprawy pozostaną w miejscach gdzie był klej, tworząc piękny rysunek. Nadmiar przypraw, które się nie przykleiły należy delikatnie usunąć z kartki. W dalszej części związujemy gumką np.: 8 patyczków kosmetycznych razem, maczamy końcówki tych patyczków w farbie i robimy nimi stemple na kartce tworząc wzory kwiatków.
Poza świetną zabawą sensoryczną, dziecku dostarczona jest duża dawka zapachów, co bardzo pobudza i wyostrza zmysł węchu. 
 
5. Zabawa relacyjno-relaksacyjna.
MASAŻYK RELAKSACYJNY „STRUMYCZEK"
 
Tu płynie strumyczek, (rysujemy na plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa) 
faluje, wiruje. (rysujemy na plecach dziecka linię falistą) 
Tu się srebrzy, tam ginie,(delikatnie drapiemy  po plecach, wsuwamy palce za kołnierz)
a tam znowu wypłynie (rysujemy na plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa).
Wtem przemknęła wiewiórka (delikatnie szczypiąc, wędrujemy po plecach na skos dłonią)
 zaświeciły dwa słoneczka (zataczamy dłońmi koła na plecach). 
Spadł drobniutki deszczyk  (leciutko stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole). 
Czy cię przeszedł dreszczyk? (niespodziewanie, delikatnie szczypiemy je w kark).
 
6 .Zakładanie zielonej chusty  dziecku na głowę i werbalne podkreślanie symbolicznego
znaczenia zieleni dla wiosny. Dziecko samodzielnie lub z pomocą zdejmuje chustę.
 
7. Zastosowanie bodźców smakowych – wiosną podajemy cytrynę z cukrem (na łyżeczce).
 
Dla chętnych:
Na zakończenie już tematyki o  wiośnie, zachęcam do wspólnego obejrzenia wraz z dziećmi prezentacji multimedialnej pt. „Zwiastuny wiosny” http://scholaris.pl/resources/run/id/49577.  
 
 
 
 
Witamy w piątek.Czas na cotygodniowy relaks.
Wygospodarujmy 20 min aby odprężyć się po całym tygodniu intensywnej pracy. 
Włączmy proponowaną muzykę poważną (lub inną swoją ulubioną)
 Życzymy przyjemnego odpoczynku
 
 
  Jest piękny, słoneczny poranek. Wstajemy uśmiechnięci. Podchodzimy do okna i otwieramy je szeroko. Czujemy na twarzy miły powiew wiosennego, ciepłego wiatru. Ooo! przechodzi sąsiad - machamy do niego na powitanie ręką, uśmiechamy się. Ptaki już wstały i wesoło śpiewają. I w nas wstępuje dobra energia. Czas na gimnastykę poranną.
Stajemy w rozkroku - podnosimy ręce w górę-wdech nosem. Opuszczamy  ręce - wydech ustami (liczymy na głos do 3)
ręce w bok-wdech nosem. Opuszczamy ręce- wydech. Teraz zataczamy rękoma wielkie koła-krążenie w przód. (3 razy). Krążenie rąk w tył (3 razy). Podnosimy same barki w górę, do uszu - wdech nosem i opuszczamy - wydech ustami (3 razy).
Maszerujemy w miejscu, wysoko podnosząc kolana i wymachując rękoma.
Kładziemy ręce na biodrach - skręt tułowia w lewo-patrzymy przez ramię - powrót i skręt tułowia w prawo - powrót. Możemy powiedzieć dziecku - popatrz na ścianę, drzwi, fotel itp.
Uff! Trochę się rozruszaliśmy i zmęczyliśmy. Czas na poranną toaletę:
Myjemy buzię, szyję i ręce. Następnie zęby i czeszemy włosy. Pokazujemy wykonywane czynności. Teraz możemy usiąść i wsłuchać się w kojące tony muzyki.
Posiedźmy wygodnie, na miękkiej kanapie, czy połóżmy się na podłodze (interpretacja dowolna)
Prawda, że było miło?
Wstajemy, przeciągamy się, zamykamy okno. 
02.04.2020
 
OSOBY Z ASD  MAJĄ DZIŚ SWOJE ŚWIĘTO! 
Niebieskie święto czyli Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
 
Świętujmy razem! Dołączmy się!
W ramach solidarności z osobami dotkniętymi syndromem ASD, zapraszamy dziś do zapoznania się i zastosowania poszczególnych zabaw. Wszystkie propozycje zabaw znajdujące się tutaj, są wykorzystywane na co dzień w pracy z dzieckiem z syndromem ASD. Bazują na wspólnej aktywności dziecka z rodzicem. Pogłębiają kontakt, rozwijają więzi rodzica z dzieckiem i są świetnym sposobem na przeżycie chwil wspólnej radości. Przede wszystkim zaś wspierają rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. 
 
Zabawy – propozycje 
 
 Zabawa 1:
JEDZIE PAN.
 
Cel: Rozwijanie poczucie rytmu i koordynacji ruchów
 
 
Jedzie, jedzie pan, pan, pan, 
jedzie, jedzie sam, sam, sam 
Jedzie: piaaasek, piaaasek, piaaasek 
kamienie, kamienie, kamienie 
DZIURA! 
 
Instrukcja wykonania: 
Dziecko sadzamy na kolanach, twarzą zwróconą do rodzica. 
Delikatnie podrzucamy dziecko na kolanach, naśladując jazdę na koniu. 
Przy słowach „piasek, piasek, piasek” nogami wykonujemy ruchy kołujące (jakby falę). 
Przy „kamienie, kamienie, kamienie” powodujemy mocniejsze wstrząsy, tak by dziecko podskakiwało nam na kolanach. 
Przy okrzyku „dziura” rozsuwamy obie nogi i dziecko „wpada” do środka (pamiętaj o delikatnym przytrzymaniu dziecka, aby nie wpadło „w dziurę” zbyt głęboko i się nie wystraszyło). 
 
 
Zabawa 2:
BUDOWANIE POCIĄGU.
 
Cel: Nauka wykonywania poleceń i działania w zespole, nauka współpracy; uczenie naśladowania.
 
Proszę przygotować dwa zestawy klocków – jeden dla rodzica i jeden dla dziecka (w zestawie po kilka klocków).
Proszę zaprosić dziecko do wspólnego budowania pociągu. Rodzic ustawia jeden z klocków i zachęca dziecko do pójścia w jego ślady.
Ustawiajcie kolejne klocki, jeden obok drugiego.
Dotknij jednego z klocków i powiedz: „Ten klocek położyłeś/aś ty”. Wskaż inny i powiedz „A ten położyłem/am ja”.
Pobawcie się w pociąg. Przesuwajcie po podłodze rząd klocków, wołając „Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka”. Możecie Państwo wykorzystać do zabawy piosenkę dostępną na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
 
 
Zabawa 3:
CZTERY SZCZENIACZKI
 
Cel: Naśladowanie i liczenie do czterech.
 
Proszę porozmawiać z dzieckiem o szczeniaczkach (wskaż symbol pieska w książce AAC, nagraj odgłos na komunikator, pobaw się z dzieckiem zabawką – małym pieskiem lub obejrzyjcie zdjęcia małych piesków). 
Powiedz następujący wierszyk, wykonując następujące czynności:
 
Cztery szczeniaczki drapały do drzwi (wyprostuj cztery palce i poruszaj nimi w górę i w dół kilkakrotnie)
I szczekały pod oknami, przeszkadzając mi (naśladuj szczekanie piesków)
Raz, dwa, trzy, cztery (dotknij kolejno każdego z czterech wyprostowanych palców)
Dałam pieskom miskę mleka – mniam, mniam.
Przestały drapać i szczekać – ciii... (kładziemy palec na ustach  sygnał: cicho). 
 
Tekst proszę powtórzyć, tym razem dziecko bawi się w zabawę paluszkową z pomocą rodzica. Itd...
 
 
Zabawa 4:
WESOŁY CZY SMUTNY?
 
Cel: Nauka okazywania uczuć.
 
Proszę przejrzeć razem z dzieckiem gazety i kolorowe czasopisma i porozmawiajcie o tym, jaki wyraz twarzy mają ludzie na zdjęciach.
Wskażcie wesołe i smutne twarze.
Rodzic robi wesołą, a potem smutną minę. Rodzic prosi dziecko, by naśladowało.
Proszę wymienić kilka rzeczy, które rozweselają np.:
- Jestem wesoły, kiedy mogę cie przytulić.
- Jestem wesoły, kiedy razem się bawimy.
Teraz proszę wymienić kilka rzeczy, które smucą np.:
- Jestem smutny, kiedy popsuje się zabawka,
- Jestem smutny, kiedy ty jesteś smutny.
 
 
 
Zabawa 5:
TORBA PEŁNA NIESPODZIANEK
 
Cel: Rozwijanie zdolności językowych.
 
Proszę włożyć do torby na zakupy trzy lub cztery znajome dziecku przedmioty (np. kredki świecowe, klocek, muszelka, szczoteczka do zębów, świeca,itp.).
Usiądź na podłodze naprzeciwko dziecka.
Bardzo powoli i z namaszczeniem wyjmij z torby jeden z przedmiotów.
Wyjmując przedmiot, spytaj dziecko: „Czy wiesz, co wyjmuję z torby?”
Daj dziecku przedmiot i porozmawiajcie o tym, jak się nazywa, jaki jest w dotyku, jaki ma kolor i do czego on służy (jeżeli dziecko posiada takie symbole w książce AAC, proszę wykorzystać).
Poproś dziecko, by włożyło przedmiot z powrotem do torby.
Powtórz czynność, tym razem wyjmując inny przedmiot (można zaproponować dziecku, aby teraz samo wyjęło).
Aby dodać do zabawy element językowy, przed wyjęciem przedmiotu z torby, mów następujący wierszyk:
 
„Ene, due, rike, fake,
Torba, borba, ósme smake, 
Co się kryje w środku?”
 
 
Zabawa 6:
PYSZNA GLINA
 
Cel: Rozwijanie zmysłu dotyku, ćwiczenie koordynacji ruchowej.
 
Dokładnie proszę umyć ręce.
Przyrządź glinę według następującego przepisu:
Zmieszać proszę:
- 1 szklankę masła orzechowego,
- 3 łyżki stołowe miodu,
- 1 szklankę mleka w proszku.
Odkrywaj razem z dzieckiem, co można zrobić z tak przyrządzoną gliną.
- ulepcie z niej kulkę,
- rozgniećcie kulkę dłonią,
- ulepcie długie cienkie wałeczki,
- ulepcie kulkę i zróbcie w niej otwory palcem,
rozwałkujcie glinę na placek i narysujcie palcem oczy, usta i nos.
Zjedzcie glinę na deser!
 
 
 
 
Witamy serdecznie.
Zapraszamy na kolejny dzień wspólnej zabawy i ruchu.
" Ruch to zdrowie"!
 
Ćwiczenia dla grupy zielonej.
 
Przybory: duża folia(obrus z ceraty) miski z wodą, piłeczki lekkie, piłeczki ciężkie
Jeśli nie macie Państwo piłeczek, to możecie posłużyć się pływającymi zabawkami do kąpieli i nie pływającymi, takimi, które opadną na dno lub małą butelką plastikową po napoju(wodzie itp), czy też pudełeczkami plastikowymi, jeśli je czymś napełnicie(np możecie wlać wodę) , na pewno zatonie.
 
1.Dzieci siedzą przy stoliku, na kolanach u rodzica(Tadzik)
 
Rozkładamy folię na stole, lub na swoich kolanach.Wrzucamy do miski z wodą piłeczki lekkie(pływające) Dzieci zanurzają ręce w misce z wodą i robią"burzę", tak, aby piłki podskakiwały na fali. Mogą starać się je złapać. 
 
2.Dzieci nakrywają dłońmi piłeczki i starają się zanurzyć pod wodę. Piłeczki będą wyskakiwać i będzie zabawa!
 
3.Wrzucamy ciężkie piłeczki do wody w misce(aby opadły na dno. Dzieci zanurzają rączki i starają się wyłowić piłeczki. Miłosz i Tadzio z pomocą rodzica.
 
Życzymy wesołej zabawy i suchej podłogi!
 
 
 
 
 
Zabawy rozwijające komunikacje u dzieci z autyzmem 
 
 
1.Do prawidłowego przebiegu interakcji i budowania porozumienia między jej uczestnikami potrzebne jest wspólne pole uwagi. Dzieci z autyzmem mają trudności w tym obszarze. Dzielenie wspólnego pola uwagi jest jedną z najważniejszych umiejętności komunikacyjnych, rozwijanie jej umożliwia postęp w zakresie nabywania umiejętności społecznych przez dziecko. Przykład zabawy rozwijającej dzielenie wspólnego pola uwagi:
Wkładamy do worka atrakcyjne dla dziecka przedmioty, wyciągamy jeden z nich i pytamy dziecko czy chce dostać ten przedmiot. W tym czasie staramy się nawiązać z dzieckiem kontakt wzrokowy, żeby zwrócił na nas uwagę i popatrzył. Jeśli dziecko patrzy raz na przedmiot raz na nas to wtedy dajemy mu przedmiot. 
 
2. Kolejną ważną umiejętnością w rozwoju komunikacji, a z którą dzieci z autyzmem mają trudności, jest gestykulacja. Najwcześniejszym gestem, który pojawia się w rozwoju człowiek jest wskazywanie palcem. Przykład zabawy rozwijającej używanie gestu wskazywania:
Przygotowujemy atrakcyjne rzeczy dla dziecka. Trzymamy je w odległości od dziecka, tak żeby nie mogło ich chwycić ręką. Pokazujemy dziecku przedmioty i pytamy co chce dostać, jeśli dziecko wyciąga ręce w stronę przedmiotu układamy mu paluszek wskazujący tak, by mogło wskazać co chce.
 
3. Umiejętność naśladowania umożliwia naukę. Dzięki naśladowaniu dziecko uczy się powtarzać proponowane przez dorosłego zachowania. Poniżej przykład zabawy rozwijającej umiejętność naśladowania. 
Siedzimy lub stoimy naprzeciwko dziecka. Zwracamy na siebie uwagę dziecka i wypowiadamy komunikat – popatrz, zrób tak jak ja. Czekamy, aż dziecko na nas pojrzy i wtedy wykonujemy jeden ruch ciałem, np. tupiemy nogą. Zadaniem dziecka jest powtórzenie ruchu. 
 
 
 
Źródło: Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kaczmarczyk B., Wojciechowska A., wyd. Impuls, Kraków, 2015 
Internet: edu.dalejrazem.pl
 
 

 

Środa 01.04.2020r.  (Scenariusz można dowolnie skrócić, jeżeli wszystkich elementów zajęć nie jesteście Państwo w stanie zrealizować.)
Zajęcia z Elementami Metody Porannego Kręgu – Scenariusz 7
 
SESJA WIOSNA   
 
Środki dydaktyczne:
Piosenka na powitanie, świeca, olejek lub krem, cytryna, cukier,  zielona chusta,  materiał plastyczny dowolny,  ilustracje:  bocian, wiersz „Bocian”
 
Przebieg:
1. Zapalenie świecy zapachowej (zapach cytrynowy), może to być zapalona świeca i cytryna potarta o rękę dziecka. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
 
2. Powitanie piosenką ( np. Smyko-Multisensoryka® - Piosenka na powitanie dostępna na stronie https://www.youtube.com/watch?v=dRMSLqmR2kE) i jednoczesne masowanie dłoni  oliwką lub kremem.
 
3. Wiosenne powroty bociana. Rodzic nawiązuje do tematu zajęć. Np. dziś  poznasz  ptaki, które wracają do nas wiosną. One wracają do swych domów. 
 
4.  Czytanie utworu.
Maria Konopnicka: Bocian
Proszę przeczytać dziecku wiersz.
 
Bociek, bociek leci!
Dalej, żywo, dzieci!
Kto bociana w lot wyścignie,
Temu kasza nie ostygnie.
 
Kle, kle, kle, kle, kle! (naśladujemy rękoma ruchy dzioba) .
 
Bociek dziobem klaska:
— Wyjdźcież, jeśli łaska!
Niech zobaczę, niech powitam,
Niech o zdrowie się zapytam.
 
Kle, kle, kle, kle, kle (naśladujemy rękoma ruchy dzioba, pomagamy dziecku w zabawie ruchowej )
 
— A ty, boćku stary,
Piórek masz do pary;
Żaby je liczyły w błocie,
Naliczyły cztery krocie.
 
Kle, kle, kle, kle, kle (naśladujemy rękoma ruchy dzioba, pomagamy dziecku w zabawie ruchowej )
 
Nim skończyły liczyć,
Już je zaczął ćwiczyć.
— Oj, bocianie, miły panie,
Miejże dla nas zmiłowanie!
 
Kle, kle, kle, kle, kle (naśladujemy rękoma ruchy dzioba, pomagamy dziecku w zabawie ruchowej )
 
5. Praca plastyczna Bocianek– rozwijanie zdolności manualnych. 
Technika pracy dowolna, może to być rysunek, malowanie farbami, wyklejanie bibułą, plasteliną w zależności od tego jakimi materiałami Państwo dysponujecie w domu. 
np. (Na jednej nodze - kolorowanka bocian dostępna na http://www.mamydzieci.pl/ikolorowanki/na-jednej-nodze-kolorowanka-bocian/), ale może być tez inna kolorowanka.
 
6.  Masażyk. Zapraszam do rymowanki! 
Wykonujemy masaż na plecach dziecka odwzorowując fragment wierszyka „Bocian i szpak” Marty Bogdanowicz.
A to było tak: (dziecko leży na brzuchu) 
Bociana drapał szpak, (lekko drapiemy je po jednej łopatce) 
A potem była zmiana i szpak drapał bociana. (mocnej drapiemy je po drugiej łopatce) 
Co wynika z tej zmiany? Kto był bardziej drapany? (pocieramy dłonią ruchami okrężnymi miejsce mocniej drapane)
A było też i tak: Bociana dziobał szpak (lekko stukamy w plecy dziecka) 
A potem była zmiana i szpak dziobał bociana. (stukamy w plecy w innym miejscu) 
Potem były jeszcze trzy zmiany. Ile razy szpak był dziobany? (stukamy w plecy dziecka w trzech dowolnych miejscach) 
 
7. Zakładanie zielonej chusty  dziecku na głowę i werbalne podkreślanie symbolicznego
znaczenia zieleni dla wiosny. Dziecko samodzielnie lub z pomocą zdejmuje chustę.
 
8. Zastosowanie bodźców smakowych – wiosną podajemy cytrynę z cukrem (na łyżeczce).
 
Dla chętnych:
9. Zachęcam do wspólnego obejrzenia programu edukacyjnego Wiem ile zjem. Seria dla dzieci które chcą pozjadać wszystkie rozumy!:) Wywiad z bocianem. 
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Zielonej
Ćwiczenia z przyborami
 
szarfy, Tatusiowy krawat, duże chustki, 
woreczki z grochem lub piaskiem, zwinięte w pakiecik skarpetki
 
      dziecko stoi lub siedzi
Przeciąganie liny.  Mama łapie za jeden róg szarfy lub za koniec ulubionego tatusiowego krawata,  dziecko za drugi i ciągniemy…kto silniejszy??  
 
Przechodzenie przez szarfę …bierzemy szarfę lub związujemy  2 przeciwległe rogi dużej chustki;                                                                dziecko samodzielnie  lub  z pomocą Mamy stara się przełożyć szarfę w kolejności : głowa, jedna ręka, druga ręka , tułów;  dla dzieci chodzących: przeciągamy szarfę / chustkę aż do nóg……….a potem powrót , ruch do góry
 
Kładziemy woreczek lub zwinięte w pakiecik skarpetki na głowie, dziecko próbuje obracać głową , w lewo w prawo tak, żeby woreczek nie spadł
 
Dziecko staje na czworakach i stara się zrzucić woreczek który Mama umieściła mu na plecach (wykonując dziwne ruchy całym ciałem)
 
 
 
Wtorek 31.03.2020r.  (Scenariusz można dowolnie skrócić, jeżeli wszystkich elementów zajęć nie jesteście Państwo w stanie zrealizować.)
Zajęcia Metodą Porannego Kręgu – Scenariusz 6
 
SESJA WIOSNA   
 
Środki dydaktyczne:
Piosenka na powitanie, świeca, olejek lub krem, cytryna, cukier, kartka biala A-4, kubki plastikowe, plastikowe mieszadełko do kawy  lub patyczki higieniczne, farby w kolorze zielonym, czerwonym i niebieskim, zielona chusta, piosenka  Dorota Gellner „Pobudka z ogródka”.
 
Przebieg:
1. Zapalenie świecy zapachowej (zapach cytrynowy), może to być zapalona świeca i cytryna potarta o rękę dziecka. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
 
2. Powitanie piosenką ( np. Smyko-Multisensoryka® - Piosenka na powitanie dostępna na stronie https://www.youtube.com/watch?v=dRMSLqmR2kE) i jednoczesne masowanie dłoni  oliwką lub kremem.
 
3. Szukamy w pokoju wszystkich zabawek koloru zielonego, ustawiamy je w szeregi, dzielimy na duże i małe; twarde i miękkie. 
Przy tej okazji robimy porządki w zabawkach(ha,ha...), utrwalamy pojęcie kolor zielony, rozwijamy spostrzeganie wzrokowe i umiejętność klasyfikowania.
 
4. Osłuchanie się z piosenką „Pobudka z ogródka” – rozwijanie słuchu muzycznego, kształtowanie poczucia rytmu. 
Dorota Gellner „Pobudka z ogródka” https://www.youtube.com/watch?v=uvMa8ihLKco
Zapowiadamy aktywność: teraz będzie zabawa muzyczno-ruchowa ( symbol: zabawy muzyczno-ruchowe – prosimy dziecko o wskazanie symbolu w książce AAC a rodzic nazywa głośno działanie: zabawa muzyczno-ruchowa).
 
Zachęcamy do wspólnej zabawy, rytmicznego poruszania się przy piosence, możecie kochani zorganizować mini koncert :) Życzymy udanej zabawy przy muzyce:) 
 
5.  „Krokusy” – stemplowanie za pomocą plastikowych kubeczków.
 
Zapowiadamy aktywność: teraz będzie praca plastyczna. Będziemy malować kwiaty
(symbol: praca plastyczna, symbol:malować, symbol: kwiat – prosimy dziecko o wskazanie symbolów w książce AAC a rodzic nazywa głośno działanie: praca plastyczna, malujemy kwiaty).
 
Na początku proszę przygotować: kartkę białą, kubek plastikowy jednorazowego użytku, farby w kolorze czerwonym i niebieskim. 
 
 
Zapowiadamy aktywność: szukamy kolorów „pokaż kolor czerwony, pokaż kolor niebieski”
(symbol: czerwony, symbol: niebieski– prosimy dziecko o wskazanie symbolów w książce AAC a rodzic nazywa głośno kolory).
 
Na początku zmieszajcie wspólnie farby tak, aby powstał kolor fioletowy – przy okazji dziecko utrwali sobie nazwy kolorów podstawowych (czerwony, niebieski) i pochodnych (fioletowy).  
 
 
 
 
 
Kubek "dnem" jest zanurzany w farbie, tak przygotowanym narzędziem malowany jest kielich kwiatu poprzez 3 ruchy ręką, kolejno mieszadełko jest zanurzane w zielonej farbie i malujemy łodygę, liście i trawę.
 
6. Zakładanie zielonej chusty  dziecku na głowę i werbalne podkreślanie symbolicznego
znaczenia zieleni dla wiosny. Dziecko samodzielnie lub z pomocą zdejmuje chustę.
 
7. Zastosowanie bodźców smakowych – wiosną podajemy cytrynę z cukrem (na łyżeczce).
 
Drodzy rodzice zachęcamy do dokumentowania codziennej aktywności Waszych pociech w formie zdjęć i przesyłania do nas.
 
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Zielonej
 
Masażyki na wesoło
 
 
1. Ścieżka fakturowa: 
Dziecko leży,  siedzi wspomagane przez rodzica, stoi samodzielnie lub stoi z asekuracją rodzica.   Dobór materiałów i sprzętów do  zbudowania ścieżki dowolny. 
Układamy np.: miękkie poduszki, kocyk, szalik,  dywanik, folię bąbelkową, owiniętą w kocyk dużą butelkę z wodą, torebkę foliową wypełnioną grochem, ryżem, makaronem, małymi piłeczkami, miękkimi pluszakami, karimatę  itp.
 
 
 
 
 
Andrij: turla się, pokonuje ścieżkę  na czworakach, w klęku prostym, chodzi boso trzymany za rękę 
 
Bozhenka :  turla się, chodzi  na czworakach, chodzi boso trzymana za rękę 
 
Miłosz:  turla się, czworakuje ze wspomaganiem, kroczy boso  wspomagany/prowadzony przez  mamę lub tatę
 
Fabian: turla się, chodzi na czworakach, kroczy boso wspomagany/prowadzony przez  mamę lub tatę
 
Jagienka: turla się, chodzi na czworakach, w klęku prostym, w siadzie na pupie, chodzi boso, biega  
 
Tadzio: wspomagany turla się. Zawijamy Tadzia w kocyk, lekko dociskamy piłką 
 
Pamiętajmy o zmianie kierunku podczas pokonywania ścieżki fakturowej
 
 
Czekamy na Państwa zdjęcia z przygotowanymi przez Was ścieżkami sensorycznymi. 
Prosimy przesyłać na adres domowo393@gmail.com
 
 
3. Masażyk nóg:
 
Dziecko leży, siedzi.  Do masażu  można  użyć kremu, oliwki.   
 
POMASUJĘ PRAWĄ NOGĘ, ŻEBY POSZŁA W DŁUGA DROGĘ
rodzic  masuje  nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę 
POMASUJĘ LEWĄ NOGĘ, BO NA JEDNEJ IŚĆ NIE MOGĘ.
rodzic  masuje  nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę 
TWOJĄ MAŁĄ PRAWĄ NÓŻKĘ, WNET POŁOŻĘ NA PODUSZKĘ
rodzic kładzie nogę dziecka na miękką poduszkę 
A DLA TWOJEJ LEWEJ NÓŻKI, MAM MASAŻYK NA PALUSZKI
POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ LEWEJ NÓŻKI
rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego 
PRAWA NÓŻKA TEŻ JE MA. POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ PRAWEJ NÓŻKI
rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego 
 
Po zakończeniu masażyku rodzic łaskocze dziecko w stopy; 
szura,  uderza stopami dziecka w poduszkę,  klaszcze stopami - rodzic wspomaga dziecko.
 
3. Masażyk twarzy:
 
Dziecko leży, siedzi samodzielnie lub siedzi  wspomagane przez rodzica. Zachęcamy do zabawy przed lustrem 
 
ABY BYŁO NAM WESOŁO, MASUJEMY (delikatnie) CZOŁO 
RAZ I DWA, RAZ I DWA ŁADNE CZOŁO MA !!  ( klaszczemy w ręce wspólnie z dzieckiem)
TERAZ OCZY, POD OCZAMI  I POD NOSEM, POD WARGAMI   (delikatnie dotykamy wymienionych części twarzy)
POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO… SWOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy przez dziecko) 
POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO … MOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy rodzica przez dziecko) 
BRODĘ, NOSEK ORAZ CZOŁO (pomagamy dziecku dotknąć wymienionych części twarzy)
POSZCZYP TERAZ SWOJĄ TWARZ (wspomagamy ruch szczypania twarzy przez dziecko) 
POPATRZ NA MNIE …CZY MNIE ZNASZ??
 
Po masażyku rodzic robi śmieszne miny do dziecka np.: cmoka, dotyka swoim nosem do noska dziecka, dmucha na buzię, uśmiecha się …. czeka na reakcję  dziecka, proponujemy naśladowanie mimiki
 
 
Poniedziałek 30.03.2020r.  (Scenariusz można dowolnie skrócić, jeżeli wszystkich elementów zajęć nie jesteście Państwo w stanie zrealizować.)
 
Zajęcia z Elementami Metody Porannego Kręgu
SESJA WIOSNA   
 
 
Środki dydaktyczne:
Piosenka na powitanie, świeca, olejek lub krem, cytryna, cukier, zielona chusta, bazie naturalne lub ilustracja z baziami, farby, arkusz białego kartonu A-4.
 
Przebieg:
1. Zapalenie świecy zapachowej (zapach cytrynowy), może to być zapalona świeca i cytryna potarta o rękę dziecka. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
 
2. Powitanie piosenką ( np. Smyko-Multisensoryka® - Piosenka na powitanie dostępna na stronie https://www.youtube.com/watch?v=dRMSLqmR2kE) i jednoczesne masowanie dłoni  oliwką lub kremem.
 
3. Demonstracja: bazie. Rodzic pokazuje gałązki wierzbowe z  baziami. Oglądanie gałązek wierzbowych, opisywanie cech ich wyglądu (gałązki są brązowe; kotki  szare, puszyste, miłe, miękkie, itd.). Jeżeli Państwo nie jesteście w stanie pokazać naturalnych bazi dziecku, proszę posłużyć się ilustracją ( https://www.printoteka.pl/cg/materials/item/2251).
 
4. Praca plastyczna - malowanie bazi palcami. 
 
Zapowiadamy aktywność: teraz będzie praca plastyczna. Będziemy malować bazie paluszkami
(symbol: praca plastyczna, symbol: malowanie, palce – prosimy dziecko o wskazanie symboli w książce AAC a rodzic nazywa głośno działanie: praca plastyczna, malowanie paluszkami).
 
Wykonajcie wspólnie pracę, malując palcami najpierw gałązki, a potem stemplując palcami bazie. Dzieci z naszej grupy bardzo lubią malowanie za pomocą palców.
 
5. Myjemy rączki.
 
6. Zaproszenie do zabawy relacyjno-relaksującej (dziecięcy masażyk).
 
PANI ROLNIKOWA NA SZPILECZKACH (żartobliwa wersja „Rolnika” M. Bogdanowicz). 
Dziecko leży na brzuszku, rodzic siedzi obok dziecka. 
 
Była wiosna. Dziecko leży na brzuchu.
Pewnego razu rolnik wyszedł na pole, Kroczymy wolno po plecach palcami wskazującym i środkowym, zataczamy koło,
a za rolnikiem…
pani rolnikowa na szpileczkach, stukamy szybko dwoma palcami na przemian, nadal zataczając nimi koło,
a za panią rolnikową…
piesek gryzący. poszczypujemy.
Obszedł rolnik całe pole, wielkimi krokami i pomyślał: „A może by tak zaorać?”, Wolno kroczymy palcami wskazującym i środkowym dookoła pleców,
i…zaorał, z wyczuciem naciskamy plecy opuszkami palców obu dłoni,
zabronował, „grabimy” palcemi plecy .
potem zasiał i ... opukujemy plecy opuszkami palców,
poszedł odpocząć, kroczymy po plecach palcami: wskazującym i środkowym,
a za rolnikiem…
rolnikowa na szpileczkach, stukamy w plecy szybko dwoma palcami,
a za rolnikową…
piesek gryzący. poszczypiemy,
Tymczasem spadł malutki deszczyk, delikatnie stukamy palcami,
potem mocniejszy - zacinał, stukamy mocniej,
spadł mały grad, , jeszcze mocniej;
wreszcie grad wielkości kurzego jaja. z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści.
Szybko jednak zaświeciło słońce, ogrzało ziarenka, pocieramy plecy dłońmi ruchem okrężnym,
z których wyrosły małe kiełki, chwytamy ubranie palcami, lekko je unosimy,
potem stawały się one coraz dłuższe i dłuższe, unosimy jeszcze wyżej,
aż wreszcie wyrosły z nich  wysokie kłosy. głaszczemy dziecko po plecach, ostrożnie je sobą przykrywamy, przytulamy, na chwilę pozostajemy w tej pozycji (dopóki dziecko ma na to ochotę).
(itd…, wersja masażyku skrócona).
 
Powodzenia. Czekamy na fotki..
 
 

Propozycje ćwiczeń logopedycznych i rozwijających komunikację dla grupy zielonej

W każdy poniedziałek będę umieszczała dodatkowe ćwiczenia i zabawy, co tydzień, dla innej grupy.

Jagienka

Tworzymy skojarzenia związane z wiosną. Na karcie znajduje się symbol wiosny, pod nim doklejamy inne symbole związane z tą pora roku. Omawiamy co się zmienia, co nowego się pojawia w czasie wiosny.

karta do pobrania

symbole

Miłosz

Czytamy wiersz o marcu i oglądamy umieszczone ilustracje. Czytamy początek wersu, a Miłosz dopowiada koniec wskazując odpowiedni symbol pogody pasujący do ilustracji.

wiersz

symbole

Andrii

Ćwiczenia oddechowe:

- wąchanie kwiatków - robimy wdech i wydech nosem,

- dmuchanie na wiatraczek – robimy wdech nosem, a wydech ustami (wiatraczek możemy zrobić własnoręcznie; instrukcja znajduje się w załączniku).

do pobrania

Bozehna

Zabawa z bańkami. Zapowiadamy czym będziemy się teraz bawić – pokazujemy symbol bańki mydlane (symbol znajduje się w naszym zasięgu). Puszczamy bańki, gdy skończymy, czekamy na reakcję Bozehny, jeśli chce kontynuować zabawę znów używamy symbolu i zaczynamy puszczać bańki.

do pobrania

Tadeusz

Czytanie uczestniczące. Proponuję wspólnie czytanie  wiersza o wiośnie. Czytamy początek wersu, a Tadeusz kończy wers używając komunikatora StepByStep (nagrywamy na komunikator komunikaty – wiosna, samolotem, rowerze, motocyklem, samochodem).

do pobrania

Fabian

Zabawa z kolorami. Oglądamy ilustracje i omawiamy co się na nich znajduje. Fabian określa jakiego koloru są rzeczy znajdujące się na obrazkach (używając odpowiedniego symbolu koloru).

do pobrania

do pobrania

do pobrania

do pobrania

do pobrania

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Zielonej
Ćwiczenia koordynacji ruchowo-wzrokowej - czyli praca rąk pod kontrolą wzroku
 Dziecko siedzi lub stoi, kontrolujemy żeby czynności które wykonuje odbywały się pod kontrolą wzroku, zaczynamy od powitania
 
Powitanie : żółwik (piąstka do piąstki), beczka (jedna piąstka uderza w drugą góra/dół) , piąteczka (dłoń uderza o dłoń), paróweczka (spotykają się palce wskazujące) i skrzyneczka  ( zahaczamy o siebie  zagięte palce)
Budujemy wieżę z klocków, jeden element stawia dziecko, drugi Mama i tak na zmianę, a teraz najprzyjemniejszy moment możemy ją bezkarnie zburzyć ;-)))
Budujemy wieżę z pudełek kartonowych (może być po Mamy butach lub chustkach do nosa) znajdujących się w domu, najpierw   szeregujemy je wg. wielkości, a potem budujemy

 

Tata pożycza 1 skarpetkę, najlepiej rozmiar 41-45,  w którą to próbujemy ubrać butelkę po mazowszance, Mama trzyma butelkę,  dziecko naciąga skarpetkę od strony korka
 
Piątek 27.03.2020r.  (Scenariusz można dowolnie skrócić, jeżeli wszystkich elementów zajęć nie jesteście Państwo w stanie zrealizować.)
 
Zajęcia Z Elementami Metody Porannego Kręgu – Scenariusz 4
 
SESJA WIOSNA   
 
Środki dydaktyczne:
Piosenka na powitanie, świeca, olejek lub krem, cytryna, cukier, utwór „Cztery pory roku Vivaldiego – Wiosna” Antoni Vivaldi, zielona chusta, odgłosy, plastelina, ilustracje: wiosenne ptaki, owady, bociany, żaba.
 
Przebieg:
1. Zapalenie świecy zapachowej (zapach cytrynowy), może to być zapalona świeca i cytryna potarta o rękę dziecka. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
 
2. Powitanie piosenką ( np. Smyko-Multisensoryka® - Piosenka na powitanie dostępna na stronie https://www.youtube.com/watch?v=dRMSLqmR2kE) i jednoczesne masowanie dłoni  oliwką lub kremem. 
 
3.  „Wiosenne okno” - obserwacja przyrody.
 
Szukanie elementów związanych z wiosną np. słońce, zielona trawa, drzewo z zielonymi liśćmi; nazywanie przez rodzica i dziecko (jeżeli dziecko posiada w książce AAC taki symbol - wskazujemy, jeżeli nie, wystarczy, że wskażemy i nazwiemy dany obiekt w otoczeniu).
 
4. Eksponowanie odgłosów wiosny: śpiew ptaków, brzęczenie owadów, klekot bociana, rechot żaby.
 
Zapowiadamy aktywność: teraz będziemy słuchać odgłosów ( symbol: słuchać – prosimy dziecko o wskazanie symbolu w książce AAC, dziecko wskazuje symbol a rodzic nazywa głośno czynność, prosimy dziecko o „pokazanie ręką - słuchać” dziecko dotyka ręką do ucha - gest)
 
Dostępne na stronach:
 
W trakcie odsłuchiwania odgłosów, jeżeli dziecko posiada symbol w książce AAC, prosimy o wskazanie (w przypadku dzieci które nie posiadają książki AAC, a tym samym umiejętności wskazywania, prosimy o potwierdzenie np. uśmiechem - zadając pytanie: czy to jest ptak?, czy to jest żaba?, itd.). 
Można wykorzystać w tym zadaniu, również ilustracje załączone do scenariusza (wiosenne ptaki, owady, bociany, żaba). 
Po odsłuchaniu odgłosów, rodzic nazywa desygnat i prosi dziecko o samodzielne wskazanie danego desygnatu.
 
5. Lepienie z plasteliny kwiatka .
 
Zapowiadamy aktywność: teraz będzie praca plastyczna. Będziemy lepić kwiatka z plasteliny
(symbol: praca plastyczna, symbol: kwiat – prosimy dziecko o wskazanie symbolów w książce AAC a rodzic nazywa głośno działanie: praca plastyczna, kwiat).
 
Dziecko lepi wałek i kulki (płatki kwiatów). Rodzic lepi razem z dzieckiem, wspomagając manualnie i nazywając (łodyga, płatki, kwiat). Pomagamy i łączymy z dzieckiem poszczególne elementy, aby utworzyły kwiatka.
 
6. Rozkwitają kwiaty” – inscenizacja muzyczno-ruchowa przy muzyce „ Cztery pory roku Vivaldiego – Wiosna” (https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI).
 
Zapowiadamy aktywność: teraz będzie zabawa muzyczno-ruchowa ( symbol: zabawy muzyczno-ruchowe – prosimy dziecko o wskazanie symbolu w książce AAC a rodzic nazywa głośno działanie: zabawa muzyczno-ruchowa).
 
Uwaga!!! Rodzic daje komunikaty słowne i pomaga fizycznie dziecku.
POKAZ: Rodzic jako uczestnik zabawy, pierwszy improwizuje, nazywając głośno swoje działania: opuszcza głowę i ręce do dołu i mówi: „Chcę być kwiatem i zakwitnąć”, podnosi powoli głowę i ręce do góry mówiąc: „Zakwita kwiat”.
Następnie asystuje dziecku w zabawie, pomaga fizycznie i nazywa czynności (np. opuść głowę na dół itd.): dziecko opuszcza nisko głowę i kładzie ręce na kolanach . Na sygnał „Zakwita kwiat” – powoli podnosi głowę i  podnosi ręce do góry. Czynność powtarzamy kilkakrotnie. 
 
 
7. Zakładanie zielonej chusty  dziecku na głowę i werbalne podkreślanie symbolicznego
znaczenia zieleni dla wiosny. Dziecko samodzielnie lub z pomocą zdejmuje chustę.
 
 
8. Zastosowanie bodźców smakowych – wiosną podajemy cytrynę z cukrem (na łyżeczce).
 
 
 
RELAKSACJA
 
       Drogie Dzieci i Rodzice  
       Jak w każde piątkowe popołudnie czas na relaks! 
 
Spróbujmy stworzyć miły nastrój. Nastrój spokoju. 
Zasuńmy firanki, zasłony, rolety….
Przygotujmy sprzęt do odtwarzania muzyki, laptop do odtwarzania melodii/piosenek z youtuba;   odtwarzacze płyt, jeśli chcecie Państwo skorzystać z własnych ulubionych nagrań.
Przygotujmy wygodne miejsce na kanapie, dywanie, kocu...
 
 
Zaczynamy….
Ułóżcie się wygodnie, uruchomcie swoją wyobraźnię , zamknijcie oczy i poddajcie się fali spokoju, rozkołyszcie zmysły, rozluźnijcie mięśnie, poczujcie błogostan i przyjemność... Dziecko może leżeć przytulone do rodzica.
Komu z Państwa wystarczy muzyka, proszę słuchać…kto lubi puścić wodze fantazji może snuć własną opowieść lub opowiadać ulubioną bajkę…kto potrzebuje wsparcia, oto one………………
 
"Marcowe słońce przygrzewa coraz mocniej. Jego promienie łaskoczą nas w nos, ciało ogarnia błogie ciepło...Nasza głowa wygodnie spoczywa na miękkim mchu, jest przyjemnie....Nasze ręce robią się ciężkie, nie mamy siły ich unieść do góry
W dali słychać szum strumyka, ogarnia nas błogie ciepło...nasz brzuszek robi się ciężki, plecy mocno przylegają do ziemi, poczujmy jaki mech jest wygodny, mięciutki ;-) Nad nami przelatują ptaszki. Ooo!!!! słyszycie jak się nawołują? Mówią- to wiosna! Wiosna! Wszędzie słychać radosny świergot, szum strumyka , miły ciepły wiaterek owiewa nam buzie i rączki, Ogarnia nas błogie rozleniwienie...Leżymy w promieniach ciepłego wiosennego słońca i jest nam dobrze, ptaszki śpiewają, woda szumi.. Poddajemy się całkowicie otaczającej nas przyrodzie....I tak wsłuchując się w muzykę, leżymy kilka -kilkanaście minut. Nagle wszystko ucicha, stuk-puk,  stuk-puk co to? To dzięcioł puka...Czas wstawać! Otwieramy oczy, przeciągamy się leniwie....Robimy się duzi, duzi, duzi... jak niedźwiedzie z zimowego snu Powoli siadamy...Wróciliśmy z wiosennej wycieczki!
Życzymy udanego weekendu!
Rehabilitacja

 

 
 
Czwartek 26.03.2020r.  (Scenariusz można dowolnie skrócić, jeżeli wszystkich elementów zajęć nie jesteście Państwo w stanie zrealizować.)
 
Zajęcia Metodą Porannego Kręgu – Scenariusz 3
 
SESJA WIOSNA   
 
Środki dydaktyczne:
Piosenka na powitanie, wiersz  „Ziarenko”, świeca, olejek lub krem, cytryna, cukier, zielona chusta, 3 nasiona fasoli (proponuję fasolę "Jaś", bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre), słoik 0,25l, podstawka,  gaza, gumka recepturka 
 
Przebieg:
1. Zapalenie świecy zapachowej (zapach cytrynowy), może to być zapalona świeca i cytryna potarta o rękę dziecka. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
 
2. Powitanie piosenką ( np. Smyko-Multisensoryka® - Piosenka na powitanie dostępna na stronie https://www.youtube.com/watch?v=dRMSLqmR2kE) i jednoczesne masowanie dłoni oliwką lub kremem.
 
3. Zakładamy przydomową hodowlę fasoli - hodujemy roślinki.
Opowiadamy dziecku, że wiosną wszystkie rośliny rosną i rozwijają się (wspólnie szukamy w książkach do komunikacji AAC symboli roślin np. kwiat, drzewo, trawa i nazywamy werbalnie). Wyjaśniamy co będziemy dziś robić, np.:
Dziś będziemy sadzić ziarenka fasoli, które będą nam w domu rosnąć (podnosimy ręce do góry), a my będziemy mogli je codziennie obserwować jak rosną (podnosimy ręce do góry). Pokazujemy dziecku ziarenka fasoli. 
 
Uwaga, aby dziecko nie połknęło zieren!!! 
 
Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Dłonią dziecka wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Dziecko wybiera z woreczka  fasolki i układa na gazie. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać z dzieckiem wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. 
Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody. Ustawiamy z dzieckiem słoik w cieple (najlepiej na parapecie, ale nie w pełnym słońcu). (Codziennie obserwujemy i opowiadamy!!!)
 
4. „Ziarenko”: Rodzic recytuje wiersz S. Jachowicza prezentując sposób sadzenia nasiona. Prezentuje  słoik z ziarenkiem fasoli. 
 
„Ziarenko”
Patrzaj, patrzaj kochaneczku
Co tu sztuki w tym ziarneczku,
Niby martwe, jednak żyje;
A gdy je ziemia okryje,
Spocznie po pierzynką
I przebudzi się roślinką.
 
6. Zakładanie zielonej chusty  dziecku na głowę i werbalne podkreślanie symbolicznego
znaczenia zieleni dla wiosny. Dziecko samodzielnie lub z pomocą zdejmuje chustę.
 
5. Zastosowanie bodźców smakowych – wiosną podajemy cytrynę z cukrem (na łyżeczce).
 
Drodzy Rodzice i Dzieci 
Jeżeli uda się wam założyć przydomową hodowlę fasoli i wyrażacie chęć zaopiekowania się  wyhodowaną roślinką, to prosimy również o wywiązywanie się z obowiązków i kilkakrotne codzienne uzupełnianie wody w słoikach. A może macie już swoje samodzielnie zasadzone roślinki? To również prosimy się z nami podzielić takimi informacjami
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Zielonej
 
Ćwiczenia rąk
Dziecko siedzi lub stoi
 
Powitanie : żółwik (piąstka do piąstki), beczka (jedna piąstka uderza w drugą góra/dół) , piąteczka (dłoń uderza o dłoń), paróweczka (spotykają się palce wskazujące) i skrzyneczka  ( zahaczamy o siebie  zagięte palce) 
Dziecko siedzi naprzeciwko Mamy/Taty „gra w łapki”- raz uderzamy w ręce Mamy/Taty, raz klaśnięcie, raz uderzamy w kolana i znowu w ręce Mamy…..
Poszukiwanie skarbów : w naczyniu wypełnionym ryżem, piaskiem lub grochem ukrywamy 4 małe zabawki, dziecko stara się je odnaleźć…sukces nagradzamy brawami (klaszczą wszyscy domownicy)
 
Zamaszysty ruch rąk, góra - dół jak ruch skrzydeł ptaka, dziecko-ruch rąk ugiętych – udaje sikorkę, Tata macha prostymi rękami  udaje orła, Mama sama decyduje kogo udaje… można chodzić albo biegać
 
 
 
 
Propozycje zabaw rozwijających komunikację i ćwiczeń logopedycznych dla dzieci z grypy zielonej
 
Jagienka
Wiersz „Przyszła wiosna”. Czytamy wers wiersza a Jagienka kończy wers używając odpowiedniego znaku, umieszczamy symbol pod ilustracją. 
 
 
Bozehna 
Zabawa z piosenką „Była sobie żabka mała”. Potrzebujemy maskotki lub figurki żaby i chusty. Zapowiadamy o czym będziemy śpiewać pokazując symbol – żaba. Śpiewamy piosenkę – 
Była sobie żabka mała 
Re re kum kum re re kum kum 
Która mamy nie słuchała 
Re re kum kum bęc ( na bęc chowamy żabę pod chustę) 
Następnie pokazujemy symbol -żaba i powtarzamy piosenkę. Modelujemy używanie symbolu. 
 
 
Andrii
Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:
- balonik – nabieramy powietrza do buzi i chwilę trzymamy nie wypuszczając go, 
- całusy – wargi tworzą „dzióbek” i przesyłamy całusy,
- kląskanie – język przykleja się do podniebienia i powstaje dźwięk podobny do jadącego konika, 
- unoszenie języka- przy rozchylonej szparze warg unosimy język za górne zęby. 
Podczas ćwiczenia można wykorzystać obrazki z żabkami. 
 
 
Miłosz
Zabawa z kolorami. Na ilustracjach znajduje się biedronka, słońce, żaba oraz kwiat. Oglądamy obrazek następnie dziecko używając tablicy wyboru określa jaki kolor ma dana rzecz. Umieszczamy symbol koloru pod ilustracją i tworzymy całe wyrażenie. 
 
 
 
 
 
 
Tadeusz
Śpiewanie uczestniczące. Do zabawy możemy wykorzystać piosenkę „Była sobie żabka mała”. Na komunikatorze nagrywamy refren piosenki. Śpiewamy zwrotkę a Tadzio śpiewa refren używając komunikatora.
 
 
Fabian 
Wiersz „Marzec”. Określanie pogody.  Czytamy wiersz, Fabian opisuje pogodę na ilustracji wskazując odpowiedni symbol, umieszczamy symbol pod ilustracją uzupełniając wierszyk. 
 
 
 
 
 
 
Środa 25.03.2020r. (Scenariusz można dowolnie skrócić, jeżeli wszystkich elementów zajęć nie jesteście Państwo w stanie zrealizować.)
 
Zajęcia Metodą Porannego Kręgu – Scenariusz 2
 
 
 
SESJA WIOSNA
 
 
Środki dydaktyczne:
 
Wiersz o wiośnie, piosenka na powitanie, świeca, olejek lub krem, cytryna, cukier, ziemia, dwie miski, butelka z wodą, pędzelek, bębenek, zielona chusta, piosenka „Krople”, odtwarzacz CD, odgłosy deszczu.
 
Przebieg:
 
1. Zapalenie świecy zapachowej (zapach cytrynowy), może to być zapalona świeca i cytryna potarta o rękę dziecka. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
 
2. Powitanie piosenką ( np. Smyko-Multisensoryka® - Piosenka na powitanie dostępna na stronie https://www.youtube.com/watch?v=dRMSLqmR2kE) i jednoczesne masowanie dłoni oliwką lub kremem.
 
3. Opowiadanie dziecku o porze roku – czytanie fragmentu wiersza „Przyszła wiosna” Hanny Ożogowskiej.
 
 
Przyszła wiosna na podwórko,
Zagląda do sieni:
-Dalej, grabie i łopaty,
Do roboty w ziemi!
Jak się mamy, pani miotło,
Czeka cię robota,
Nie chcę ja mieć na podwórku
Odrobiny błota!
Przyszła wiosna do ogródka,
Patrzy pod opłotki;
-Ruszajcie no z ziemi prędzej,
Mlecze i stokrotki...
 
4. Śpiewanie piosenki „krople” (Piosenki dla dzieci „Krople” - https://www.youtube.com/watch?v=E9hnkAvb1HM) lub słuchanie wspólnie z dzieckiem i kropienie wodą dziecka (przy pomocy pędzelka lub własnej dłoni). Następnie wkładamy dłoń dziecka do miseczki z wodą.
 
5. Spotkanie z żywiołem – ziemią
 
- prezentujemy dziecku suchą ziemię w misce (dziecko bada ją dotykiem), następnie dziecko zamienia się w „deszczyk” i wlewa trochę wody z butelki do miski z ziemią,
 
- rodzic miesza ziemię z wodą, a dziecko dotyka powstałą masę i lepi z niej proste formy w obu dłoniach (np. kulki, wałeczki itp.).
 
6. Muzykowanie na instrumencie – bębenku, w rytm odgłosów deszczu z odtwarzacza (np. Odgłosy natury - Deszcz. Rain. - https://www.youtube.com/watch?v=xhE2AL7pPXo).
 
7. Zakładanie zielonej chusty dziecku na głowę i werbalne podkreślanie symbolicznego znaczenia zieleni dla wiosny. Dziecko samodzielnie lub z pomocą zdejmuje chustę.
 
8. Zastosowanie bodźców smakowych – wiosną podajemy cytrynę z cukrem (na łyżeczce).
 
 
Wszystkie czynności wykonujemy z dzieckiem siedząc naprzeciw siebie. A w przypadku większej liczby osób np. 3 - w kręgu.
 
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Zielonej
                                                       
Ćwiczenia nóg
1.  POZYCJA WYJŚCIOWA: dziecko leży na plecach  lub siedzi
 
Jedzie rowerek na spacerek : nogi  proste uniesione wysoko nad ziemią,  naprzemienne uginanie i prostowanie nóg , Mamy też ćwiczą (świetne na mm. brzucha)
Nożyce : nogi  proste uniesione wysoko nad ziemią,  nogi szeroko, nogi złącz ; można poklaskać stopami
Nogi ugięte , stopy postawione na podłożu, rozchylić kolana, złączyć kolana
Pozycja w siadzie, podpór na rękach z tyłu  układanie na stopie woreczka lub skarpetki,  naprzemienne prostowanie nogi (winda)
 
 
 
 
 
 
 
Wtorek 24.03.2020r.
 
Zajęcia Metodą Porannego Kręgu
 
SESJA WIOSNA
 
Środki dydaktyczne:
 
Wiersz o wiośnie, piosenka na powitanie, świeca, olejek lub krem, cytryna, cukier, ziemia, bębenek, zielona chusta, muzyka relaksacyjna.
 
Przebieg:
 
1. Zapalenie świecy zapachowej (zapach cytrynowy), może to być zapalona świeca i cytryna potarta o rękę dziecka. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
 
2. Powitanie piosenką ( np. Smyko-Multisensoryka® - Piosenka na powitanie dostepna na stronie https://www.youtube.com/watch?v=dRMSLqmR2kE) i jednoczesne masowanie dłoni oliwką lub kremem.
 
3. Wiersz o porze roku – wiośnie. Czytanie gotowego tekstu opisującego barwnie tę porę roku.
 
WIERSZ
 
"Idzie wiosna"
 
Puk,puk,puk ...w okienko!
 
- Wyjdźcie dzieci prędko.
 
Idzie już wiosenka
 
i słoneczko świeci.
 
Z baziami gałązkę
 
w ręku ma wierzbową.
 
I za pasem wiązkę
 
przylaszczek liliowych.
 
 
Idzie piękna pani
 
z jasnymi włosami.
 
W zielonej sukience,
 
wyszytej kwiatami.
 
 
Idzie, uderza witką
 
wierzbową z baziami.
 
Pokrywa się wszystko
 
młodymi listkami.
 
 
Słonko złote świeci,
 
idzie piękna pani.
 
Puk,puk ... chodźcie dzieci
 
na wiosny spotkanie.
 
 
4. Spotkanie z żywiołem – zabawy ziemią przy muzyce relaksacyjnej.
 
5. Muzykowanie na instrumencie – bębnie. Zabawy z jego użyciem. Próba samodzielnego grania przez dziecko.
 
6. Zakładanie zielonej chusty dziecku na głowę i werbalne podkreślanie symbolicznego znaczenia zieleni dla wiosny. Dziecko samodzielnie lub z pomocą zdejmuje chustę z głowy.
 
7. Zastosowanie bodźców smakowych – wiosną podajemy cytrynę z cukrem (na łyżeczce).
 
Wszystkie czynności wykonujemy z dzieckiem siedząc naprzeciw siebie. A w przypadku większej liczby osób np. 3 - w kręgu.
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Zielonej
Ćwiczenia schematu ciała  i orientacji w przestrzeni
 
1.  POZYCJA WYJŚCIOWA: dziecko leży na plecach, siedzi lub stoi
Zmiany pozycji ciała na komendę : obrót na brzuch, na bok prawy, na bok lewy, obrót na plecy
Pokazywanie / dotykanie poszczególnych części ciała i twarzy w siadzie i w staniu
Unoszenie nóg prostych do góry / zginanie nóg w stawach kolanowych i biodrowych 
      (naprzemiennie raz prawa noga, raz lewa, następnie obie nogi naraz )
 
 

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.