DSC_0015
DSC_0017
DSC_0179
DSC_0066
DSC_0091
DSC_0072
DSC_0180
DSC_0113
DSC_0125
budynek

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
Tel.: (22) 646 50 16
Tel./Fax: (22) 845 05 77
ps393@edu.um.warszawa.pl

Aktualności

Dzień Dziecka
1 czerwca 2020

Z okazji Dnia Dziecka, nasza Wolontariuszka Natalia przesyła dla Was piosenkę ...

Film o tolerancji
29 maja 2020

Pare słów o tolerancji! Zapraszamy do obejrzenia filmu, w którym Kinga, siostra Martynki i Weroniki z naszego przedszkola, ...

Linki

 

Domowe Przedszkole

Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!

Wiosna kalendarzowa do nas już zawitała. Przyroda zmienia się wokół nas.

Poniżej przedstawiam Państwu propozycję zajęć o tematyce wiosennej.

Mogą Państwo wspólnie z dzieckiem z niej skorzystać,  tak aby czas spędzony w domu był miły i pożyteczny

Sabina Makowska

Drodzy rodzice!

W związku z zaistniałą sytuacją, w każdy wtorek będę umieszczać propozycje ćwiczeń,

gier i zabaw rozwijających komunikację do wykorzystania przez Państwa w domu.

W każdy poniedziałek będę umieszczała dodatkowe ćwiczenia i zabawy, co tydzień, dla innej grupy.

Zachęcam do kontaktu mailowego w celu konsultacji oraz przekazania

informacji zwrotnej na temat proponowanych aktywności.

Proszę kontaktować się ze mną pod adresem domowo393@gmail.com.  

Oliwia Iwańska – pedagog specjalny, logopeda

Drodzy rodzice, kochane dzieci

 
Za oknem wiosna. Przyroda  budzi się do życia.
 
My też obudźmy się z zimowego snu.Pora na ćwiczenia i trochę ruchu.
 
Codziennie będziemy zamieszczać ćwiczenia dla poszczególnych grup.
 
Życzymy powodzenia i dobrej zabawy. W razie pytań i wątpliwości prosimy pisać
 
na podanego mail'a. domowo393@gmail.com
 
Chętnie wszystko wyjaśnimy.
 
Rehabilitacja
 
Dzień dobry
 
Naszym codziennym rytuałem w przedszkolu jest zapoznanie się z aktualnym dniem tygodnia. To ważny element zajęć. Wprowadza w  codzienne życie ład oraz powtarzalność, która sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie. Wszystkie dni tygodnia mają swoje kolory. Część dzieci ma dni tygodnia  w swoich książkach do komunikacji. Można również przygotować 7 kartek, najlepiej z bloku technicznego (zielony, niebieski, biały, brązowy, żółty, różowy, czerwony) i napisać na nich  u góry nazwy dni tygodnia.
Proponujemy aby codziennie pokazywać dzieciom kartę w danym kolorze  dnia: np. w środę pokazujemy dziecku kartę w kolorze białym, mówiąc:
Popatrz dziś jest środa, biały dzień. Biały jak śnieg.  A może masz białe ubranko na sobie?  Zobacz, mama ma białą bluzeczkę. Poszukajmy białego koloru?
Tak mogą Państwo rozpoczynać swoją codzienną aktywność z dzieckiem. Być może uda się również zawieszać karty kolejnych dni tygodnia na rozwieszonym sznurku przypinając spinaczem do prania lub powiesić na tablicy czy ścianie. Tak kolejno zawieszane karty pozwalają nie tylko widzieć dany dzień. ale również upływający czas.
 
Kolory dni:
 
poniedziałek- zielony, wtorek- niebieski, środa- biały, czwartek- brązowy, piątek- żółty, sobota- różowy, niedziela- czerwony
 

Pożegnalny filmik od  wolontariuszki Natalii

 

Kilka słów od Rehabilitantek

 

Życzenia wakacyjne od Pani Oliwii

 

26.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

26.06.2020r. rehabilitacja   

25.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

25.06.2020r. rehabilitacja    

24.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

załącznik 1         załącznik 2

24.06.2020r. rehabilitacja.    

23.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

23.06.2020r. rehabilitacja     

23.06.2020r. Zajęcia logopedyczne.       

Oliwka

Vanessa

Franek

Martynka

Michał

22.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

22.06.2020r. rehabilitacja     

19.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

19.06.2020r. rehabilitacja      

18.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

18.06.2020r. rehabilitacja    

17.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

symbole

17.06.2020r. rehabilitacja    

16.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

symbole

16.06.2020r. rehabilitacja   

16.06.2020r. Zajęcia logopedyczne.  

Franio

Martynka

Michał

Oliwka

Vanessa

15.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

15.06.2020r. rehabilitacja        

15.06.2020r. Zajęcia logopedyczne.     

Vanessa

Oliwka

Michał

Martynka

Franek

 

12.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

12.06.2020r. Rehabilitacja     

 

 

10.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

załącznik

 

10.06.2020r Rehabilitacja   

09.06.2020r Zajęcia dydaktyczne  

załącznik

 

09.06.2020r Rehabilitacja  

 

09.06.2020r. Zajęcia logopedyczne  

Franio

Martynka

Michał

Oliwka

Vanessa

 

08.06.2020r Zajęcia dydaktyczne

załącznik

08.06.2020r Rehabilitacja  

05.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

05.06.2020r. rehabilitacja     

04.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

04.06.2020r. rehabilitacja    

03.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

03.06.2020r. rehabilitacja     

02.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik 1        załącznik 2

02.06.2020r. rehabilitacja   

02.06.2020r. Zajęcia logopedyczne.  

Vanessa

Martynka

Michał

Oliwka

Franio

01.06.2020r. Zajęcia dydaktyczne.        

załącznik    

01.06.2020r. rehabilitacja      

29.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.      

załącznik

29.05.2020r. rehabilitacja    

28.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

28.05.2020r. rehabilitacja   

27.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik 1        załącznik 2             załącznik 3

27.05.2020r. rehabilitacja     

26.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

26.05.2020r. rehabilitacja    

26.05.2020r. Zajęcia lodopedyczne.    

Życzenia dla Mamy

Martynka

Vanessa

Oliwka

Michał

Franio

25.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

25.05.2020r. rehabilitacja   

22.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

22.05.2020r. rehabilitacja     

21.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

21.05.2020r. rehabilitacja    

20.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

20.05.2020r. rehabilitacja   

19.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

19.05.2020r. rehabilitacja     

19.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Franek

Martynka

Michał

Oliwia

Vanessa

18.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

18.05.2020r. rehabilitacja    

 

18.05. 2020r. Zajęcia logopedyczne.   

15.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

15.05.2020r. rehabilitacja.     

14.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

14.05.2020r. rehabilitacja   

13.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik

13.05.2020r. rehabilitacja.    

12.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

12.05.2020r. rehabilitacja    

12.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

Michał

Martynka

Franek

Vanessa

Oliwka

11.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik         załącznik

11.05.2020r. rehabilitacja    

08.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.     

08.05.2020r. rehabilitacja  

07.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

07.05.2020r. rehabilitacja   

06.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

 

06.05.2020r. rehabilitacja   

05.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

załącznik

05.05.2020r. rehabilitacja   

05.05.2020r. Zajęcia logopedyczne.   

Franek

Michał

Martynka

Oliwka

Vanessa

04.05.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

załącznik

04.05.2020r rehabilitacja   

30.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

załącznik                załącznik

30.04.2020r. rehabilitacja    

29.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.  

załącznik        załącznik

29.04.2020r. rehabilitacja 

28.04. 2020. Zajęcia dydaktyczne. 

28.04.2020. rehabilitacja    

28. 04. 2020. Zajęcia logopedyczne   

Vanessa

Franek

Michał

Oliwia

Martynka

 

 

 

27.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.    

27.04.2020r. rehabilitacja   

24.04.2020r. Zajęcia dydaktyczne.   

załącznik

24.04.2020r. rehabilitacja   

 

23.04.2020r. Zajęcia dyaktyczne.    

 

23.04.2020. rehabilitacja     

 

22.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

22.04.2020r. rehabilitacja   

 

21.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

21.04.2020r. rehabilitacja   

 

21.04.2020r. logopedia   

Michał

Oliwka

Vanessa

Martynka

Franio

 

20.04.2020r. zajęcia dydakty

czne     

załącznik1       załącznik2

 

20.04.2020r. rehabilitacja   

 

20.04.2020r logopeda    

Vanessa

Oliwka

Franek

Michał

Martynka

 

17.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

załącznik  

17.04.2020r. rehabilitacja  

 

16.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

16.04.2020r. rehabilitacja   

 

15.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

do druku

 

15.04.2020r. rehabilitacja   

14.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

 

14.04.2020r. rehabilitacja   

 

14.04.2020r. logopedia   

Oliwka

Vanessa

Michał

Franio

Martynka

Martynka Żabka - do posłuchania

 

 

Symbole PCS do wykorzystania podczas przygotowań i Świąt Wielkanocnych

10.04.2020r zajęcia dydaktyczne       

koszyczek wielkanocny

10.04.2020r. rehabilitacja     

 

 

09.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

09.04.2020r. rehabilitacja     

08.04.2020r. zajęcia dydaktyczne    

08.04.2020r. rehabilitacja     

 

07.04.2020r. zajęcia dydaktyczne   

 

07.04. 2020r. rehabilitacja    

 

07.04.2020r. Zajęcia logopedyczne     

Vaneska

Franek

Martynka

Oliwka

Michał

3.04.2020r. piątek
 
Dzień dobry! Witam wszystkich serdecznie!
 Nadal kontynuujemy temat związany z wiosennymi kwiatami. Dziś poznamy tulipana i krokusa.
 
Przebieg zajęć:
 
1.Witamy się piosenką (na melodię „Panie Janie”):
„Witaj (imię dziecka), witaj (imię dziecka)
Jak się masz? Jak się masz?
Wszyscy Cię witamy, wszyscy pozdrawiamy 
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.”   
 
2.Komentujemy pogodę, którą widzimy za oknem.
 
3.Dziś jest piątek. Ten dzień oznaczony jest kolorem żółtym. Szukamy wraz z dzieckiem koloru żółtego w swoim otoczeniu, na ubraniu.
 
4. Omawiamy tulipana. Proszę przeczytać dziecku wiersz:
 
„Idą , idą ciepłe dni
a tulipan śpi! ( pokazujemy jak śpi , można zachrapać)
Słońce siadło na parkanie
– Wstawaj, wstawaj tulipanie, (potrząsajmy lekko w ramię dziecko)
kończ zimowe sny!
A tulipan śpi!  (odgłos chrapania)
Słychać wkoło deszczu granie
– Wstawaj, wstawaj tulipanie, (potrząsajmy lekko w ramię dziecko)
dam ci krople trzy!
Stanął dziadek na ścieżce
– tulipanie śpisz jeszcze?
Postawię na grządce budzik,
może wtedy się obudzisz!
– Kto to dzwoni! Kto mnie woła? 
O, jak ciepło dookoła! Patrzcie liście mam zielone!
– I na głowie mam koronę!
A tak mało brakowało, żebym przespał wiosnę całą!” (https://miastodzieci.pl/piosenki/spioch-tulipan/)
 
Proszę pokazać dziecku jak wygląda tulipan (może ktoś ma w domu żywego tulipana, zdjęcie, itp.). W paru zdaniach proszę opisać jego wygląd. Tulipan ma zieloną łodygę i liście (dziecko niech samo wskaże kolor zielony) oraz kwiat (może być czerwony, żółty itd).  (dziecko wybiera kolor)
 
5. Praca plastyczna. 
Proszę z dzieckiem paluszkiem (zamoczonym w farbie) narysować tulipana po śladzie. 
Załącznik do wydrukowania.
 
 
6. Teraz omówimy krokusa. 
Proszę przeczytać wiersz Doroty Geller:
„Krokusy, krokusy, wystawiają uszy, (dotykamy uszu dziecka)
bo już wiatr wiosenny. (lekko dmuchamy na dziecko)
Na koncert wyruszył,  
I już stroi instrumenty,
smyczkowe i dęte.
 
Krokusy, krokusy, wystawiają nosy, (dotykamy nosa dziecka)
na wiosenne plotki, na wiosenne głosy,
bo już coraz głośniej dokoła o wiośnie.
I wychodzą spod ziemi
w swych barwnych czapeczkach,
bo wiosenne słońce,
biegnie już po ścieżkach”. (nóżki robią tup, tup)
Proszę pokazać zdjęcie krokusa. Skomentować jego wygląd. Proszę spytać dziecko o kolory liści i kwiatu (żółty, biały, fioletowy).Gdy kwikną krokusy oznacza to, że Wiosna już się zbliża. 
Jeśli mają Państwo możliwość to proszę używać PCS-ów. ( jak nie ma krokusa czy tulipana, może posiadają Państwo PSC „wiosna” i „kwiat”)
 
6. Praca plastyczna. 
 
Proszę wydrukować krokusa i pomalować dowolną techniką. 
 
Uwaga: Proszę omówić dwa kwiaty, ale wykonać jedną pracę plastyczną. 
To na dzisiaj wystarczy,
 
Pozdrawiam! Życzę miłego weekendu.
 Uściski dla wszystkich dzieci! Sabina Makowska 
 
 
 
 
 
 Witamy w piątek.Czas na cotygodniowy relaks.
 
  Wygospodarujmy 20 min aby odprężyć się po całym tygodniu intensywnej pracy.
 
Życzymy przyjemnego odpoczynku 
 
 
 
Przed relaksem proponuję otworzyć szeroko okno, wpuścić trochę wiosennego powietrza i promieni słońca.
Teraz zamknijmy okno, ale nie przyciemniajmy pokoju. Zajmijmy wygodna pozycję (na kanapie, kocyku na podłodze, materacu, czy macie) teraz zawita do nas wiosenny poranek. Włączmy proponowane utwory, lub inne swoje ulubione. 
Nadeszła długo wyczekiwana wiosna! 
 
  Wyobraźmy sobie mały uroczy dworek, gdzieś na wsi, gdzie drzewa właśnie pokrywa delikatna mgiełka zieleni, a drzewka owocowe zaczynają pokrywać się kwiatami. Zróbmy głęboki wdech-czujecie jak słodko  pachną? W górze latają pierwsze kolorowe motyle, słychać delikatne brzęczenie pszczół i nieśmiałych trzmieli. Wiosenny wiaterek porusza firanką, która śmiesznie faluje w oknie, jak żagiel na wietrze. Może już żaby się obudziły i usłyszymy jak kumkają w stawie, w ogrodzie za oknem. Przepełnia nas dobra energia, Możemy Dzieciom podnieść ręce do góry, delikatnie je rozluźnić potrząsając (najpierw prawa ręka, potem lewa).
Wykonujemy masaż- od ramienia w dół do nadgarstka i dłoni. Następnie odwodzimy ręce szeroko na boki (trzymamy ręce za nadgarstki) -mówimy: Wdech i  krzyżujemy ręce dziecka na piersiach -Wydech . Powtarzamy 3-4 razy. 
Leżymy dalej wsłuchując się w naszą muzykę, niech nas ogarnia, opływa. Jest dobrze i przyjemnie.
Aż w końcu...czas wstawać. Z energią ruszamy do piątkowych zajęć! 
Może spotka nas coś miłego?

 

 
02.04.2020r. czwartek
 
Dzień dobry, dzień dobry!
 
Dziś obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Autyzm dziecięcy jest poważnym, całościowym zaburzeniem rozwoju,  obejmującym sferę  poznawczą, emocjonalną i społeczną. Kolorem tego dnia jest niebieski. 
 
Z tej okazji  przedstawiam propozycje zabaw  sensorycznych, które często wykorzystuje się w pracy z dziećmi z autyzmem.
 
1. Rękawiczki - memo  sensoryczne
 
Potrzebne są gumowe rękawiczki. Zamiast rękawiczek mogą być balony.  Do dwóch sztuk wsypać te same wypełnienie. Tu tylko wyobraźnia jest ograniczeniem, proszę wykorzystać co mają Państwo w domu, np. groch, fasola, popcorn, piasek, mąka ziemniaczana, różne kasze, żel itd. Należy wsypać wypełnienie do rękawiczki i zawiązać. 
Zadaniem dziecka jest odnalezienie pary rękawiczek z tym samym wypełnieniem. 
 
2. Zaczarowane woreczki
 
Potrzebujemy kilku woreczków z zamknięciem strunowym i farby (kolory podstawowe: żółty, niebieski, czerwony). Do każdego woreczka dodać trochę farby w dwóch kolorach na przeciwległych rogach. Szczelnie zamknąć. Dziecko ma zadanie ugniatać woreczek, co skutkuje wymieszaniem farb. Czary- mary na żywo! 
 
3. Naleśnik z dżemem.
 
Potrzebny jest koc. Proszę dziecko położyć na kocu na plecach. Gdy zacznie się recytować wierszyk należy dziecko zawijać w koc (głowa odsłonięta). „Nakładając dżem” proszę  przez koc uciskać  dziecko. 
A wierszyk jest taki:
„Zwijam cienki naleśniczek, 
Na nim łyżką kładę dżem. 
Aż już pusty jest słoiczek!
Zaraz go ze smakiem zjem.”
 
4. Piosenki pokazywanki
 
Dzieci bardzo lubią takie piosenki. Często w  przedszkolu wspólnie z dziećmi bawimy się przy tych utworach:
 
Życzę wesołej zabawy! Pozdrawiam serdecznie, Sabina Makowska 
 
 
 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Żółtej
 
Ćwiczenia z piłkami o różnej wielkości,
 
     dziecko stoi, siedzi na podłodze lub przy stoliku
 
Burza w misce wody : do miski wypełnionej wodą wrzucamy lekkie piłeczki, pływające po powierzchni np. ping-pongowe;   dziecko wkłada ręce do miski  i wykonując gwałtowne ruchy, stara  się aby piłeczki podskakiwały lub wyskakiwały z miski
 
Do miski z wodą wrzucamy różnej  wielkości piłeczki.: Bierzemy w ręce sito - mama, tata, wspomaga Michałka, Frania, Martynkę;- wyławiamy piłeczki, potrząsamy sitem i  przesypujemy do pojemnika bez wody.  
Oliwka, Vaneska same  wyławiają piłeczki i wrzucają je do pojemnika bez wody.
 
Na stole leżą piłeczki, Oliwka i Vaneska dmuchają na piłeczki, starają się przesunąć je na drugą stronę stołu albo stają naprzeciwko i dmuchają do siebie 
 
Michał, Martynka i Franio z pomocą rodziców dmuchają na piłeczki znajdujące się w misce, tak aby się  poruszyły.
Zachęcamy dzieci, nawet drgnienie jest sukcesem!
 
 
 
 
 
Zabawy rozwijające komunikacje u dzieci z autyzmem 
 
 
1.Do prawidłowego przebiegu interakcji i budowania porozumienia między jej uczestnikami potrzebne jest wspólne pole uwagi. Dzieci z autyzmem mają trudności w tym obszarze. Dzielenie wspólnego pola uwagi jest jedną z najważniejszych umiejętności komunikacyjnych, rozwijanie jej umożliwia postęp w zakresie nabywania umiejętności społecznych przez dziecko. Przykład zabawy rozwijającej dzielenie wspólnego pola uwagi:
Wkładamy do worka atrakcyjne dla dziecka przedmioty, wyciągamy jeden z nich i pytamy dziecko czy chce dostać ten przedmiot. W tym czasie staramy się nawiązać z dzieckiem kontakt wzrokowy, żeby zwrócił na nas uwagę i popatrzył. Jeśli dziecko patrzy raz na przedmiot raz na nas to wtedy dajemy mu przedmiot. 
 
2. Kolejną ważną umiejętnością w rozwoju komunikacji, a z którą dzieci z autyzmem mają trudności, jest gestykulacja. Najwcześniejszym gestem, który pojawia się w rozwoju człowiek jest wskazywanie palcem. Przykład zabawy rozwijającej używanie gestu wskazywania:
Przygotowujemy atrakcyjne rzeczy dla dziecka. Trzymamy je w odległości od dziecka, tak żeby nie mogło ich chwycić ręką. Pokazujemy dziecku przedmioty i pytamy co chce dostać, jeśli dziecko wyciąga ręce w stronę przedmiotu układamy mu paluszek wskazujący tak, by mogło wskazać co chce.
 
3. Umiejętność naśladowania umożliwia naukę. Dzięki naśladowaniu dziecko uczy się powtarzać proponowane przez dorosłego zachowania. Poniżej przykład zabawy rozwijającej umiejętność naśladowania. 
Siedzimy lub stoimy naprzeciwko dziecka. Zwracamy na siebie uwagę dziecka i wypowiadamy komunikat – popatrz, zrób tak jak ja. Czekamy, aż dziecko na nas pojrzy i wtedy wykonujemy jeden ruch ciałem, np. tupiemy nogą. Zadaniem dziecka jest powtórzenie ruchu. 
 
 
 
Źródło: Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kaczmarczyk B., Wojciechowska A., wyd. Impuls, Kraków, 2015 
Internet: edu.dalejrazem.pl
                   1.04.2020
Dzień dobry! Witam serdecznie wszystkie Dzieci! 
 
DZIŚ NIE MA ZAJĘĆ!!
Prima Aprilis! (takie żarty z okazji pierwszego kwietnia)
 
Dzisiaj rozpoczynamy omawianie wiosennych kwiatów , a mianowicie zaczniemy od hiacynta i forsycji.  
 
Przebieg zajęć:
Witamy się piosenką (na melodię „Panie Janie”):
„Witaj (imię dziecka), witaj (imię dziecka)
Jak się masz? Jak się masz?
Wszyscy Cię witamy, wszyscy pozdrawiamy 
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.” 
 
Komentujemy pogodę, którą widzimy za oknem.
 
Dziś jest środa. Ten dzień oznaczony jest kolorem białym. Szukamy wraz z dzieckiem koloru białego w swoim otoczeniu, na ubraniu. 
 
Wiosnę już coraz bardziej widać na podwórku (świeci słoneczko, drzewa wypuszczają pąki, rozwijają się powoli liście na gałązkach) Zaczynają rosnąć i kwitnąć kwiaty wiosenne. Takim kwiatem jest HIACYNT. Proszę spójrzcie na ten filmik:
 
 
Proszę skomentować dziecku co dzieje się w filmiku. 
Jeśli maja Państwo w domu hiacynta to super. Proszę pokazać go dziecku, dać do powąchania. Omówić jego wygląd, jakiego koloru są liście, jakiego kwiat? (warto tu wykorzystać PSC z kolorami, lub zwykle kartki kolorowe) Ważne by dziecko próbowało samo wybrać kolory jakie widzi. 
Jeśli nie mają Państwo hiacynta w domu, proszę w Internecie znaleźć zdjęcie. Również w podobny sposób go omówić.
 
 
Drugim wiosennym kwiatem jest forsycja. A wygląda tak:
Proszę skomentować ten filmik dziecku. Analogicznie proszę postąpić jak w przypadku opisu hiacynta. 
 
Wykonanie pracy plastycznej.
Potrzebne będą: biała kartka A4, patyczki do uszu, farba (biała, niebieska, zielona, różowa, żółta, brązowa)
UWAGA: zamiast patyczka do uszu można użyć pędzelka, swego palca itd. 
(HIACYNT) - Dziecko (z pomocą) maluje palcem (zamoczonym w zielonej farbie) łodygę (linia prosta) i dwa liście odchodzące od łodygi. Następnie dziecko wybiera kolor hiacynta, którego chce namalować. Proszę wziąć patyczek i zamoczyć go w farbie. Następnie wraz z dzieckiem stawiając kropki-stempelki namalować kwiat. 
(FORSYCJA) – Proszę z dzieckiem namalować kilka gałązek na kartce A4 (najłatwiej malowanie palcami), a następnie również patyczkiem  zamoczonym  w farbie zrobić stempelki na tych gałązkach. 
 
I tak powstały kolejne piękne wiosenne kwiaty! Gratulacje!
 
Chętnych zapraszam do wysyłania prac.
 
Dziękuję za poświęcony czas. Pozdrawiam serdecznie, Sabina Makowska
 
 
 
Ćwiczenia z przyborami dla grupy żółtej
 
Przybory: gazeta, butelka po wodzie, chusta
 
1. Dziecko siedzi na dywanie,( Michał, Franek, Martyna- w foteliku, lub na kolanach rodzica)
  Zakrywamy dziecku głowę chustą.Zdejmujemy i mówimy "A kuku!"
  Zakrywamy swoją głowę chustą -teraz dziecko nam ją zdejmuje, a my mówimy
  "A kuku!"(Martynie, Frankowi i Michałowi- pomagamy chwycić chustę)
 
2.Dziecko siedzi przy stoliku, lub na podłodze.Ma przed sobą gazetę.
  Kładzie gazetę na głowie i stara się ja tam utrzymać(liczymy do 3-5) 
 - Martyna, Michał, Franek- Rodzic umieszcza gazetę na głowie dziecka, i liczy ( do 3-5, lub dłużej, w zależności od potrzeby)
  Sukces, krzyczymy "Hura!", wykazujemy entuzjazm.
 
3.Dzieci siedzą na dywanie lub przy stolikach , w pobliżu ustawiamy cel(butelkę   po wodzie, poduszkę - bierzemy gazetę: dzieci zwijają gazetę w kulkę -   pomagamy dzieciom, lub zwijamy wspólnie z nimi. Robimy kilka kulek z gazet.
Rzucamy kulkami do celu razem z dzieckiem( rodzic trzyma rękę dziecka i robi nią zamach)
  Vanesa i Oliwka rzucają same. (Samo wykonanie rzutu już jest sukcesem)
 
4. dziecko leży na dywanie. Ustawiamy dwie butelki w odległości 2-3 metry od   siebie. 
  Vanesa i Oliwka turlają się między butelkami( od jednej -dotykają i do drugiej.      Powtarzają kilka razy.)
  Michał, Franek, Martyna- rodzic turla dziecko pomiędzy butelkami. Raz w jednym kierunku, raz w drugim.Trzeba dotknąć butelki ręką .
 
    Życzymy udanej zabawy i dużo śmiechu !
 
 
 
 
 
 
 
 
31.03.2020r.
 
Dzień dobry! 
 
Zapraszam na zajęcia Was Kochane Dzieci oraz Drodzy Rodzice i Opiekunowie. Z racji, że mamy tematy wiosenne, warto tą Wiosnę poczuć i zaobserwować. Dzisiaj zachęcam do zajęć bardzo praktycznych. 
 
Potrzebne będą: doniczka, ziemia, cebula 
{Jeśli nie maja Państwo możliwości posadzenia cebuli to proszę zamiast tego, narysować cebulę wraz ze szczypiorkiem. A następnie należy pokolorować rysunek dowolną techniką}. 
 
1. Na powitanie piosenka „Wszyscy są, witam Was…” 
(i  wczorajszy wierszyk z ramach przypominajki)
 
Wierszyk – pokazywanka: (autor: M. Barańska)
 
„Tu mam nosek jak guziczek (wskazujemy nos palcem)
Tu mam czoło, tu policzek. (wskazujemy kolejno czoło i policzek)
Ile mam policzków? Dwa! (rozkładamy ręce w geście pytania, wskazujemy na policzki i pokazujemy dwa palce)           
A to właśnie jestem JA!” (pomagamy wskazać dziecku dłonią)
 
2. Proszę skomentować dzisiejszą pogodę. Dzisiaj idealnie pasuje powodzenie „Marcu jak w garncu”. Proszę wyjaśnić, że taka pogoda jest typowa dla marca. Bywa, że pięknie świeci słońce, a zaraz wraca zima i pada śnieg. 
 
3. Wiosną wszystko budzi się do życia. Rosną nowe roślinki, kwiatki,  liście na drzewach. 
Dzisiaj, drogie dzieci z pomocą Rodzica możecie zasadzić roślinkę, która też będzie rosła. 
Zachęcam do posadzenia cebuli. 
Proszę dać trochę ziemi dziecku do ręki, możne ją sobie poprzesypywać, powąchać. Tak samo z cebulą, niech dziecko ją obejrzy, powącha, dotnie. 
Następnie proszę  z dzieckiem ( w miarę możliwości) posadzić cebulę. Należy komentować kolejność   działań podczas sadzenia cebuli (wsypanie ziemi do doniczki, wsadzenie cebuli, podlanie, ustawienie doniczki na parapecie).
 
Drogie dzieci od dzisiaj  proszę opiekujcie się cebulką. Podlewajcie ją codziennie i obserwujcie co się z nią dzieje. 
Czekam na zdjęcia z pracy małych ogrodników. 
 
Życzę powodzenia! Pozdrawiam ciepło,  Sabina Makowska
 
 
 

Propozycje zabaw rozwijających komunikację dla grupy żółtej

Franek

Zabawa z misiem. W tej zabawie przyda się nam maskotka misia. Pokazujemy symbol – miś, czym będziemy się bawić. Korzystając z obrazków, pokazujemy co robi miś – śpi, je, myje się- pokazujemy ilustrację oraz możemy wykonywać dane czynności z maskotką. Wspomagamy się również symbolami czynności. Franio sam próbuje nazywać czynności lub nazywamy je wspólnie.

do pobrania

do pobrania

Martynka

Wiersz „O wiośnie”. Czytamy wiersz o wiośnie. Za pomocą symboli opisujemy dany obrazek znajdujący się przy każdym wersie. Pokazujemy i omawiamy co znajduje się na obrazku ( pokazujemy słońce – i dokładamy do niego symbol słońca).

do pobrania

do pobrania

Oliwka

Czytanie książeczki ze zwierzątkami. Oglądamy wspólnie książeczkę, czytamy początek wersu, a Oliwka kończy wers używając onomatopei. Nazywamy, omawiamy jakie zwierzątka znajdują się na ilustracjach.

do pobrania

Vanessa

Co robi Pucio? Oglądamy wspólnie obrazki przedstawiające Pucia. Pytamy- co robi? Vanessa odpowiada ( możemy ograniczyć wybór do dwóch czynności – pokazujemy symbole przedstawiające czynności – co robi?  - pije czy – śpi?, jeśli pojawią się trudności z nazywaniem czynności możemy pokazać dwa obrazki i zapytać – pokaż – gdzie pije?).

do pobrania

Michał

Wiersz „Dni wiosenne”. Zapoznajemy się z treścią wiersza. Oglądamy ilustracje, opowiadamy co się na nich znajduje i umieszczamy obok każdej ilustracji odpowiedni symbol.

do pobrania

do pobrania

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Żółtej

Masażyki na wesoło

1. Ścieżka fakturowa: materiały o różnej fakturze, przybory dowolne, dostępne w domu dywaniki łazienkowe, karimaty i  inne pomysły mile widziane… 

Układamy np.: miękkie poduszki, pluszaki, kocyk, szalik,  dywanik, materacyk, folie bąbelkową, matę, torbę foliową wypełnioną grochem,   itp.

 

Martynka: wspomagana turla się,  pokonuje ścieżkę  na czworakach, kroczy boso wspomagana  przez  mamę, tatę 

Franio: wspomagany turla się,  kroczy boso ze  wspomaganiem mamy, taty

 Michałek : turla się wspomagany, kroczy boso ze  wspomaganiem mamy, taty.

Oliwka: turla się, chodzi na czworakach, przesuwa się na pupie, chodzi boso ; biega po ścieżce z asekuracją drugiej osoby.

Vanessa: turla się, chodzi na czworakach, przesuwa się na pupie, chodzi boso; biega po ścieżce z asekuracją drugiej osoby.

Pamiętajmy o zmianie kierunku podczas pokonywania ścieżki fakturowej!

 

Czekamy na Państwa zdjęcia z przygotowanymi przez Was ścieżkami sensorycznymi. 

Prosimy przesyłać na adres domowo393@gmail.com

 

2. Masażyk twarzy: Dziecko leży, siedzi samodzielnie lub siedzi  wspomagane przez rodzica Zachęcamy do zabawy przed lustrem 

ABY BYŁO NAM WESOŁO, MASUJEMY (delikatnie) CZOŁO 

RAZ I DWA, RAZ I DWA ŁADNE CZOŁO MA !!  ( klaszczemy w ręce wspólnie z dzieckiem)

TERAZ OCZY, POD OCZAMI  I POD NOSEM, POD WARGAMI   (delikatnie dotykamy wymienionych części twarzy)

POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO… SWOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy przez dziecko) 

POGŁADŹ GŁÓWKĘ TYLKO … MOJĄ (wspomagamy ruch głaskania głowy rodzica przez dziecko) 

BRODĘ, NOSEK ORAZ CZOŁO (pomagamy dziecku dotknąć wymienionych części twarzy)

POSZCZYP TERAZ SWOJĄ TWARZ (wspomagamy ruch szczypania twarzy przez dziecko) 

POPATRZ NA MNIE …CZY MNIE ZNASZ??

Po masażyku rodzic robi śmieszne miny do dziecka np.: cmoka, dotyka swoim nosem do noska dziecka, dmucha na buzię, uśmiecha się …. czeka na reakcję  dziecka …..naśladowania mimiki.

 

3. Masażyk nóg:

Dziecko leży, siedzi.  Do masażu  można  użyć kremu, oliwki.   

POMASUJĘ PRAWĄ NOGĘ, ŻEBY POSZŁA W DŁUGA DROGĘ

rodzic  masuje  nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę 

POMASUJĘ LEWĄ NOGĘ, BO NA JEDNEJ IŚĆ NIE MOGĘ.

rodzic  masuje  nogę ruchami naprzemiennymi, ruchami obu rąk jednocześnie od stopy w górę 

TWOJĄ MAŁĄ PRAWĄ NÓŻKĘ, WNET POŁOŻĘ NA PODUSZKĘ

rodzic kładzie nogę dziecka na miękką poduszkę 

A DLA TWOJEJ LEWEJ NÓŻKI, MAM MASAŻYK NA PALUSZKI

POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ LEWEJ NÓŻKI

rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego 

PRAWA NÓŻKA TEŻ JE MA. POMASUJĘ TE PALUSZKI U TWEJ MAŁEJ PRAWEJ NÓŻKI

rodzic masuje i dociska poszczególne paluszki od największego do najmniejszego 

 

Po zakończeniu masażyku rodzic łaskocze dziecko w stopy; 

szura,  uderza stopami dziecka w poduszkę,  klaszcze stopami - rodzic wspomaga dziecko.

 

 

30 marca 2020r.

 Dzień dobry, dzień dobry! Pogoda w weekend była bardzo wiosenna. Oby tak dalej!

Oto propozycja kolejnych  zajęć wiosennych. Zapraszam serdecznie!
 
Potrzebne będą: zdjęcia, PCS bociana, kukułki, urządzenie z Internetem, drukarka, farby 
 
Przebieg zajęć:
1. Na powitanie piosenka „Wszyscy są, witam Was…”
 
Wierszyk – pokazywanka: (autor: M. Barańska)
„Tu mam nosek jak guziczek (wskazujemy nos palcem)
Tu mam czoło, tu policzek. (wskazujemy kolejno czoło i policzek)
Ile mam policzków? Dwa! (rozkładamy ręce w geście pytania, wskazujemy na policzki i pokazujemy dwa palce)           
A to właśnie jestem JA!” (pomagamy wskazać dziecku dłonią)
 
2. Wyglądają Państwo z dzieckiem przez okno. Proszę skomentować pogodę. Czy świeci słońce, czy pada deszcz? Czy są chmury na niebie? Dziś jest poniedziałek (oznaczamy ten dzień kolorem zielonym) 
 
3. Dzisiaj porozmawiamy o ptakach „wiosennych” (bocian i jaskółka)
Proszę dziecku przeczytać tekst zagadki oraz pomóc dziecku w odpowiedzi:
„Powrócił do nas
z dalekiej strony
ma długie nogi
               i dziób czerwony.” 
- BOCIAN
(Proszę pokazać zdjęcie bociana lub PCS, nagranie na komunikator). 
 
Proszę dziecku odtworzyć ten link:  https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w, komentujemy wygląd i zachowanie bociana na filmiku. 
Następnie:
Proszę przeczytać zagadkę o kukułce:
„Słychać ją wokoło
wśród sosen i buków,
jak woła wesoło:
               kuku, kuku, kuku!”
- KUKUŁKA
 
Proszę również pokazać zdjęcie lub PCS kukułki, można nagrać informację na komunikator). 
Komentujemy wygląd kukułki i jej odgłos. 
 
4. Wykonujemy pracę plastyczną. 
 
Proszę, aby dać dziecku  możliwość wyboru, którego ptaka chce pokolorować. Pracę należy pomalować farbami. Proszę stwarzać jak najwięcej okazji, aby dziecko mogło decydować przy wykonywaniu pracy np. (wybór koloru farby, co pierwsze chce pokolorować). Polecam malowanie palcami. 
 
To  tyle na dzisiaj. Proszę wysyłać pracę na adres naszej poczty elektronicznej: domowo393@gmail.com.
Dziękuję za Państwa zaangażowanie. 
Pozdrawiam serdecznie, Sabina Makowska
 
 
 
 SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Żółtej
                                      
Ćwiczenia koordynacji ruchowo-wzrokowej - czyli praca rąk pod kontrolą wzroku
Dziecko siedzi przy stoliku, kontrolujemy żeby czynności które wykonuje odbywały się pod kontrolą wzroku
„Moje na wierzchu”, dłoń dziecka leży na blacie, Mama przykrywa swoją dłonią dłoń dziecka, następnie na górę wskakuje druga ręka dziecka i tak po kolei…Tata tez może się dołączyć….
Malowanie rękami po kartonie, w razie braku farb, formowanie z plasteliny wałeczków, kul lub innych kształtów
Poszukiwanie skarbów : do miski wypełnionej wodą wrzucamy małe elementy z Kinder niespodzianek lub inne małe zabaweczki ,dziecko stara się je wyłowić rękami , każdy sukces nagradzamy brawami
 
 
 
27.03.2020
 
Dzień dobry wszystkim! 
Oto kolejne wiosenno-domowe zajęcia:
 
 Przebieg zajęć:
1.Piosenka na przywitanie : 
„ Wszyscy są, witam Was zaczynamy już czas, 
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy!! „
2.Komentujemy pogodę za oknem. Opisujemy niebo.  Czy jest słońce, czy chmury? Czy pada deszcz? Itp.
3. Proszę o przeczytanie dziecku następującego wiersza I. Salach „Kto to?”
 
 „Powiedzcie mi dzieci
co to jest za Pani:
trawa rośnie, słonko świeci,
ptaszek śpiewa dla niej?
Kto przychodzi do nas
o tej porze roku?
Jest pachnąca i radosna.
Czy wiesz kto to?”
 
Komentujemy wiersz: Teraz jest Wiosna. Rośnie trawka, Słoneczko mocniej świeci, coraz częściej słuchać śpiew ptaków. 
 
4. Zabawa ruchowa: „Kwiaty więdną – kwiaty rosną”.
 
Na hasło „kwiaty więdną” dziecko (ewentualnie z pomocą dorosłego) kładzie rączki na podłogę lub stolik, a  na hasło „kwiaty rosną” dziecko unosi (ewentualnie z pomocą dorosłego) rączki do góry. Proszę najpierw zrobić  próbę, aby dziecko zobaczyło na czym zabawa polega. Można się bawić tyle czasu, aż się znudzi.
 
5. Wykonanie pracy plastycznej „Suknia Pani Wiosny”. Proszę na czystej kartce A4 narysować postać Pani Wiosny w długiej sukni. Zadaniem dziecka jest pomalowanie dowolna techniką tej sukni. ( mogą być farby- malowanie palcami, przyklejanie wydzieranki papierowej, kolorowa bibuła itp.) 
Śpieszę na pomoc z  postacią Pani Wiosny, proszę bardzo:   
 
 
Powodzenia! Zachęcam, aby wysyłać  prace dzieci na adres domowo393@gmail.com 
 
Pozdrawiam i duuużo zdrówka życzę - Sabina Makowska
 
 
 
 
RELAKSACJA
 
       Drogie Dzieci i Rodzice  
       Jak w każde piątkowe popołudnie czas na relaks! 
 
Spróbujmy stworzyć miły nastrój. Nastrój spokoju. 
Zasuńmy firanki, zasłony, rolety….
Przygotujmy sprzęt do odtwarzania muzyki, laptop do odtwarzania melodii/piosenek z youtuba;   odtwarzacze płyt, jeśli chcecie Państwo skorzystać z własnych ulubionych nagrań.
Przygotujmy wygodne miejsce na kanapie, dywanie, kocu...
 
 
Zaczynamy….
Ułóżcie się wygodnie, uruchomcie swoją wyobraźnię , zamknijcie oczy i poddajcie się fali spokoju, rozkołyszcie zmysły, rozluźnijcie mięśnie, poczujcie błogostan i przyjemność... Dziecko może leżeć przytulone do rodzica.
Komu z Państwa wystarczy muzyka, proszę słuchać…kto lubi puścić wodze fantazji może snuć własną opowieść lub opowiadać ulubioną bajkę…kto potrzebuje wsparcia, oto one………………
 
"Marcowe słońce przygrzewa coraz mocniej. Jego promienie łaskoczą nas w nos, ciało ogarnia błogie ciepło...Nasza głowa wygodnie spoczywa na miękkim mchu, jest przyjemnie....Nasze ręce robią się ciężkie, nie mamy siły ich unieść do góry
W dali słychać szum strumyka, ogarnia nas błogie ciepło...nasz brzuszek robi się ciężki, plecy mocno przylegają do ziemi, poczujmy jaki mech jest wygodny, mięciutki ;-) Nad nami przelatują ptaszki. Ooo!!!! słyszycie jak się nawołują? Mówią- to wiosna! Wiosna! Wszędzie słychać radosny świergot, szum strumyka , miły ciepły wiaterek owiewa nam buzie i rączki, Ogarnia nas błogie rozleniwienie...Leżymy w promieniach ciepłego wiosennego słońca i jest nam dobrze, ptaszki śpiewają, woda szumi.. Poddajemy się całkowicie otaczającej nas przyrodzie....I tak wsłuchując się w muzykę, leżymy kilka -kilkanaście minut. Nagle wszystko ucicha, stuk-puk,  stuk-puk co to? To dzięcioł puka...Czas wstawać! Otwieramy oczy, przeciągamy się leniwie....Robimy się duzi, duzi, duzi... jak niedźwiedzie z zimowego snu Powoli siadamy...Wróciliśmy z wiosennej wycieczki!
 
Życzymy udanego weekendu!
 
Rehabilitacja
26.03.2020
 
Dzień dobry Państwu oraz Państwa pociechom! 
Tradycyjnie we czwartki w naszej grupie mamy zajęcia sensoryczne. Bawimy się i uczymy zarazem. 
Rodziców oraz Opiekunów proszę o pomoc w realizacji tych zajęć. Dziękuję! 
 
Zadanie 1. 
Bańki mydlane
Potrzebne będą: miska z wodą (można wziąć dwie miski, w jednej ciepła woda, a w drugie zimna – doznanie termiczne), mydło w płynie lub płyn do naczyń lub szampon (kto co woli) oraz do zabawy, np.: zakrętki do butelek, kolorowe piłeczki, małe plastikowe zabawki, sitko lub chochelka.
Do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek, plastikowe zabawki. Super, aby większość była zielonego koloru, ponieważ zielony to kolor Wiosny. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką  (samodzielnie lub z pomocą), sitkiem, kuchenną chochelką, w miarę możliwości dziecka. Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość i refleks.
Każdy wyławiany przedmiot komentujemy : mówimy co wyłowiło dziecko, jakiego koloru jest ten przedmiot. 
Można tu wspomóc się komunikatorem (jeśli jest w domu), aby dać dziecku możliwość wypowiedzi. 
 
Zadanie  2.
Makaronowe  Robaki 
Potrzebne będą:  ugotowany makaron spaghetti, miska lub tacka, super jak w domu są barwniki spożywcze (a jeśli nie to to polecam filmik: https://www.youtube.com/watch?v=J_BE_Qsfnj4).
Ugotowany makaron jest śliski i elastyczny, można go ugniatać, przekładać z ręki do ręki, wyciągać pojedyncze nitki w różnych kolorach, sprawdzając, czy wszystkie są takiej samej długości. Gdy zacznie wysychać, wystarczy delikatnie polać go wodą.
 
POWODZENIA! SMACZNEJ ZABAWY!  Uściski dla dzieci!
 
Zachęcam, aby wysyłać zdjęcia prac dzieci na adres  domowo393@gmail.com . Opublikujemy na stronie przedszkola. 
Jeśli Państwo chcą się ze mną kontaktować, poproszę pisać na ten adres mailowy. 
W temacie: grupa żółta, Sabina Makowska
 
 
 
                               SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Żółtej
                                      
                                              Ćwiczenia rąk – zabawy paluszkowe
Dziecko leży lub siedzi 
„Sroczka kaszkę warzyła i ogonek sobie sparzyła” do słów wierszyka zginanie kolejnych paluszków, proszę nie zapomnieć o łachotkach (frr,frr poleciała)
Podnoszenie  naprzemienne prawej ręki,  lewej ręki  dziecka do góry ze wspomaganiem  Mamy lub Taty ( z lekkim potrząsaniem)
Znikająca rączka: Mama/Tata zamyka w swojej dłoni piąstkę dziecka, następnie rozprostowuje paluszki dziecka
Poszukiwanie skarbów : w naczyniu wypełnionym ryżem, piaskiem lub grochem ukrywamy małą zabawkę, dziecko stara się ją odnaleźć…sukces nagradzamy brawami/klaskaniem
 
 
 
 
25.03.2020r.
 
Witam serdecznie Rodziców oraz Dzieci!!
Oto na dzisiaj propozycja zajęć i zabaw wiosennych! Dzisiaj wykorzystamy elementy metody Porannego Kręgu. 
Potrzebne będą: chusta zielona, cytryna, cukier, ziemia, bęben (w miarę możliwości), telefon z internetem 
 
Przebieg zajęć:
 
1.Piosenka na przywitanie : 
„ Wszyscy są, witam Was zaczynamy już czas, 
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy!! „
 
2.Komentujemy pogodę za oknem. Opisujemy niebo.  Czy jest słońce, czy chmury? Czy pada deszcz? Itp.
 
3. Szukamy na sobie , na dziecku koloru zielonego i to komentujemy! Można wziąć pluszaka, który ma coś na sobie  zielonego. 
 
4. „Spotkanie z żywiołem” – zabawy z ziemią
 
5. Doznania smakowe – podajemy dziecku cytrynę z cukrem (może być na łyżeczce) . Komentujemy: to jest cytryna z cukrem. Cytryna jest kwaśna a cukier słodki. Jak Ci smakuje? Reakcje pewnie będą różne  
 
6. Bierzemy zieloną chustę lub zielony bęben (jeśli ktoś ma) i muzykujemy. Proszę zachęcać dziecko by próbowało samodzielnie zagrać lub trzymać chustę. Oczywiście na tyle ile to możliwe. 
Oto propozycje piosenek wiosennych: 
 
 
 
 
Wesołej wiosennej zabawy. Serdecznie pozdrawiam 
         Sabina Makowska
 
 
 
Ćwiczenia nóg 
( z myślą o Martynie, Franiu, i Michale)
 
1.  POZYCJA WYJŚCIOWA: dziecko leży na plecach 
Unosimy nogi dziecka do góry proste w kolanie : raz jedną nogę , raz drugą, następnie obie razem ( samodzielnie lub z pomocą)
Zginamy obie nogi dziecka  w kolanach i biodrach, dziecko rączkami stara się dotknąć kolan 
Zginamy  naprzemiennie nogi  dziecko w kolanach i biodrach, dziecko rączkami stara się dotknąć kolan 
A teraz zmiana Franio, Martyna i Michał próbują podnieść nogę Mamy albo Taty 
 
 
 
24.03.2020
 
TEMAT : Witaj Wiosno! 
 
Cel ogólny:
- poznanie cech charakterystycznych Wiosny
- różnicowanie koloru zielonego 
 
Przebieg zajęć:
1. Piosenka na przywitanie : 
„ Wszyscy są, witam Was zaczynamy już czas, 
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy!! „
 
2. Komentujemy pogodę za oknem. Opisujemy niebo.  Czy jest słońce, czy chmury? Czy pada deszcz? Itp.
 
3. Dziś poznany Panią Wiosnę. Jej ulubiony kolor to zielony. Proszę poszukać z dzieckiem jakiegoś przedmiot z otoczenia właśnie w kolorze zielonym. 
 
4. Proszę przedmiot opisać oraz skomentować: np. „TAK tu jest kolor zielony. To jest zielona piłka”
 
5. Proszę przeczytać wiersz dziecku:
 
Autor:  Grażyna Świerczyńska
„ Wiosna”
Przyszła do nas pani wiosna, cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna, wśród lecących ptaków.
Powróciły z nią bociany  z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły, misie i jeżyki.
Witaj wiosno! Piękna pani , cieszy nas twój powrót.
Zieleń liści, świerszczy granie, kwiatów pełen ogród.
 
Proszę  zapytać dziecko: Jaka pora roku przyszła do nas?  Dziecko niech wskaże na obrazku,  PSC, lub można nagrać odpowiedź na komunikator. 
 
6. Proszę założyć na głowę dziecka  chustę w kolorze zielonym  – następnie dziecko samo (lub z pomocą) ściąga chustę z głowy.
 
7. Na koniec proszę wykonać pracę plastyczną. Proszę wziąć czystą kartę A4 i pomalować dziecku rączkę od wewnątrz farbą zieloną. Następnie odcisnąć pomalowaną rączkę na kartce.  Inna opcja: pomalować palcami całą kartkę na zielono w różnych odcieniach. Tu można szaleć.
 
POWODZENIA! Proszę ode mnie wyściskać dzieci. Życzę dużo zdrowia!!! Sabina Makowska 
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ RUCHOWYCH DLA DZIECI Z GRUPY Żółtej
Odczuwanie ciała w przestrzeni
1.  POZYCJA WYJŚCIOWA: dziecko leży na plecach lub siedzi  w siadzie skrzyżnym  z asekuracją.
 
Zakrywamy  chustką  twarz  dziecka – dziecko próbuje zdjąć chustkę                                            
 
Zakrywamy  chustką  twarz  mamy/taty – dziecko próbuje zdjąć chustkę
 
2.  POZYCJA WYJŚCIOWA: mama / tata:  leżenie na plecach                                                                            
Rodzic kładzie na sobie dziecko i buja się z dzieckiem na boki
Rodzic kładzie na sobie dziecko i ruszając swoim ciałem  w różnych kierunkach– stymuluje dziecko do zejścia (w dowolny sposób) lub wdrapania się z powrotem .
 
 
Zabawy logopedyczne
Franio
Czytamy wiersz o wiośnie. Pokazujemy również symbol wiosny zapowiadając o czym będzie wiersz. Podczas czytania, gdy pojawia się słowo wiosna pokazujemy symbol –wiosna. 
Pochyla się sosna ku sośnie i szumi ...
A o czym? O wiośnie,
że wiosna wędruje po dróżkach
i czasy wyczynia jak wróżka.
Gdy wiosna uśmiechem zabłyśnie,
to z ziemi wyrasta przebiśnieg.
Gdzie stanie, w tym miejscu za chwilę
pojawia się śliczny zawilec.
Gdy wita się z wiosną leszczyna
to wiosna jej kotki przypina.
Stanęła dziś wiosna nad klonem
i klon ma już pączki zielone.
A dąb się ogromnie złości i też zielenieje ... z zazdrości.
 
 
Oliwia
Pokazujemy symbol wiosny zapowiadając o czym będziemy słuchać będzie piosenka. Podczas słuchania, kiedy pojawia się słowo „wiosna” pokazujemy symbol. 
 
 
Michał
Materiał obrazkowy przestawiający treść piosenki „Była sobie żabka mała” można wykorzystać do wspólnego śpiewania. Na komunikator nagrywamy refren. Śpiewamy zwrotki a Michał śpiewa refren naciskając na komunikator.
 
 
Vanessa
Książeczka ze zwierzątkami - czytamy początek wiersza następnie robimy pauzę, aby Vanessa dokończyła zdanie używając onomatopei (jeśli pojawiają się trudności, sami kończymy zdanie), następnie nazywamy dane zwierzątko i pokazujemy symbol PSC umieszczony na stronie. Można do tej zabawy użyć również figurek zwierzątek.
 
 
Martynka 
Zabawy fonacyjne z wykorzystaniem metody werbo-tonalnej.
Zakrywany chustą zabawkę. Następnie stopniowo podnosimy chustę odsłaniając zabawkę, w tym samym rytmie, w jakim podnosimy chustę wypowiadamy samogłoskę „o o  o”. Ściągnięciu chusty towarzyszy dźwięk „AAaa”. Pokazujemy zabawkę( np. kwiatek, biedronka) nazywamy, pokazujemy symbol i  następnie znów zakrywamy. Powtarzamy zabawę i zachęcamy do powtarzania dźwięków razem z nami. 
Budowanie wieży 
Budujemy wieżę, za każdym razem jak stawiamy klocek wypowiadamy sylabę „ma”. Gdy wieża będzie już gotowa dziecko może strącić klocki i wtedy wypowiadamy „bach”. 
 
 

 

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.