Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Przedszkole Specjalne nr 393 w Warszawie przystąpiło do
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Planowany budżet Programu na lata 2021-2025 wynosi blisko 1,1 mld zł, w tym 635 mln zł z budżetu państwa.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.
Jednym z priorytetów Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa jest zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, a także przekazanie środków na realizację działań promujących czytelnictwo. Więcej informacji można uzyskać na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
https://www.gov.pl/web/kultura/narodowy-program-rozwoju-czytelnictwa
Na terenie placówki prowadzone będą następujące działania mające na celu promowanie czytelnictwa:
Mini wypożyczalnia przedszkolna i kąciki czytelnicze w salach oraz inne działania promujące czytelnictwo:
- Przedszkole doposaży: mini wypożyczalnię przedszkolną umożliwiającą wypożyczanie książek do domu oraz kąciki czytelnicze w salach przedszkolnych, w pozycje literatury dziecięcej, książki będące nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat.
Zakupione książki w ramach NPRCz. zostaną wykorzystane do przeprowadzenia zajęć edukacyjnych, np.
- Realizacja innowacji pedagogicznej „Baśniowo”.
- „Czytanie na dywanie” – codzienne czytanie książek, rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu.
- Wykorzystanie w zajęciach i zabawach z dziećmi książeczek terapeutycznych.
- Prowadzenie zajęć wdrażających do kulturalnego zachowania. Czytanie książeczek nt. dobrych manier, odgrywanie scenek związanych z tym tematem.
- Organizacja konkursu plastyczno-technicznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, z przedszkoli specjalnych w Warszawie oraz przedszkoli integracyjnych Dzielnicy Mokotów „Książeczka sensoryczna – sensoczytanka”.
- Inne działania na rzecz promowania czytelnictwa.
Współpraca z biblioteką publiczną:
- Przedszkole podejmie współpracę z Multimedialną Biblioteką dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie, obejmującą wzajemną wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo w Przedszkolu nr 393 oraz w Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie oraz realizację zajęć prowadzonych przez bibliotekarza na terenie Przedszkola i zajęcia prowadzone przez nauczyciela na terenie biblioteki (wdrożenie innowacji pedagogicznej). Realizacja innowacji będzie polegać na przygotowaniu i przeprowadzeniu spotkań czytelniczych realizowanych w środowisku poza przedszkolnym – w czytelni.
Częstotliwość spotkań: spotkania będą odbywały się cyklicznie raz w miesiącu w ramach zajęć dydaktyczno -wychowawczych. Innowacją zostaną objęte dzieci Przedszkola Specjalnego w Warszawie, z grupy Zielonej.
Czas trwania: rok szkolny 2023/2024.
Celem innowacji jest wspieranie rozwoju dzieci podczas zajęć dydaktyczno- wychowawczych. Spotkania czytelnicze z elementami biblioterapii – innowacja pedagogiczna pt. „Baśniowo” dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Akcja „ Familijne Spotkania Czytelnicze”:
- Przedszkole zorganizuje spotkania czytelnicze w przedszkolu pod hasłem „ Familijne Spotkania Czytelnicze”. Nasze zaproszenie kierowane jest do rodziców i innych członków rodziny a także przyjaciół dzieci uczęszczających do przedszkola oraz osób z innych placówek oświatowych i instytucji. Spotkania te mają na celu zaangażowanie w akcję czytelniczą oraz zacieśnienie współpracy z przedszkolem.