Przedszkole nr 393 powstało w roku 1985 z inicjatywy rodziców dzieci niepełnosprawnych i początkowo mieściło się w niewielkich pomieszczeniach bloku na Ursynowie przy ul. Pięciolinii.
Po roku działalności okazało się, że potrzeby dzieci niepełnosprawnych są znacznie większe i uruchomiono filię przy ul.Zamiany.
W 1991 roku przedszkole zostało przeniesione do przystosowanego do potrzeb dzieci niepełnosprawnych wolnostojącego budynku w dzielnicy Mokotów przy ul. Dąbrowskiego. Dzieci miały tam wymarzone warunki do pracy i zabawy. Przestronne sale, szerokie korytarze, duża sala rehabilitacyjna, zaplecze kuchenne i sanitarne oraz wspaniały ogród otaczający budynek.
Cieszyliśmy się, że możemy pomóc tak licznie zgłaszającym się rodzicom dzieci niepełnosprawnych. Niestety po 5 latach musieliśmy opuścić ten budynek. I tym razem desperackie działania dyrekcji, rodziców i mediów przyniosły szczęśliwe rozwiązanie. Kuratorium Oświaty umieściło nas w budynku MDK przy ul. Puławskiej 97.
Nasze przedszkole jest placówką opiekuńczo-dydaktyczno-rehabilitacyjną dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i innymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz niesprawnościami sprzężonymi, wymagającymi rehabilitacji ruchowej oraz rewalidacji psychopedagogicznej.
Przedszkole jest czterooddziałowe, uczęszczają do niego dzieci w wieku od 3 do 9 lat;
Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku
w godzinach 7:00 - 17:00
Przedszkole nr 393 funkcjonuje jako placówka samodzielna. Mieści się w budynku MDK, zajmuje wysoki parter i pomieszczenia piwniczne. Budynek został zaadaptowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Wyposażony jest w podjazd, windę umożliwiającą poruszanie się między dwoma poziomami, poręcze wzdłuż korytarzy, niskie umywalki i odpowiednie wyposażenie sanitariatów, które ułatwiają naszym dzieciom codzienne funkcjonowanie.
W czterech dużych i kolorowych salach dzieci bawią się, pracują, spożywają posiłki oraz odpoczywają. Odpowiednio dobrane krzesełka, siedziska oraz stoły ułatwiają dzieciom funkcjonowanie i gwarantują bezpieczeństwo. Kolorowe zabawki i pomoce dydaktyczne dobrane są zgodnie z wiekiem, możliwościami i potrzebami dzieci.
W naszym przedszkolu pracują pedagodzy specjalni, psycholog, neurologopedzi i nauczyciele rehabilitacji ruchowej. Nad wszystkim czuwa pani dyrektor Beata Łaskawska.
Wszechstronna działalność kadry pedagogicznej ma za zadanie wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka poprzez:
- Prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i rewalidacyjnych indywidualnych oraz w małych grupach.
- Indywidualną i grupową rehabilitację ruchową.
- Opiekę psychologiczną i pedagogiczną nad dzieckiem niepełnosprawnym i jego rodziną.
- Stymulowanie rozwoju mowy dziecka poprzez ćwiczenia logopedyczne oraz metody wspomagające i alternatywne.
- Kształtowanie postaw społecznych, rozwijanie aktywności własnej, samodzielności, umiejętności współdziałania w zespole rówieśniczym oraz funkcjonowanie w środowisku.
- Właściwy dobór technik, metod i terapii wspomagających rozwój dziecka, jakimi są:
- metoda „Dotyk i Komunikacja” M. Ch. Knill’ów
- elementy metody „Ruchu Rozwijającego” W. Sherborne
- elementy Integracji Sensorycznej
- zajęcia z wykorzystaniem komputera
- stymulacja polisensoryczna.
Celem naszej pracy jest wczesna, wieloprofilowa rehabilitacja i reedukacja umożliwiająca maksymalne wykorzystanie potencjału rozwojowego, przygotowująca dziecko od strony umysłowej, emocjonalnej, społecznej i ruchowej do podjęcia dalszej nauki w odpowiedniej szkole lub placówce i do jak najpełniejszego funkcjonowania w środowisku.
Pobyt w przedszkolu to nie tylko terapia, staramy się dzieciom urozmaicić każdy dzień. Wraz z dziećmi i ich rodzicami jeździmy na wycieczki, chodzimy do kina, teatru, organizujemy zabawy, koncerty, teatrzyki. Organizujemy także spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (gościliśmy m.in. strażaków, policjantów, pielęgniarkę czy kominiarza!).
W ramach integracji odwiedzają nas dzieci z zaprzyjaźnionego przedszkola nr 147 oraz uczniowie ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 26. Co roku jesteśmy zapraszani na piknik organizowany przez Szkołę Podstawową nr 107.
Współpracujemy z Fundacją „Dr Clown”, Fundacją „Hipoterapia” oraz Fundacją „Przyjaciel”. Studenci z APS, AWF i UW odbywają u nas praktyki studenckie.
Placówka uczestniczy w projekcie wspófinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nasze dzieci nie są izolowane od najbliższego środowiska - wręcz przeciwnie, staramy się pokazać im najbliższe otoczenie, a społeczeństwu zwrócić uwagę na obecność dziecka niepełnosprawnego. Chcemy jak najlepiej przybliżyć dzieciom świat przyjazny, radosny i bez barier.
W naszym przedszkolu najważniejsze jest Dziecko. Nasze działania nastawione są właśnie na Nie. Gwarantujemy Mu poszanowanie jego godności, niezależnie od wieku i stopnia rozwoju. Umożliwiamy Mu rozwój, tworzymy warunki, pomagamy, ale to zawsze Ono pozostaje na pierwszym miejscu. Przestrzegamy Praw, jakie posiada.
Respektowanie Konwencji o Prawach Dziecka stało się naszą podstawową zasadą.