PLAN DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZY
MAJ 2023
1. Wiosenna łąka…
2. Nasze domy…
3. Święto mamy….
4. Poznajemy zawody…
- Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej przez obserwowanie, odkrywanie
- Przekazywanie dzieciom wiadomości na temat mieszkańców łąki: biedronki, ślimaki żaby, pszczoły, motyle, muchy
- Rozwiązywanie zagadek tematycznych. - O jakim zwierzęciu mówię?
- Rozpoznawanie odgłosów zwierząt z zagrody wiejskiej: żaby, pszczoły, muchy - ćwiczenia słuchowe
- Zapoznanie się z wyglądem domów: dom jednorodzinny, blok
- Kształtowanie określeń: wysoki, niski, duży, mały
- Rozmowa na temat wykonywania prac domowych: sprzątanie, gotowanie
- Porównywanie: mały dom- duży dom, wysoki- niski
- Budowanie domu z kartonów, pudełek, naklejanie drzwi, okien wyciętych z gazet- praca zespołowa
- Rozpoznawanie odgłosów: zamykanie drzwi, pukanie, dzwonek do drzwi, wycieranie butów o wycieraczkę, zamykanie drzwi na klucz
- Wzmacnianie więzi emocjonalnych między członkami rodziny – rozmowa na temat znaczenia rodziny w życiu dziecka
- ,,Co robi moja mama? Co robi mój tata?”- wykorzystujemy kolorowe ilustracje
- Dostrzeganie ogromnej roli mamy w naszym życiu.
- Jak wygląda moja mama? – wykorzystujemy zdjęcia przedstawiające nasze mamy
- ,,Kwiaty dla Mamy” – niespodzianka dla Mamy
- Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej – wypełnianie konturów
- Zapoznawanie się z wiedzą na temat wybranych zawodów: kucharka, fryzjer, lekarz
- Poznawanie pracy kucharki – wizyta w przedszkolnej kuchni, zapoznanie się ze sprzętem kuchennym
- Zapoznanie się z zawodem lekarza – rozmowa na temat udzielania pomocy choremu
- Wyszukiwanie spośród innych przedmiotów akcesoriów związanych z pracą lekarza: stetoskop, termometr, bandaż, strzykawka, lekarstwa
- Zapoznanie się z zawodem fryzjera – rozmowa na temat pracy fryzjera
- Wyszukiwanie spośród innych przedmiotów akcesoriów związanych z pracą fryzjera: suszarka, lusterko, grzebień, nożyczki
- Doskonalenie sprawności manualnej
- Wspólne słuchanie muzyki, uczymy się ją rozumieć, bawić przy niej- zajęcia muzyczno- ruchowe
- Utrwalanie schematu swojego ciała
- Ćwiczymy percepcję wzrokową z wykorzystaniem obrazków
- Kształtowanie i utrwalanie pojęć związanych z tematem (sytuacje naturalne / zdjęcia / ilustracje / przedmioty)- wskazywanie, nazywanie, poznanie wielozmysłowe
- Wykonywanie prac plastycznych związanych tematycznie – naklejanie gotowych elementów, malowanie farbami: dłonią, pędzlem
- Dopasowywanie desygnatów do zdjęć i ilustracji
- Aranżowanie sytuacji komunikacyjnych (komunikacja werbalna oraz alternatywna), zachęcanie do spontanicznej komunikacji
- Rozwiązywanie i uzupełnianie kart pracy
- Słuchanie rymowanek, bajek i wierszyków
- Staramy się kończyć rozpoczętą pracę