budynek
2,2
4,1
3.2
5
6
DSC_0101 (3)
DSC_0009 (2)
11
8
9
10

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
Tel.: (22) 646 50 16
Tel./Fax: (22) 845 05 77
ps393@eduwarszawa.pl

Aktualności

Międzynarodowy Dzień ...
9 grudnia 2024

W listopadzie obchodziliśmy w przedszkolu Międzynarodowy Dzień Życzliwości. To święto wyjątkowe, które przypomina nam, że warto ...

Międzynarodowy Dzień Pluszowego ...
3 grudnia 2024

Światowy Dzień Pluszowego Misia W dniu 25 listopada dzieci obchodziły Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji wszystkie przedszkolaki ...

Linki

 

"Baśniowo"

W roku szkolnym 2024/2025 innowacja "Baśniowo" będzie kontynuowana.

Zachęcamy do śledzenia aktualności i oglądania nowych zdjęć, które pojawią się już w krótce.

 

Wspieranie rozwoju dzieci podczas

zajęć dydaktyczno- wychowawczych.

Spotkania czytelnicze z elementami biblioterapii

  – innowacja pedagogiczna  pt. „Baśniowo”

dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 

 

 

„Każdy , kto ma do czynienia z dziećmi,

wie, że uwielbiają one baśnie.

Kto umie je opowiadać ,

ma klucz do dziecięcych serc” -I Słońska.

 

 

I. Autor innowacji i osoba odpowiedzialna za realizację: mgr Magdalena Zbańska

II. Rodzaj innowacji: organizacyjna i metodyczna

- Innowacja organizacyjna: będzie obejmować struktury działań pedagogicznych, które będą polegać na prowadzeniu przeze mnie dodatkowych zajęć we współpracy ze środowiskiem lokalnym oraz chętnymi rodzicami.

- Innowacja metodyczna: polegać będzie na zastosowaniu nowego rodzaju zajęć czytelniczych, opartego na biblioterapii, który pomoże w rozwiązywaniu problemów emocjonalno – społecznych i korzystnie wpłynie na kondycję psychofizyczną dzieci, przy zastosowaniu różnorodnych metod, form i środków dydaktycznych.

III. Czas trwania innowacji:

    • Czas trwania: Rok szkolny 2023/2024,

    • Częstotliwość spotkań: Spotkania będą odbywały się cyklicznie raz w miesiącu

      w ramach zajęć dydaktyczno -wychowawczych.

IV. Zakres innowacji:

    • Innowacją zostaną objęci dzieci Przedszkola Specjalnego w Warszawie, z grupy Zielonej.

  • Innowacja będzie wdrażana podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych realizowanych w środowisku pozaprzedszkolnym.

  • Miejsce realizacji innowacji: Spotkania zostaną przeprowadzone w Czytelni Multimedialnej Biblioteki Publicznej dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie.

    • Innowacja jest zgodna z Podstawą programową  wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Okres obowiązywania: Podstawy programowej wychowania przedszkolnego od 2017, która wymienia następujące zadania przedszkola:    

1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.

2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.

3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.

4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.

5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.

7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.

9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.

11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.

12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.

13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.

15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.

16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.

17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

V. Finansowanie innowacji:

Realizacja innowacji finansowana będzie ze środków własnych placówki w oparciu o posiadane zaplecze dydaktyczne. Program nie wymaga dużych nakładów finansowych. Najważniejsza jest pomysłowość i zaangażowanie nauczyciela inicjatora i realizatora innowacji, rodziców.

VI. Wstęp i uzasadnienie innowacji:

W ostatnich latach komputery i telewizja na dobre zagościły w codziennym życiu zarówno dorosłych jak i dzieci. Coraz częściej media przejmują funkcje kształtowania osobowości młodego odbiorcy. Dlatego obecnie literatura odgrywa tak ważną rolę w życiu dziecka.

Ponieważ baśnie są bardzo lubiane przez dzieci, stają się ważnym środkiem wychowawczym współczesnego człowieka. Dlatego już od najmłodszych lat powinniśmy wprowadzać dzieci w krainę baśni. Jeśli baśń zawiera ciekawą dla młodego czytelnika akcję i jeśli choćby nieświadomie przeżywa jej piękno to poddaje się nastrojowi.

Obecnie podkreśla się ważną funkcję literatury – funkcje terapeutyczną. Wiadomo że żyjemy w czasach dużego przyspieszenia w różnych dziedzinach życia, w czasach w których przeobrażeniom uległa hierarchia podstawowych wartości, normy społeczne, a także rodzina. Dziecko musi stawiać czoła nowym zadaniom, dostosować się do tempa i wymogów życia, wypracować skuteczne metody radzenia sobie z trudnościami. Nie zawsze małemu człowiekowi daje się to osiągnąć. Konsekwencją tego są stresy, lęki a co za tym idzie, ogromna samotność dziecka. To właśnie dla dziecka pedagodzy odkryli nowa wartość literatury, a szczególnie baśni, które jak pisze M. Molicka, dają wsparcie, kompensują niezaspokojone potrzeby, przedstawiają inne wzory myślenia i działania, a tym samym budują zasoby osobiste, stymulują rozwój, umożliwiają rozumienie i poznawanie cudzych, a potem własnych motywów działania, a także uwrażliwiają na piękno i dobro.

Literatura wykorzystywana jest w terapii w celu przekazania wiedzy, wzbogacenia doświadczenia, ukazania innych wzorów myślenia, odczuwania i działania, co prowadzi do pogłębiania samoobserwacji, a co za tym idzie, świadomego kierowania sobą. To daje dziecku poczucie kontroli nad sytuacja , ukazuje sposoby radzenia sobie, wzmacnia poczucie własnej wartości. Literatura dostarcza dzieciom wzorców osobistych. To dzięki nim dziecko uczy się , jakie cele wybrać i jak je realizować.

Książka może służyć terapii także w innym aspekcie – daje wsparcie poprze akceptacje , szczególnie wtedy, kiedy dziecko jest w takiej samej sytuacji jak bohater. Szczęśliwe zakończenie daje dziecku nadzieję, wiarę w sukces, buduje optymizm.

Książkowi bohaterowie potrafią kompensować czyli zastępczo zaspokajać, ważne potrzeby. Dają ukojenie, pocieszają i budują nadzieję na spełnienie oczekiwań. Kompensują niedostatki emocjonalne, dają wiarę w lepsze jutro, uczą że dobro zawsze zwycięża.

Dziecko, identyfikuje się z bohaterem najbardziej do siebie podobnym z powodu niezaspokojonych potrzeb i podobieństwa sytuacji, w której samo się znajduje. W ten sposób dziecko rekompensuje sobie własna samotność, niezrozumienie przez innych, odmienność.

Literatura pełni również funkcje relaksacyjną . Korzystnie wpływa na emocje, i redukując napięcie emocjonalne, pomaga radzić sobie z lękiem.

Baśnie są sprzymierzeńcem dla terapii, są zgodne ze sposobem pojmowania świata, który preferują same dzieci. Są naturalnie związane z rozwojem dziecka, jego poszukiwaniem swojego miejsca wśród innych ludzi. Dzięki baśniom dziecko uczy się samodzielności i radzenia sobie w świecie. Baśnie otwierają furtkę do świata dziecięcych marzeń. Dzieci przezywając smutki i radości bohaterów , czuja więź z innymi. Każdy, kto ma do czynienia z dziećmi, powinien pamiętać o ogromnej roli literatury dla wszechstronnego rozwoju dziecka, a szczególnie zagubionego, samotnego, wychowującego się w środowisku, które nie jest w stanie zaspokoić najważniejszych potrzeb psychicznych dziecka – miłości, uznania, bezpieczeństwa. Poprzez właściwy dobór baśni można choć w małej części zrekompensować te braki.

Założenia innowacji pedagogicznej:

Innowacja „Baśniowo” skierowana jest do osób z  niepełnosprawnościami sprzężonymi ze względu na występujące u nich deficyty rozwojowe w zakresie poznawczo-emocjonalno-społecznym. Są to osoby, które mają trudności w odbiorze otaczającej ich przestrzeni, w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej, często również sfera emocjonalna jest zaburzona, przez co nie radzą sobie z emocjami.

Innowacja pedagogiczna dla dzieci z  niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku przedszkolnym  (również dla dzieci przedszkolnych z odroczonym obowiązkiem szkolnym), powstała również z myślą o uatrakcyjnieniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz integracji wychowanków. Jego realizacja ma wyzwalać w dzieciach potrzebę naturalnego dążenia do poznawania świata na miarę ich możliwości psychofizycznych oraz naturalną potrzebę obcowania z drugą osobą.

Droga dziecka niepełnosprawnego do książki jest znacznie dłuższa niż u dzieci zdrowych. Spotkania czytelnicze z elementami Biblioterapii adresowane do dzieci niepełnosprawnych,  skierowane są głównie na usprawnianie sfery emocjonalno-motywacyjnej i moralno-społecznej, a istotą ich działań staje się zwracanie większej uwagi na ogólny stan samopoczucia dziecka, na jego potrzeby.

Mając na uwadze powyższe wskazówki, opracowałam  własną innowację czytelniczą pt. „Baśniowo”, adresowaną do podopiecznych z Przedszkola Specjalnego, która będzie realizowana  podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych promujących aktywne czytanie z elementami biblioterapii. Kierunek moich działań dotyczy przede wszystkim:

  • aktywizacji procesów intelektualnych,
  • eliminowanie stresów,
  • wyciszania lęków lub ich znacznego łagodzenia,
  • hamowania pobudliwości ruchowej lub też uaktywnienie sfery ruchowej,
  • podniesienia wśród dzieci samoocen,
  • doskonalenia umiejętności komunikacyjnych,
  • rozwijania twórczości artystycznej,
  • przekształcenia niepożądanych zachowań,
  • zmiany zaburzonej hierarchii wartości.

Selekcjonując literaturę i wybierając metody pracy, brałam pod uwagę specyfikę pracy z uczniami z Przedszkola Specjalnego: niższy ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego oraz pewne ograniczenia w obszarach procesów poznawczych, sprawności ruchowej, komunikacji, umiejętności międzyludzkich.

 

Nowatorstwo innowacji ,, Baśniowo”:

    • polega na wyjściu poza schemat działalności przedszkola:

wprowadzenie rozszerzonych treści a zarazem przystępnej dla dzieci terminologii związanej z czytelnictwem, realizowanych w ramach podstawy programowej;

    • polega na rozszerzonej współpracy ze środowiskiem lokalnym poprzez podjęcie zobowiązań w systematycznym, efektywnym wspieraniu dziecka w kształtowaniu kompetencji czytelniczych, przekazywanie dzieciom wartości moralnych. Każde dziecko ma możliwość na forum grupy podzielić się swoim odczuciem, spostrzeżeniami na temat czytanej książki, wykonać pracę plastyczną w oparciu o  daną treść baśni, uczestniczyć w działaniach wielozmianowych, aktywizujących.  Są to nowe, dotychczas niepraktykowane sposoby uatrakcyjniające zajęcia dydaktyczno-wychowawcze.

 

VII. Cele innowacji:

Cele główne programu:

    • kształtowane zainteresowań literaturą dziecięcą;

  • stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonalenia sprawności umysłowych;

    • wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka;

    • wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata i jego doświadczanie.

Cele szczegółowe:

    • wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi poprzez spotkanie z baśnią i przekazanie dzieciom wartości moralnych;

    • wyrażanie własnej ekspresji, usprawnienie manualne, aktywizacja procesów poznawczych i emocjonalnych;

    • kształtowanie zachowań społecznych w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestników zajęć;

    • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych wychowanków na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestników zajęć;

    • rozwijanie świadomości otaczającego świata przez motywowanie wychowanków do eksplorowania otoczenia;

    • rozwijanie umiejętności dostrzegania rówieśników podczas aktywności zadaniowych;

    • rozwijanie koncentracji uwagi podczas polisensorycznych zabaw.

 

VIII. Organizacja zajęć:

 Opis realizacji zajęć:

• Wybór tekstu z zakresu literatury dziecięcej dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników innowacji.

• Opracowanie tekstu do wybranego tematu spotkania oraz adekwatny dobór środków

dydaktycznych wykorzystywanych w proponowanych aktywnościach.

• Przygotowanie oprawy muzycznej oraz różnorodnych wielozmysłowych pomocy

dydaktycznych związanych z czytanym tekstem.

• Prezentacja przygotowanego tekstu na zajęciach, z jednoczesnym zaangażowaniem

uczestników do czynnego udziału w proponowanych aktywnościach.

Struktura zajęć:

• Zapoznanie uczestników zajęć z wybranym tekstem z literatury dziecięcej.

• Wykorzystanie wszystkich zmysłów (wzrok, dotyk, smak, węch, słuch) do bliższego

poznania zagadnień omawianych na zajęciach, nauka poprzez zabawę.

Metody pracy:

• Czytanie uczestniczące.

• Czytanie wrażeniowe.

• Oparte na słowie.

• Oparte na praktycznym działaniu.

• Oparte na stymulacji wielozmysłowej.

Formy:

• Grupowa.

• Zindywidualizowana.

 

IX. Harmonogram:

Program opiera się na najważniejszych wartościach moralnych takich jak:

Akceptacja  - Rozwinięta zdolność i potrzeba bycia życzliwym, okazywanie sobie wzajemnej troski i szacunku, dostrzeganie potrzeb innych i właściwe na nie reagując – z dobrą wolą, taktem i cierpliwością.

Dobroć i uczynność - Dobroć wyraża się w uczynności, okazywaniu szacunku, współczucia, wspaniałomyślności, ponoszeniu ofiary.

Szacunek - który jest fundamentem wszystkich wartości, to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby.

 Uczciwość i Prawda -  budują nasze poczucie własnej wartości oraz zaufanie innych do nas.

Odpowiedzialność - to wypełnianie swoich obowiązków, dotrzymywanie słowa, gotowość do ponoszenia konsekwencji własnych wyborów i zachowań. Odpowiedzialność to także postawa aktywnej troski o los innych – rodziny, grupy, społeczeństwa, środowiska i świata, dbanie o wspólne dobro i zapobieganie złu. Czyni życie wartościowszym, wymaga wysiłku, wyrzeczeń, a nawet wielkich poświeceń, ale w zamian przynosi szacunek innych osób.

Odwaga - Odwaga wymaga mądrości, by ocenić, co jest dobre i ważne, a co złe lub nieistotne.

Sprawiedliwość - to przestrzeganie zasady równości praw, poszanowanie prawdy.  Przyjaźń, Miłość - to okazywanie uczuć innym, odczuwanie szczęścia.

Solidarność, piękno - to gotowość do pomocy, wsparcia, to także poświęcenie i szlachetność.

Roztropność -  to celowe przyczynianie się do dobra poprzez właściwe wybory.

Każdego miesiąca poprzez literaturę i działania aktywizujące, dzieci odbywają podróż do innej krainy wartości oraz poznają bardzo wartościowe treści książek  z dawnych lat, dzieła literatury dziecięcej.

Miesiąc Poznana wartość Poznane baśnie z dawnych lat
wrzesień 2023 dobroć, uczynność Królewna Śnieżka
październik 2023 akceptacja Brzydkie Kaczątko
listopad 2023 przyjaźń , miłość Królowa Śniegu
grudzień 2023 szacunek Dziewczynka z zapałkami
styczeń 2024 solidarność, piękno Calineczka
luty 2024 sprawiedliwość Kopciuszek
marzec 2024 uczciwość, prawda Księżniczka na ziarnku grochu
kwiecień 2024 odwaga Tomcio Paluszek
maj 2024 roztropność Czerwony Kapturek

 

   
 

 

X. Środki dydaktyczne:

Do prawidłowej realizacji programu przydatne będą następujące środki dydaktyczne:

    • baśnie;

    • różnorodne rekwizyty;

    • pacynki, marionetki, kukiełki;

    • stroje do przebrania się, kostiumy teatralne;

    • rysunki, ilustracje;

    • kolorowanki;

    • różnorodne materiały i narzędzia do działalności plastycznej;

    • różnorodne materiały i narzędzia do działalności sensorycznej;

    • środki audiowizualne;

    • komunikatory – jako urządzenia wspomagające komunikację AAC;

    • książki do czytania uczestniczącego;

    • osobiste książki AAC.

    XI. Przewidywane efekty:

Przewidywane osiągnięcia uczestników zajęć:

Uczestnicy zajęć:

    • słuchają z uwagą, czekają na swoją kolej, nie przeszkadzają innym;

    •  rozwijają zainteresowania czytelnicze;

    • utożsamiają się z bohaterami baśni;kształtują i utrwalają prawidłowe zachowania;

    • aktywizują procesy psychoruchowe;

    •  komunikują drogą werbalną i pozawerbalną swoje emocje;

    •  poznają otaczający świat poprzez bodźce polisensoryczne z otoczenia;

    •  uczestniczą we wspólnej zabawie i współpracują z rówieśnikami;

    •  bawią się chętnie podczas prowadzonych zajęć

 

XII. Ewaluacja:

Ewaluacja innowacji pedagogicznej „ Baśniowo” dokonywana będzie na bieżąco poprzez obserwację uczestników zajęć, ich reakcji, zaangażowania, aktywności oraz rozmowy z nimi. Prace plastyczno-techniczne dzieci będące wynikiem spontanicznego działania pod wpływem doznań i uczuć będą stanowić dowód, jak wielki potencjał twórczy tkwi w każdym z nich. Zastanie zorganizowana wystawa prac plastycznych. Na zakończenie każdego spotkania uczniowie podsumują swój udział, zaangażowanie i stopień atrakcyjności podejmowanych działań w formie różnorodnych zabaw.

Po zakończeniu innowacji rodzice wyrażą swoją opinię za pośrednictwem ankiety.

Uzyskane wyniki ewaluacji będą analizowane i przedstawione rodzicom oraz Radzie Pedagogicznej.

 

Literatura:

A. Przecławska ,,Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania”, WSiP 1978

I. Słońska „Dzieci i książki” Państwowe zakłady Wydawnictw Szkolnych , Warszawa 1957

S. Wortman „Baśń w literaturze i życiu dziecka „ Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1958

M. Molicka „Bajkoterapia” Media rodzina, Poznań 2002

E. Lewandowska -Tarasiuk „Kultura literacka w pracy pedagoga” Wydawnictwo WSP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej , Warszawa 1992


 

 

 

"Królowa Śniegu"

 

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

e-mail:
ps393@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.