budynek
2,2
4,1
3.2
5
6
DSC_0101 (3)
DSC_0009 (2)
11
8
9
10

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
Tel.: (22) 646 50 16
Tel./Fax: (22) 845 05 77
ps393@eduwarszawa.pl

Aktualności

Międzynarodowy Dzień ...
9 grudnia 2024

W listopadzie obchodziliśmy w przedszkolu Międzynarodowy Dzień Życzliwości. To święto wyjątkowe, które przypomina nam, że warto ...

Międzynarodowy Dzień Pluszowego ...
3 grudnia 2024

Światowy Dzień Pluszowego Misia W dniu 25 listopada dzieci obchodziły Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji wszystkie przedszkolaki ...

Linki

 

"Samodzielni razem"

     W roku szkolnym 2024/2025

innowacja "Samodzielni razem" będzie kontynuowana.

Zachęcamy do śledzenia aktualności i do oglądania nowych zdjęć, które pojawią się już wkrótce.

 

 

    INNOWACJA PEDAGOGICZNA

    ,,Samodzielni razem”

 

Pomóż mi zrobić to samemu.

 

                Czego dziecko nie jest w stanie samo zrobić, musimy mu to dokładnie pokazać. 

Nie możemy dawać zbytecznej pomocy, ale też nie zaniechamy tej koniecznej.

Maria Montessori

WSTĘP

Podwieczorek to doskonała okazja, by dziecko zjadło sezonowe owoce, warzywa, które mają naturalną słodycz. Jest to okazja do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych.

Przygotowaniem podwieczorków mogą zająć się same dzieci, co zwiększa ich samodzielność, a przede wszystkim – pozwala na samodzielne dokonanie wyboru, co chcą zjeść. Samodzielne przygotowanie posiłku pobudza kreatywność i budzi zainteresowanie jedzeniem, co zmniejsza ilość produktów odrzucanych przez dziecko.

 

TYTUŁ INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ: Samodzielni razem

AUTOR INNOWACJI: mgr Agnieszka Jarosz, mgr Olga Kuligowska

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA I WSPOMAGAJĄCA AAC: Agnieszka

 Przybylska- Szumert

TYP INNOWACJI: Innowacja pedagogiczna

MIEJSCE REALIZACJI: Przedszkole Specjalne nr 393 w Warszawie

ZASIĘG: Innowacją pedagogiczną będą objęte dzieci z grupy Różowej oraz Żółtej

CZAS REALIZACJI: od 01. X.2023r. do 30.VI.2024r.

 

OPIS I SPOSÓB REALIZOWANIA INNOWACJI

Program innowacji jest zgodny z programem edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci.  

Głównym założeniem innowacji jest wspieranie dzieci w samodzielności oraz rozwijanie nawyków zdrowego odżywiania. Dzieci naukę samodzielności, odpowiedzialności i współpracy będą rozwijać w trakcie przygotowywania podwieczorków w przedszkolu. Dzięki wykorzystywani zdrowych produktów dzieci będą kształtować zdrowe nawyki żywieniowe. W trakcie zajęć dzieci będą ćwiczyć umiejętność krojenia i smarowania nożem, obierania obieraczką warzyw i owoców, umiejętność nakładania, nalewania, mieszania i ścierania na tarce. Szczególny nacisk będziemy kłaść na bezpieczeństwo i higienę osobistą oraz o porządek wokół siebie. Dzieci będą tarły na tarce owoce i warzywa, kroiły produkty drewnianym nożem. W dążeniu do samodzielności będziemy stosować różne metody pracy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka. Jedną z metod wspierających będzie wykorzystanie tablic do komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC.

 

GŁÓWNE CELE INNOWACJI

  • Wpieranie samodzielności i aktywności dzieci w życiu codziennym
  • Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych

CELE

  • Rozwój samodzielności
  • Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych
  • Przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa w czasie przygotowywania posiłków
  • Nauka kulturalnego zachowania się przy stole
  • Porządkowanie stanowiska pracy
  • Nauka bezpiecznego posługiwanie się nożem, tarką itp.
  • Zapoznanie z naczyniami i narzędziami kuchennymi
  • Kształtowanie umiejętności zastosowania naczyń narzędzi kuchennych

METODY

  • Elementy metody Montessori
  • Metody Felicji Affolter
  • Metoda stopniowania trudności
  • Metoda łączenia etapów ,,od końca”
  • Metoda czynnego podpowiadania ruchów oraz stopniowe wygaszanie podpowiedzi
  • Metoda praktycznego działania
  • Metoda słowna
  • Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej

 

FORMY

  • Grupowa
  • Indywidualna
  • Zbiorowa

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

  • Drewniane sztućce
  • Deski do krojenia
  • Talerze
  • Tarki do ścierania
  • Serwetki
  • Pieczywo różnego rodzaju, masło, nabiał, warzywa, owoce i inne
  • Masy plastyczne
  • Tablice do komunikacji, symbole PCS

 

HARMONOGRAM ZAJĘĆ

TEMAT ZAJĘĆ

TERMIN ZAJĘĆ

CZAS ZAJĘĆ

Masy plastyczne- nauka ugniatania, krojenia, wałkowania poprzez zabawę (nabywanie podstawowych umiejętności do zajęć kulinarnych)

 

 

 

 

Każda środa

od października

 do

czerwca

 

 

 

1 Godz.

zegarowa

Zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa i higieny w trakcie przygotowywania posiłków

 

Tarte owoce

 

Prażone jabłko

Przygotowanie budyniu

Bananowy deser

Przygotowanie twarożku ze szczypiorkiem

Przygotowanie twarożku z rzodkiewką

Przygotowanie sałatki ziemniaczanej

Przygotowanie leniwych klusek

Przygotowanie kakao

Przygotowanie sałatki jarzynowej

Przygotowanie szarlotki

Przygotowanie owocowego koktajlu

 

Sałatka owocowa

 

Przygotowanie tostów

Gofry

Pasta rybna na kanapki

Pasta jajeczna

Babeczki owocowe

Przygotowanie owocowych lodów

Przygotowanie kisielu

 

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

e-mail:
ps393@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.