Innowacja pedagogiczna
„Przedszkolaki w terenie”.
Temat innowacji - „Przedszkolaki w terenie”.
Nazwa placówki - Przedszkole Specjalne 393 w Warszawie
Autor innowacji - Joanna Sobolewska
Rodzaj innowacji - programowo – metodyczna
Data wprowadzenia innowacji – wrzesień 2024r.
Data zakończenia innowacji – maj 2025r.
Zasięg: Innowacją pedagogiczną będą objęte dzieci z grupy Różowej, Niebieskiej, Żółtej i Zielonej.
Cele wprowadzenia innowacji:
Innowacja ma zapewnić wysoką jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci. Głównym jej celem jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i nauka przez obserwację.
Opis innowacji
Wstęp:
Innowacja „Klasa w terenie” została napisana w oparciu o Ogólnopolski Program Edukacyjny Klasa w terenie stworzony przez autorki – Anna Cebula i Ewelina Łojewska.
Innowacja zakłada, że dzieci zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania o otaczającym ich świecie i nauczą się obserwacji przyrody.
Od października do maja dzieci będą wykonywały wybrane przez nauczyciela określone zadania:
1. Naturalna kolorowanka – odnajdziemy w przyrodzie naturalne barwniki, dzięki którym stworzymy niesamowite arcydzieło.
2. Mali ogrodnicy – stworzymy własny ogródek, posadzimy warzywa lub kwiaty i będziemy prowadzić obserwacje przyrodnicze.
3. Ścieżka bosych stóp – ze znalezionych przez nas darów natury stworzymy ścieżkę sensoryczną, przejdziemy po niej, odważni zrobią to gołymi stopami.
4. Spacer po okolicy – będziemy grać i bawić się na świeżym powietrzu.
5. Wyginam śmiało ciało – będziemy tańczyć na świeżym powietrzu.
6.Obserwacja chmur – wykonamy pracę plastyczną, malowanie w plenerze nieba, kształtów i tego co przypominają nam chmury.
7. Piknik – wspólnie spędzimy czas na świeżym powietrzu.
8. Lektury pod gołym niebem – poczytamy bajki poza budynkiem przedszkola.
Cele innowacji:
- poszerzenie wiedzy i umiejętności o otaczającym dziecko świecie;
- rozbudzenie w podopiecznych zainteresowań historią regionu i miejsca zamieszkania;
- kształtowanie postawy szacunku wobec innych;
- rozwijanie umiejętności poszukiwań i wykorzystania zdobytych informacji oraz wyrabianie odpowiedzialności za powierzone zadania;
- integracja grupy przedszkolnej oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
- nauka przez zabawę.
Metody pracy:
- podające,
- działania praktyczne,
- problemowa,
- eksponujące.
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość:
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy dzieci w grupie. Pozwoli ona ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym roku szkolnym.
Joanna Sobolewska
Zadanie październikowe - "Spacer po okolicy" - wspólne zabawy na świeżym powietrzu.