Potrzeba komunikacji to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Brak możliwości jej zaspokojenia blokuje w sposób zdecydowany wszystkie inne sfery rozwoju dziecka: sferę intelektualną (mowa jest narzędziem myślenia i działania), sferę emocjonalną (mowa jest nośnikiem przekaźnikiem emocji) oraz sferę społeczną (poprzez mowę nawiązujemy kontakty międzyludzkie, funkcjonujemy w grupie). Dlatego też, jednym z głównych celów terapii w naszym przedszkolu stało się poszukiwanie sposobów, które pozwolą naszym dzieciom zaspokoić potrzebę komunikowania się. Nasi nauczyciele i terapeuci w pracy dydaktyczno-wychowawczej korzystają z metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC – Alternative and Augmentativa Communication).
Opracowaliśmy podstawowy zestaw gestów, dotyczących codziennych czynności i zajęć przedszkolnych. Nasze dzieci równolegle uczą się porozumiewać za pomocą piktogramów PIC, symboli PCS i systematycznie uczestniczą w klasycznych zajęciach logopedycznych. Tak więc dzieci mają możliwość przekazywania informacji na wiele sposobów.
Jesteśmy przekonani, że nasze dzieci, jako użytkownicy AAC nie tylko podnoszą poczucie własnej wartości, ale także stają się bardziej aktywne, co w rezultacie pozytywnie wpływa na jakość ich życia.
www.aac.org.pl - Oficjalna strona Stowarzyszenia Mówić Bez Słów, propagującego w Polsce metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej.